וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנות סוערות נגד רוסיה בקייב: "העתיד באירופה"

25.11.2013 / 0:05

לאחר ההפגנה, הלכו לישון חלק מהמפגינים בעיר אוהלים שהוקמה, למרות הקור המקפיא. הם מוחים על ביטול הסכם סחר היסטורי עם האיחוד האירופי, בעקבות לחץ שהפעילה רוסיה

עימותים אלימים פרצו אתמול (ראשון) בקייב בירת אוקראינה בין המשטרה לבין מפגינים על החלטת הממשלה לחזור בה מהסכם סחר עם האיחוד האירופי, בשל לחץ שהפעילה רוסיה. ברחובות העיר התאספו כמאה אלף מפגינים, שרבים מהם נשאו דגלים של האיחוד האירופי, ושרו "להפיל את הכנופייה!". חלק מהמפגינים ניסו לחסום את הכניסה למשרדי הממשלה בבירה האוקראינית, והתעמתו עם השוטרים במקום. המשטרה ריססה את המפגינים במקום בגז מדמיע, וטענה כי עשתה זאת לאחר שהם השליכו רימון עשן.

מדובר בהפגנה הגדולה ביותר במדינה מאז המהפכה הכתומה לפני תשע שנים. בכיכר אחרת בעיר הפגינו תומכי ראש הממשלה האוקראיני וכן מפגינים פרו-רוסים. מנהיגי אופוזיציה שצעדו יחד עם המפגינים קראו לנשיא האוקראיני, ויקטור ינוקוביץ', לחתום על ההסכם עם האיחוד האירופי, ב-29 בנובמבר, כפי שתוכנן מלכתחילה. לדברי המפגינים, על ראש הממשלה מיקולה אזרוב להתפטר, לאחר שביום חמישי הדהים את מנהיגי האיחוד בכך שהודיע על השעיית ההכנות לחתימה על ההסכם לאחר שנים של משא ומתן, וחידוש השיחות הכלכליות עם רוסיה.

הפגנות המוניות בקייב, אוקראינה, נובמבר 2013. רויטרס, רויטרס
חלק מהמפגינים התעמתו עם המשטרה. קייב, אתמול/רויטרס, רויטרס

אחד ממנהיגי האופוזיציה שהשתתפו בהפגנה, ארסניב יאטסניוק, שאל: "האם עלינו ללכת לכיוונה של אירופה או לכיוון רוסיה? זוהי בחירה בין העבר והעתיד. אילו היה ההסכם נחתם כמתוכנן, הוא היה מציין אבן דרך היסטורית בהתרחקות המדינה מרוסיה והתקרבותה למדינות המערב". מבין כתלי בית הכלא כתבה ראשת הממשלה האוקראינית לשעבר, יוליה טימושנקו, מכתב בו קראה לאוקראינים להילחם למען החתימה על ההסכם. "אל תתנו לינוקוביץ' להשפיל אותנו כך", כתבה טימושנקו במכתב שאותו הקריאה בהפגנה בתה, יוג'יניה. "זאת מפת הדרכים שלנו לחיים נורמליים". המפגינים השיבו בקריאות "חופש ליוליה".

אחד מהתנאים שהציב האיחוד האירופי לחתימת ההסכם היה שחרורה של טימושנקו, שאסורה ממניעים פוליטיים. טימושנקו הייתה ממובילות "המהפכה הכתומה" באוקריאנה ב-2004, בעקבותיה בוטלו הבחירות לנשיאות בהן ניצח אז ינוקוביץ הפרו-רוסי, ובהמשך כיהנה שתי קדנציות כראש ממשלה תחת הנשיא שנבחר תחתיו, ויקטור יושצ'נקו. ב-2010 התמודדה על הנשיאות בבחירות, שוב מול אותו ינוקוביץ' - והפסידה בקרב צמוד. זמן קצר לאחר מכן נעצרה.

הפגנות המוניות בקייב, אוקראינה, נובמבר 2013. רויטרס, רויטרס
החלטת הממשלה האוקראינית הדהימה את האיחוד האירופי/רויטרס, רויטרס
הפגנות המוניות בקייב, אוקראינה, נובמבר 2013. רויטרס
מפגינים צועדים עם דגל האיחוד האירופי/רויטרס
הפגנות המוניות בקייב, אוקראינה, נובמבר 2013. רויטרס
תמונת ראשת הממשלה לשעבר, יוליה טימושנקו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully