וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין סיבה לחגיגה: כולנו נשלם על הקפאת מס ההכנסה

26.11.2013 / 8:15

ביטול ההעלאה המתוכננת במס ההכנסה אינו נוגע לחלק גדול מהישראלים, שמרוויחים פחות מהסף. עם זאת, המהלך יימכר בקלות לציבור, שעדיין לא הפנים שמה שחשוב זה ההוצאות. פרשנות

צילום: עומר מירון, עריכה: טל רזניק

לחלק גדול מהעובדים בישראל, הבשורה שהביא שר האוצר יאיר לפיד הערב (שני), כשהודיע כי לא יעלה את מס ההכנסה בינואר הקרוב, לא ממש רלוונטית. זאת מהסיבה המאוד פשוטה: רמת ההכנסות שלהם היא מתחת לסף המס והם לא משלמים כלל מס הכנסה. זאת אומרת שנחמד מאוד שאתה מגיע על תקן המציל והמושיע הפיננסי, אבל כדאי לצלול קצת לנבכי ההצעה, כדי להבין שזאת לא ממש מתנה משמיים לישראלים, אולי יותר עטיפה עם הרבה אוויר בפנים.

ומדוע זו לא מתנה משמיים? כי זאת חוכמה קטנה לתת הטבה רק למחצית מהעובדים. ומה עם רבבות העובדים שמשתכרים שכר מינימום ולא משלמים מס? ומה עם אלפי המובטלים שלא משלמים מס? ומה עם רבבות האזרחים שעובדים בחלקיות משרה או לפי שעות, או בהסדר של חברות קבלן ובקושי מגרדים שכר בגובה של 4,000 שקלים ברוטו, שזה כמובן גם הנטו?

לפיד הודיע: מס ההכנסה לא יועלה בינואר

רוה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד מכריזים על תכנית המכרזים לפתיחת שני נמלים נוספים, יולי 2013. יואב דודקביץ'
יצליחו למכור לציבור את הסוכרייה החמוצה הזאת. לפיד ונתניהו/יואב דודקביץ'

כל המגזרים האלה ייפגעו פעמיים, גם כי הם לא ייהנו מהקפאת עליית המס - כי כאמור הם לא משלמים מס - וגם כי הם ישלמו את עליית המס שהייתה צריכה להיכנס לתוקף, בדרכים עקיפות. הרי לכולם ברור שהקטנת הגירעון שנוצר הוא לא עניין קבוע וזה יתאזן איפשהו במהלך 2014.

מספיק לחשוב רק על איזו אירוע בטחוני כמו מבצע "עמוד ענן" שמרתק אליו את המשק ובמכה אחת מוריד את הראש למגזר העסקי, שהוא זה שכזכור משלם את המסים האמתיים (ולא טבע או כי"ל, זה ברור לכולם אני מקווה) ואז מערכת הביטחון מבקשת תוספת תקציבית והגירעון מזנק שוב.

לכן במקום לתת חצי צ'ופר לשכירים ולעסקים הקטנים, אולי היה כדאי למשל להפחית את דמי הביטוח הלאומי, או מס הבריאות, שאותם כולם משלמים, ולהעביר את הרזרבה שהצטברה מגביית המסים לביטוח הלאומי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

הנטו הוא לא הדבר החשוב

אבל לפיד ונתניהו יצליחו למכור לציבור את הסוכרייה החמוצה הזאת, ולגזור קופון תדמיתי, מכיוון שהטעות הנפוצה של הישראלים בכל הקשור להתנהלות הכלכלית של המשפחה היא, שהם חושבים במונחים של הכנסות ולא במונחים של הוצאות. ראש המשפחה ורעייתו בודקים את תלוש המשכורת ומבסוטים, או לא, מהסכום נטו שנכנס לבנק.

זה בסדר, אבל זו טעות. כי צריך לבדוק לא כמה נכנס בנטו, אלא כמה כסף מוציאה המשפחה בחודש, והרי מעמד הביניים נשחק ונרמס בעיקר מכיוון שבצד ההוצאות נרשמים סכומים דמיוניים במושגים אמריקנים או אפילו אירופאים, בעיקר על מזון, דלק, שכר דירה, חינוך, תרופות ועוד.

כאן בארץ, הכי חשוב זה שהקביעות בעבודה נשמרת והנטו עולה בעוד שבריר אחוז בכל שנה עקב הסכמי שכר. לכן זה לא מפריע ללפיד לתת צ'ופרים מהסוג הזה, כי כולם יהיו מבסוטים מהקפאת מס ההכנסה ולא יסתכלו בכלל על מה שקורה להם בצד ההוצאות.

עוד מילה לגבי הרזרבה שהצטברה: לפיד, אתה לא חושב שבסיעות הכנסת שומעים את ההצהרות? מה יקרה בשנה הבאה כשתצטרך לגבש את הרוב לאישור התקציב שלך? הרזרבה הזאת, אם תישאר ממנה משהו, תתאייד במהירות האור לתשלומי תמיכה בתקציב. ואז מה? אז תחליט להעלות את מס ההכנסה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully