וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסכם רע - אבל מה עושים עכשיו?

24.11.2013 / 17:28

במשחק השח הזה הצליחו האיראנים לכפות "פט", למרות עמדתם הנחותה. דני אילון מייעץ למנהיגי ישראל להפסיק להילחם את מלחמת האתמול - ולהתמקד כעת בניסיון להשפיע על הסכם הקבע

ההסכם בין איראן לשש המעצמות - ארה"ב, בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין, המכונות מדינות ה-P5+1 - הוא הסכם לא טוב ומסוכן. המעצמות בחרו שלא למנף את עליונותן המוחלטת על פני איראן המוחלשת כתוצאה ממשטר הסנקציות האפקטיבי. היה בכוחן לכפות על איראן הסדר המביא לפירוק יכולותיה הגרעיניות באופן מוחלט - ובמקום זאת הושג הסכם ביניים לשישה חודשים, שמותיר לאיראן את כל יכולותיה ולמעשה משמר את המצב הקיים.

סיקור מיוחד - הסכם היסטורי על הגרעין האיראני

באנלוגיה לעולם השחמט החביב על האיראנים, הם הצליחו לכפות על המערב "פט" - כלומר מעמדה נחותה ביותר על הלוח, הביאו לסיום המשחק בתיקו, תוך נטרול היכולת העודפת של היריב. עתה, משנחתם ההסכם והיה לעובדה מוגמרת, ישראל חייבת להתמודד עם המציאות החדשה ולא להילחם את המלחמה של אתמול. ממשלת ישראל כשלה בניסיונות למנוע הסכם רע זה, ואף לא הצליחה להביא לשיפורים משמעותיים בו. עכשיו יש לרכז מאמצים ולהיערך לקרב המדיני הבא.

שישה חודשים קריטיים

המטרה כעת היא להביא להסכם קבע שימנע מאיראן להיות מדינת סף גרעינית, היכולה לפרוץ לעבר הפצצה בזמן קצר יחסית. בעוד שישה חודשים יפוג תוקפו של הסכם ההשעיה הנוכחי, ועד אז יש לפעול להשגת הבנה אסטרטגית עם מעצמות המערב, ובראש ובראשונה עם ארה"ב, בדבר ההכרח להשיג הסכם קבע עם האיראנים שיפרק את יכולותיהם לגמרי.

ששת החודשים הבאים הם קריטיים לגורל תכנית הגרעין האיראנית. אין ספק שהאיראנים, בהמשך לדפוסי התנהלותם בעבר, ינסו לרמות ולפרוץ את גבולות ההסכם, תוך בחינת רצינות ונחישות המעצמות לכפות את תנאיו. האיראנים ינסו לכרסם במשטר הסנקציות שנותר מחוץ להסכם, ולהביא למיטוט בפועל של משטר זה. רק חזית בינלאומית אחידה, מגובשת ונחושה, שתגלה אפס סובלנות להפרות איראניות - תוביל לריכוך איראני לקראת הסכם קבע.

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ברק אובמה חייבים לשקם באופן מיידי את האמון ההדדי, ולחזור לשגרה של תיאומים והתייעצויות כפי שהיה נהוג בעבר. ביחד, ישראל וארה"ב נדרשות לגבש מאחורי הקלעים את הפרמטרים החיוניים להסכם קבע עם איראן, אליו תרתום ארה"ב את שאר המעצמות. כעת הזמן להדגיש את האינטרסים המשותפים בין ישראל והמעצמות ולהציג בפני איראן עולם נחוש ומגובש שלא יאפשר לה להיות גרעינית ואף לא מדינת סף.

במקביל, על ישראל להעצים את כושר ההרתעה שלה ואף לשקול חשיפה של חלק מיכולותיה הצבאיות המרשימות. ישראל הצהירה כי היא אינה שותפה להסכם שנחתם ולכן אינה מחויבת לו. עליה לחזור ולהדגיש למערב ולאיראן כי היא לא רק יכולה אלא גם נחושה למנוע מאיראן להיות גרעינית.

דני אילון שימש כשגריר ישראל בוושינגטון, חבר כנסת וסגן שר החוץ

לכל הטורים של דני אילון בוואלה! דעות

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

עוד על הסכם הגרעין:
נתניהו : "לא הסכם היסטורי אלא טעות היסטורית"
רוחאני: "הכירו בזכויותינו, ההעשרה תימשך כרגיל"
בסעודיה מתנגדים להסכם: "גם אנחנו נפתח פצצה"
התרחיש שבישראל חוששים ממנו: נשק גרעיני בהפתעה
דעה: אובמה מקרב את המלחמה עם איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully