וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "ההסכם חוסם את הדרך של איראן לפצצה"

נשיא ארה"ב טען כי בהסכם "יש הגבלות מהותיות שיחסמו את הדרכים הסבירות ביותר של איראן לפצצה". הוא צפוי לשוחח היום עם נתניהו. רוחאני: החלק החשוב בהסכם - זכותנו להעשיר

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: אביב אברמוביץ'

התגובות מסביב לעולם לא איחרו לבוא בעקבות המתווה להסכם ביניים שגובש הלילה (ראשון) בין נציגי איראן ושש המעצמות במסגרת שיחות הגרעין בז'נבה, ולפיו איראן תשהה חלק נרחב מפעילותה הגרעינית, ובתמורה תקבל הקלה חלקית ומוגבלת בסנקציות. נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אמר לפנות בוקר במהלך מסיבת עיתונאים כי ההסכם הראשוני שנחתם הלילה הוא השלב הראשון לקראת הסכם מלא.

הסכם עם איראן - כותרות אחרונות
הושג הסכם ראשוני בין המעצמות לאיראן בז'נבה
איראן: השיחות יסתיימו בצהריים - עם או בלי הסכם
לקראת הסכם עם איראן? שרי החוץ בז'נבה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לאיראן, כמו לכל מדינה אחרת, יש זכות לתכנית גרעין לצרכי שלום. על איראן להוכיח לעולם כי תכנית הגרעין שלה היא אכן לצרכי שלום באופן בלעדי. העם האיראני ירוויח מכך על ידי הצטרפות בחזרה לקהילה הבינלאומית", הוסיף אובמה, "האחדות הבינלאומית שאפשרה את הטלת הסנקציות, תבטיח כי איראן לא הולכת לקראת נשק גרעיני. לישראל ולמדינות המפרץ היו סיבות טובות להיות ספקנים לגבי כוונותיה של איראן. בתור המפקד העליון של הצבא, אבטיח שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני, אך לא נמהר למלחמה".

לדברי הנשיא אובמה, ההסכם מטיל "הגבלות מהותיות שיחסמו את הדרכים הסבירות ביותר של איראן לפצצה". בהתייחסו ליוזמות החקיקה בארצו שנועדו להקשיח את הסנקציות, אמר אובמה כי יוסיף להיוועץ בקונגרס, אך "כעת לא הזמן לסנקציות חדשות". עם זאת, אם בתום שישה חודשים לא תעמוד טהראן בהתחייבויותיה, ארצות הברית "תגביר את הלחץ".
גורמים בכירים בממשל אמרו הבוקר כי אובמה ישוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על פרטי המתווה שגובש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
נשיא ארה"ב ברק אובמה בבית הלבן. רויטרס
"לא הזמן לסנקציות חדשות", אובמה/רויטרס

גם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי צייץ לפנות בוקר בחשבון הטוויטר שלו, ומסר: "ההסכם עם איראן הוא שלב ראשון בדרך להפיכת העולם למקום בטוח יותר. עבודה רבה עוד לפנינו". במהלך מסיבת עיתונאים בז'נבה הוא הדגיש כי במסגרת ההסכם, ביטחונה של ישראל ושל מדינות האזור יובטח.

במסיבת עיתונאים שכונסה בז'נבה הצהיר קרי כי "ההסכם ימנע מאיראן לאיים על ידידותינו במזרח התיכון ובעולם כולו. ההסכם מסיג לאחור את תכנית הגרעין. ישראל תהיה בטוחה יותר בזכות ההסכם". שר החוץ האמריקני אמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא "חברו", וכי הוא משוחח אתו כמה פעמים בשבוע, גם על סוגיית הגרעין. הוא ציין כי גם אם שני המנהיגים חלוקים זה על זה מבחינה טקטית, אין זה אומר שיש מחלוקת על האסטרגיה.

הוא הסביר את תנאי ההסכם: "איראן הסכימה להפסיק כל העשרת אורניום מעל 5% ולהמיר את כל האורניום המועשר לרמה של 20% שברשותה לחומר שלא ניתן להפיק ממנו פצצה. איראן לא תגדיל את מאגר האורניום שלה ולא תקים מתקני העשרה נוספים איראן לא תפעיל או תתקדם להפעלת מתקן המים הכבדים באראק. כדי לוודא שכל זה מתקיים איראן הסכימה לפיקוח על בסיס יומי והדוק על תכנית הגרעין שלה. בהסכם לא כתוב שלאיראן יש זכות להעשיר אורניום. המושג הזה לא מופיע בהסכם הזה".

קת'רין אשתון שרת החוץ של האיחוד האירופי ולורן פביוס שר החוץ הצרפתי. נובמבר 2013. רויטרס
זריף ושרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, מחויכים אחרי ההסכם/רויטרס

זמן לא רב אחרי החתימה על ההסכם ההיסטורי באה גם התייחסותו של נשיא איראן חסן רוחאני, שצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אנו מודים לאיראנים על סבלנות בתקופת הסנקציות". הוא בירך את עמו על "כישלונן של הסנקציות וההכרה בזכותנו להעשיר (אורניום)". לדבריו, ההכרה בזכות ההעשרה היא החלק החשוב בהסכם. עוד כתב הנשיא האיראני: "הצלחת המשא ומתן מצביע על רצונם של איראן והמערב לשיתוף פעולה בונה". הוא הוסיף כי "אנו בטוחים כי ההסכם ישפיע באופן חיובי על סוגיות אזוריות ועולמיות אחרות".

גם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, התייחס לפרטי הסכם הביניים ואמר לסוכנות הידיעות האיראנית "מהר": "על פי ההסכם בין איראן למעצמות, זכות ההעשרה של איראן הפכה לרשמית והיא מוכרת בהסכם". הוא הוסיף כי המתקנים בנתנז, פורדו ואראק ימשיכו בפעילותם הנוכחית. "הסנקציות לא יחריפו, ואחד מארבעת דפי ההסכם מוקדש להן", טען.

דובר משרד החוץ האיראני מרדיה אפחם אמר טען כי "כמה גורמים זרים פעלו מהרגע הראשון כדי לסכל את ההסכם". לדבריו, הדרך עדיין ארוכה לפתרון מלא של הבעיות בין איראן והמערב.

ג'ון קרי ומוחמד ג'וואד זריף שר החוץ האיראני. נובמבר 2013. רויטרס
קרי וזריף, הלילה בז'נבה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully