וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תחילת הסוף של איידס" – אבל לא בשביל מתבגרים

עמית מאיר

29.11.2013 / 16:20

יותר ויותר מדינות מתקרבות לנקודה בה HIV יהיה תחת שליטה, לפי דוח חדש. ארגון הבריאות העולמי טוען מנגד כי חוסר הטיפול בנערים עם הנגיף הביא לעלייה של 50% במקרי המוות

ביום ראשון הקרוב, העולם יציין את יום האיידס הבינלאומי ה-25. לפי דוח שפרסם השבוע ארגון ONE, הפועל למיגור העוני במדינות אפריקה, יש לנו סיבה להיות אופטימיים – מתוך 37 מדינות אפריקניות שנבדקו, 16 כבר עברו את הנקודה הקריטית, בה מספר הנדבקים החדשים בשנה בנגיף ה-HIV קטן ממספרם של אלה שהחלו לקבל טיפול נגד הנגיף במהלך אותה השנה. חמש מדינות נוספות מתקרבות לנקודה זו.

לפי הדוח, בשנת 2015, 1.9 מיליון בני אדם צפויים להתחיל לקבל טיפול נגד הנגיף, בעוד שיעור הנדבקים צפוי לעמוד על שפל של 1.7 מיליון. "העולם מתקדם במהירות לעבר נקודת המפנה, זו בהחלט סיבה לחגוג", העריך אדריאן לובט מהארגון שאחראי לדוח, בראיון שהעניק לאתר "מטרו" הבריטי. "אסור לנו לנוח על זרי הדפנה. מדינות נוספות צריכות לפעול בדומה למנהיגות החזקה שהפגינו מדינות רבות באפריקה, ועל כולנו לעבוד יחד על מנת להבטיח ששירותי טיפול ומניעה יכולים להגיע לכל מי שזקוק להם".

עוד על המאבק באיידס:
המדינה תסבסד את בדיקות ה-HIV האנונימיות
חוקרים בדנמרק: קרובים מתמיד למצוא תרופה לאיידס
האו"ם: מספר הנדבקים ב-HIV והמתים מאיידס בירידה

נערים בכפר ניומבני לילדים שהוריהם מתו מאיידס, קניה, נובמבר 2012. /Ben Curtis, AP
נערים שהוריהם מתו מאיידס בקניה/AP, /Ben Curtis

זו הייתה יכולה להיות חתונת כסף מושלמת ליום האיידס הבינלאומי, אלמלא דוח נוסף שפורסם באותו היום – ומראה שהדרך עוד ארוכה. ארגון הבריאות של האו"ם (WHO) פרסם המלצות למחוקקים ולארגונים פרטיים בנוגע לטיפול בנערים החיים עם HIV, וכמו כן אלה שבסיכון להידבק בנגיף. זו הפעם הראשונה שהטיפול בשכבת גיל זו נבחן באופן נפרד.

"נערים זקוקים ליותר תמיכה"

לפי דוח האו"ם, יותר משני מיליון נערים בגילאי 10-19 חיים עם נגיף ה-HIV – עלייה של כ-30% מהנתון המקביל בשנת 2005 – ורבים מהם אינם זוכים לטיפול ולתמיכה להם הם זקוקים על מנת להישאר בקו הבריאות. בנוסף, מיליוני נערים אחרים בסכנה מיידית של הידבקות בנגיף.

"נערים זקוקים לתמיכה ולשירותי בריאות המותאמים בדיוק לצרכיהם", הסביר ד"ר גוטפריד הירנשל, מנהל מחלקת HIVאיידס בארגון הבריאות העולמי. "מופעלים עליהם לחצים רגשיים וחברתיים קשים, ולעתים מבלבלים. יש פחות סיכוי שנערים יעברו בדיקות לגילוי HIV מאשר מבוגרים, ולרוב הם יצטרכו יותר תמיכה ממבוגרים בתהליך הטיפול".

חוסר היכולת לתמוך בשירותי בריאות יעילים והולמים הקשורים ל-HIV הביא לעלייה על 50% במקרי המוות כתוצאה מאיידס בקרב קבוצת הגילאים בזו – מ-70,000 בשנת 2005 ו-104,000 בשנת 2012. הנתונים מפתיעים עוד יותר כשמשווים אותם לירידה של 30% במקרי המוות מאיידס באוכלוסייה הכללית, משיא של 2.3 מיליון בשנת 2005 ל-1.6 מיליון מקרי מוות מאיידס בשנת 2012.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"החלום לא יתגשם אם לא נסיר את המחסומים"

"קבוצת הסיכון המרכזית כוללת נערות מתבגרות, נערים צעירים שמקיימים יחסי מין עם גברים, צרכני סמים ונערות ונערים שעברו תקיפה מינית או אונס", מסר קרייג מקלור, אחראי על תכניות הקשורות ל-HIV בסוכנות האו"ם לילדים, יוניצ"ף. בחלקה הדרומי של יבשת אפריקה נגיף ה-HIV נפוץ בשיעור הגבוה ביותר בעולם – 69% מהאוכלוסייה, ומקלור טען כי המתבגרים באזור זה "נתקלים במחסומים רבים – בהם חוקים נוקשים, חוסר שיוויון, סטיגמות ואפליה – אשר מונעים מהם גישה לשירותי בדיקה, מניעה וטיפול בנגיף". הוא הוסיף כי אחד מכל שבעה מקרים של הידבקות ב-HIV מתרחש במהלך גיל ההתבגרות. "החלום של דור ללא איידס לא יתגשם, אלא אם נסיר את המחסומים האלה", אמר.

נערים בכפר ניומבני לילדים שהוריהם מתו מאיידס, קניה, נובמבר 2012. /Ben Curtis, AP
צעירים רבים אינם יודעים אם הם נשאים של הנגיף/AP, /Ben Curtis

חלק נוסף בבעיה, לפי הדוח, הוא שצעירים רבים פשוט אינם יודעים אם הם נשאים של הנגיף. לפי הערכות, לא יותר מ-10% מהגברים ו-15% מהנשים בגילאי 15-24 באפריקה שמדרום לסהרה יודעים מה הסטטוס שלהם, והגישה לשירותי ייעוץ או בדיקה כמעט שלא קיימת. ארגון הבריאות העולמי ממליץ בדוח לממשלות בין היתר לשנות את הנהלים, כך שנערים יוכלו לגשת לבדיקת איידס ללא אישור הורים.

"צעירים חייבים להיות מוכנים בצורה טובה יותר להתמודד עם נגיף ה-HIV ולקחת אחריות על הבריאות שלהם", טענה ד"ר אליזבת מייסון, מנהלת מחלקת הילדים ובני הנוער בארגון הבריאות העולמי. "על ידי פיתוח שירותים ידידותיים לנערים מתבגרים, כפי שעשינו בהצלחה בזימבבואה, ניתן להשיג תוצאות טובות לטיפולים בקרב הנערים", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully