וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד דצמבר: החורף השחון ב-70 השנים האחרונות

מנתוני השירות המטאורולוגי עולה שברוב חלקי הארץ ירדו בסך הכל 10% מהממוצע הרב-שנתי לתקופה ובחלק מהמקומות לא ירד גשם כלל עד ה-1 בדצמבר. גם החום שבר שיאים

צילום: דניאל בוק, טל אנגלנדר, שלומי גבאי; עריכה: מיכאל ברגמן; קריינות: אביב אברמוביץ'

חודש נובמבר שהסתיים שלשום רשם שיאים בכמות המשקעים הנמוכה שירדה בארץ ביחס לממוצע הארצי הרב-שנתי וכן בטמפרטורות שהיו גבוהות מהממוצע הרב-שנתי - כך עולה מנתוני השירות המטאורולוגי שהתפרסמו אתמול (ראשון). כמויות הגשמים ברוב חלקי הארץ לא עברו את רף ה-15% מהממוצע לחודש זה, והוא המשיך בחודש אוקטובר בו היה מיעוט משקעים. בשירות המטאורולוגי מציינים כי בכמה מקומות בארץ עונת החורף הנוכחית היא היבשה ביותר ב-55 עד 70 השנים האחרונות, וכפי שניתן לצפות, היובש הכללי שלווה בחום גבוה, בעיקר בסופו - שובר שיאים אף הוא.

עוד בחדשות:
אולמרט: נתניהו הכריז מלחמה על הממשל האמריקני
ארבעה הרוגים ועשרות פצועים בתאונת רכבת בניו יורק
בקרוב: נקודות זיכוי במס – גם להורים חד-מיניים

מעט משקעים למעט פרצי גשם מקומיים

ברוב תחנות המדידה נרשמו פחות מעשרה מילימטרים של גשם לאורך החודש כולו, זאת לעומת ממוצע שנע בין 80 ל-110 מילימטרים בהרי הצפון, 70 עד 85 מילימטרים במישור החוף ובין 50 ל-60 מילימטרים בהרי המרכז ובעמקי הצפון. במספר רב של תחנות ירדו פחות משני מילימטרים של גשם ובתחנות אחרות לא ירדו גשמים כלל. אמנם בכמה תחנות מדידה ירדו משקעים נאים - אולם מדובר בפרצי גשם מקומיים שהצטברו במשך יום או יומיים של גשמים בתחילת החודש (למשל: 17 מילימטרים בנמל חיפה ב-23 בנובמבר, 27 מילימטרים בנגבה שבצפון הנגב ב-18 בחודש, 13 מילימטרים של גשם בפסגות בצפון ירושלים ו-13 מילימטרים בצומת הנגב ב-1 בנובמבר).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"בהשוואה לעבר, יש להדגיש כי השונות של הגשם בנובמבר היא גדולה, וישנן לא מעט שנים בהן כמויות הגשם הן קטנות מאוד (לצד שנים עם כמויות משמעותיות)", ציינו בשירות המטאורולוגי, "יחד עם זאת, היעדר כמעט מוחלט של גשם בחודש, כפי שקרה בחלק מהתחנות, איננו שכיח". במרכז הארץ מתקבלת תופעה כזאת אחת לעשור, ובצפון הארץ הדבר חריג למדי - ב-75-70 השנים האחרונות הייתה תופעה דומה באזור זה רק בשנים 1946, 1962 ו-2010. יש לציין כי בשנים הללו היעדר הגשם היה בהיקף כלל ארצי, כך שנובמבר השנה הוא פחות קיצוני.

בני נוער מבלים על חוף הים בחופש הגדול 2012. נמרוד סונדרס
28 מעלות בתל אביב אתמול/נמרוד סונדרס

צירוף החודשיים היבשים - אוקטובר ונובמבר - הביאו לכך שכמות הגשמים המצטברת לעונה הייתה נמוכה מהממוצע הרב-שנתי - כשליש פחות מהממוצע ברוב חלקי הארץ ופחות מ-10% בחלקים אחרים. אמנם שנת 2010 הייתה גם כן שנה שחונה, אולם 2013 מסתמנת עד כה כשנה שחונה לא פחות. בתחנת המדידה בקיבוץ כפר גלעדי בצפון, למשל, מדובר בשנה היבשה ביותר מאז שנת 1943 - שיא של 70 שנים (ירדו בסך הכול 6% מהכמות הממוצעת לעונה), בקיבוץ כפר בלום הסמוך נשבר שיא שלילי מאז שנת 1949. בכלל באזור הצפון ירדו מעט גשמים, במיוחד באגן ההיקוות של הכנרת (בצמח ירדו 15% מהממוצע לעונה, בצפת 22%, בגמלא ברמת הגולן 3% ובכפר דיר חנא בגליל 26%). למרות כמות הגשמים הנמוכה, מפלס הכנרת גבוה ב-1 בדצמבר במטר שלם מגובהו בתאריך זה אשתקד – זאת תולדה לחורף המוצלח, מבחינת משקעים, בשנה שעברה (מינוס 211.41 השנה לעומת מינוס 212.40 בתאריך המקביל בשנה שעברה).

עם היובש - בא החום

כאמור, היובש בחודש נובמבר לווה בטמפרטורות גבוהות מהרגיל לעונה, כך גם היום כאשר בתל אביב נרשמו ביום הראשון של חודש דצמבר 28 מעלות, ברמת הגולן 25 מעלות ובירושלים 23 מעלות חום. בשירות המטאורולוגי מציינים כי חודש נובמבר היה חם מהממוצע הרב-שנתי בשתיים עד 2.5 מעלות ביום וב-1.5 עד שתי מעלות בלילות. "ברוב ימות החודש הטמפרטורות היו גבוהות מהממוצע, ובמיוחד יש לציין את השרב ששרר ב-26 וב-27 בחודש", הדגישו בשירות המטאורולוגי. באותם ימים בשבוע שעבר נרשמו במישור החוף טמפרטורות של 36 מעלות, בעמקי הצפון נעו הטמפרטורות בין 30 ל-32 ובהרי המרכז נמדדו בין 28 ל-31 מעלות. במישור החוף ובשפלה מדובר בשיא של 60 שנים של חום בנובמבר.

(עדכון ראשון: 21:26)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ירושלים כדוגמא

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully