וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורדים הסורים הודיעו: מחרימים את ועידת השלום

26.11.2013 / 16:47

האו"ם הודיע כי ועידת "ז'נבה 2" תתכנס ב-22 בינואר, אולם בצבא סוריה החופשי מיהרו להבהיר: "לא נפסיק להילחם, רוצים נשק ללוחמינו". איראן: השתתפותנו עשויה לתרום לפתרון

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

לאחר שהושג בה הסכם גרעין עם איראן – האם בז'נבה יושג גם פתרון למשבר בסוריה? לאחר חודשים ארוכים של דיונים ודחיות, הודיע אתמול (שני) האו"ם כי ועידת "ז'נבה 2" תתקיים ב-22 בינואר בעיר השוויצרית, במטרה לכונן ממשלת מעבר שזהותה תהיה מקובלת על הצדדים, ולסיים את מלחמת האזרחים שהחלה לפני למעלה משנתיים וחצי, ואשר גבתה את חייהם של יותר מ-110 אלף חיילים ואזרחים. הממשלה הסורית הודיעה כי בכוונתה להשתתף בשיחות, אולם הבהירה כי לא תקבל תנאים מוקדמים וכי הסכם שיושג כפוף למשאל עם.

ואולם, לא כל הגורמים המעורבים במלחמה הביעו נכונות להשתתף בשיחות. היום הודיע הגנרל סלים אידריס, מפקד צבא סוריה החופשי, כי הכוחות הנאמנים לו יחרימו את הכינוס וימשיכו להיאבק למען הפלת משטרו של הנשיא בשאר אסד. מדובר בארגון-גג המורכב מקבוצות רבות של מורדים, הזוכה לתמיכת המערב. מקורות באופוזיציה הסורית ומומחים שונים העריכו כי השפעתו נחלשה לאחרונה בשל פעילותם של גורמים איסלאמיסטים הפועלים במשותף במדינה הערבית.

הקרב על סוריה - כותרות נוספות:
לראשונה מאז פרוץ המלחמה: תינוק סורי נולד בישראל
לפני כחודש: "חוסל מנהיג ג'בהת א-נוסרה"
פיצוץ ענק בדמשק - ערים שלמות ללא חשמל

נשיא סוריה בשאר אסד, 2010. AP
כל החלטה כפופה למשאל עם. נשיא סוריה בשאר אסד/AP

"התנאים אינם בשלים לשיחות ז'נבה 2 בתאריך הנתון", אמר אידריס בראיון שהעניק לרשת אל-ג'זירה, "ואנו, כצבא וככוח מהפכני, לא נשתתף בוועידה". הוא אף הדגיש: "לא נפסיק להילחם במהלך הוועידה או לאחריה, והדבר שמטריד אותנו הוא השגת כלי נשק ללוחמינו".

מנגד, הקואליציה של ארגוני האופוזיציה בסוריה, ארגון-גג שגם כן זוכה לתמיכת המערב, הודיעה על נכונותה להשתתף בוועידה, על אף התנגדות נחרצת לכך מצד פעילים בסוריה. דובר הקואליציה חאליד סאלח אמר היום לאל-ג'זירה כי אין עדיין החלטה חד-משמעית לגבי הגעה ל"ז'נבה 2", אלא רק "ביטוי של הסכמה" להשתתף בה.

מקור באיסטנבול, משם פועלת הקואליציה, אמר כי ארגוני האופוזיציה מתכוונים להתכנס באמצע דצמבר להצביע אם להשתתף בשיחות. קבוצות שונות של מורדים איסלאמיסטים המקושרות לארגון הטרור אל-קאעדה הודיעו זה מכבר כי הן מתנגדות לקיום הוועידה, וכי מי שיחתום על הסכם שלא יביא להפלתו של אסד ייחשב בוגד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מורד סורי משליך רימון לעבר חיילי צבא אסד. דיר א-זור, סוריה, נובמבר 2013. רויטרס
קבוצות המקושרות לאל-קאעדה הזהירו: מי שיחתום על הסכם ייחשב בוגד. מורד סורי משליך רימון לעבר חיילים סורים בדיר א-זור, בשבוע שעבר/רויטרס

בתוך כך, היום התייחס לנושא גם שר החוץ של איראן. מוחמד ג'וואד זריף, שבילה בימים האחרונים שעות רבות בדיונים בז'נבה, אמר כי ארצו תשתתף בוועידת השלום אם תוזמן אליה. "השתתפותה של איראן בוועידת ז'נבה עשויה לתרום לפתרון הבעיה", אמר בראיון לכלי תקשורת באיראן. "נהיה מוכנים להשתתף ללא תנאים מוקדמים", הוא הוסיף. עדיין לא ידוע אם הנציגים מטהראן אכן יוזמנו. מאחורי הקלעים פועלים זה חודשים האו"ם, ארצות הברית ורוסיה לקראת הוועידה, כמו גם שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה, אל-אחדר איברהימי. במהלך השיחות בסוף השבוע בין איראן למעצמות, שבסופן נחתם הסכם הגרעין, נועדו הנציגים במטרה לסכם פרטים הנודעים לוועידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully