וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתגובה לירי לעבר ישראל: צה"ל השיב באש לעבר סוריה

רסיסי פצמ"ר סורי נמצאו במג'דל שמס, במקביל לירי נשק קל לעבר כוח צה"ל ברמת הגולן, שלא גרם לנפגעים. צה"ל זיהה פגיעה במקור הירי. עד ראיה: "שמעתי בום אדיר, זה היה מפחיד"

צילום: דניאל בוק, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

הלחימה מסוריה שוב חודרת לתחומי הארץ: רסיסי פצצת מרגמה ששוגרה מסוריה אותרו הבוקר (שני) בשטח ישראל, סמוך למג'דל שמס שבמזרח רמת הגולן. כמעט במקביל, נפתחה אש לעבר כוח צה"ל ליד הגבול - שהשיב אש מנשק קל לעבר מקור הירי. לא היו נפגעים באירוע, ומדובר צה"ל נמסר כי זוהתה פגיעה במטרה הסורית. גורמים צבאיים אמרו בשיחה עם וואלה! חדשות כי בשלב זה טרם הובהרה זהות האחראי לירי.

עוד בנושא
14 הרוגים בקרבות בין תומכי אסד למתנגדיו
"ארה"ב תחסל הנשק הכימי הסורי עם ציוד מתקדם בים"
ארה"ב חושדת: אסד מסתיר נשק כימי ולא מתכוון להשמידו

מדובר בזליגה נוספת של הלחימה הפנים-סורית לשטח ישראל, כאשר ברחבי האזור מתנהלים משעות הבוקר חילופי אש בין חיילי הצבא הסורי החופשי לכוחות הביטחון של הנשיא בשאר אסד.

"שמעתי בום אדיר, זה היה מפחיד מאוד"

במג'דל שמס פעלו כוחות הנדסה קרבית והמשטרה לאיתור נזקי הפצמ"ר, שנמצאו בין שני מבנים בסמוך לתחנת דלק בכפר הדרוזי. באחד מהמבנים נמצא חדר כושר בו היו באותה שעה עשרות בני אדם ובמבנה השני, שנמצא בתהליכי בנייה, עבדו פועלי בניין. "זה קרה בסביבות השעה שמונה וחצי בבוקר. הייתי על המרפסת של המבנה והכנתי לעצמי את הקפה הראשון של הבוקר", סיפר אחד הפועלים במקום, שהיה עד לאירוע. "פתאום שמעתי שריקה של טיל, הרמתי את העיניים וראיתי איך הוא נופל. שמעתי בום אדיר, זה היה מפחיד מאוד, אבל אף שבאזור היו הרבה אנשים, בנס איש לא נפגע".

לראשונה מאז המהומות בסוריה: 2 פצמ"רים נפלו בחרמון. רויטרס
בהלה בכפר הדרוזי. נפילת פצמ"ר בגולן/רויטרס

עשרות תושבים מבוהלים וסקרנים התקהלו במקום וכוחות גדולים של משטרה וצבא החלו לבצע סריקות ולבדוק את הרסיסים שנמצאו בזירה. "כל יום אנחנו שומעים הרבה פיצוצים מהלחימה בסוריה, ולפעמים אפילו נופלים פצמ"רים בכפר, בצד המזרחי של הגבול, ובאזורים הלא מיושבים", סיפר אחד התושבים במג'דל שמס. לדבריו, "זאת פעם ראשונה שנופל פצמ"ר ממש בתוך הכפר. זה מפתיע שזה נפל דווקא כאן, כי השכונה הזאת נמצאת בצד הדרום מערבי של הכפר שהוא למעשה הכי רחוק מהגבול".

סופו של הנשק הכימי של אסד

בתוך כך, אישר בסוף השבוע הארגון הבינלאומי למניעת הפצת נשק כימי, כי ארצות הברית הציעה להחריב את מאגרי הנשק הכימי של סוריה. לפי הודעת הארגון, הפעולות להריסת הנשק הכימי יבוצעו על ספינה אמריקנית בלב ים, כשכלי שיט של חיל הים האמריקני יסייע במידת הצורך. עוד נמסר כי 35 חברות הציעו להשמיד את מאגרי הנשק הכימי של סוריה. "ארה"ב הציעה לתרום טכנולוגיית הריסה, תמיכה תפעולית מלאה ומימון כדי לנטרל את הכימיקלים של סוריה", לשון ההודעה.

האו"ם: סוריה השמידה את מתקני הנשק הכימי. רויטרס
"ארה"ב הציעה לתרום טכנולוגיית הריסה, תמיכה תפעולית מלאה ומימון כדי לנטרל את הכימיקלים של סוריה"/רויטרס

הארגון אחראי על השמדת 800 טונות של כימיקלים ו-7.7 מיליון ליטרים של פסולת נוזלית. על עצם ההצעה האמריקנית דווח השבוע בסוכנות הידיעות AP. גורמים רשמיים בוושינגטון הבירה אמרו לסוכנות כי הדבר טרם אושר, אולם ציינו כי ה"מועמדת" לתכנית היא הספינה "קייפ ריי". כלי השיט שאורכו כ-213 מטרים נמצא כעת בספורטסמות', וירג'יניה, והוא שייך למחלקת התעבורה של המנהל הימי האמריקני. אם התכנית אכן תצא לפועל, תותקן עליה מערכת מיוחדת לנטרול חומרים כימיים, והיא תלווה לים התיכון ותאובטח על ידי ספינות קרב של חיל הים האמריקני.

במסגרת התכנית, תותקן על ה"קיי פריי" מערכת הידרוליזה ניידת הכוללת שימוש בכור טיטניום, במים מחוממים ובכימיקלים אחרים, על מנת להפוך את החומרים לבלתי שמישים לצרכי לחימה. התקנת המערכת על הספינה והשמשתה יארכו זמן מה, וזאת במטרה להבטיח כי התהליך הסופי בלב ים יושלם בהצלחה. הסוכנות להפחתת איומים צבאיים, זרוע של הפנטגון, היא שפיתחה את המערכת. עם זאת, עד כה לא נעשה בה שימוש "מבצעי".

הגורמים האמריקניים אמרו ל-AP כי עדיין מנסים להחליט כיצד יועבר הנשק הכימי מסוריה לספינה. לדבריהם, ארצם מצפה כי מדינה שלישית תספק ספינה נוספת לצורך המשימה. עוד אמרו כי החלטה סופית בנושא תתקבל בקרוב וכי המבצע יחל בחודש הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully