וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: השיחות יסתיימו בצהריים - עם או בלי הסכם

סגן שר החוץ האיראני הצהיר כי נציגי המעצמות ואיראן הגיעו להסכמה על "98% מהסוגיות" אך הבהיר כי לא יוותרו על העשרה. היום צפוי קרי - כמו גם שר החוץ הבריטי הייג - לעזוב

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: אמיר תיבון

בניסיון לגשר על הפערים ולהשיג הסכמות שיביאו לחתימה על הסכם עם איראן, נועדו אמש (שבת) בפעם השלישית ביממה האחרונה שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, ושרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, בפגישה מכרעת עם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף. היום צפוי שר החוץ קרי, כמו גם שר החוץ הבריטי וויליאם הייג, לעזוב את ז'נבה, כך שנראה כי הפגישה המשולשת שנמשכה עד הלילה תקבע רבות בנוגע לסיכויים לחתום על הסכם הגרעין בסבב השיחות הנוכחי.

מוקדם יותר אמש, במקביל לסדרת פגישות שערכו שרי החוץ של המעצמות, נועדו בפגישה משולשת שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, ושר החוץ של סין, וואנג יי. ככל הנראה, לברוב ו-וואנג ניסו ללחוץ על זריף לחתום על הסכם ביניים עוד באותו הערב.

סוכנות הידיעות העצמאית האיראנית איסנ"א דיווחה כי הושג הסכם ביניים בנושא הגרעין בין איראן למעצמות. עם זאת, גורמים אמריקנים בז'נבה הלילה כי המשא ומתן בין איראן למעצמות עודנו נמשך, וטרם הושג הסכם.

סגן שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, אמר אמש, סמוך לסיום הפגישה האחרונה, כי הסבב הנוכחי של שיחות הגרעין בז'נבה יסתיימו היום בצהריים, בין אם ייחתם הסכם ובין אם לא. הוא הצהיר כי נציגי מעצמות המערב ונציגי איראן הגיעו הפגישות להסכמות ברוב המכריע של הנושאים העומדים על הפרק. לדבריו, המעצמות ואיראן הגיעו להסכמה על "98% מהסוגיות". יחד עם זאת, הוא הוסיף כי "שני האחוזים הנוספים חשובים מאוד", וכי "כל הסכם שאינו מכיר זכותה של איראן להעשיר לא יהיה מקובל בעיני טהראן".

בתוך כך, ביום שני הקרוב אמור קרי לפתוח ועידת פסגה בנושא סוריה, שתתקיים גם כן בז'נבה. אלא שאמש הודיע משרד החוץ האמריקני שהשר מתכנן לטוס היום לביקור מדיני קצר בלונדון. חלק מהכתבים שמתלווים לקרי פירשו את ההודעה כניסיון גם מצידם של האמריקנים להפעיל לחץ על האיראנים לסגור עסקה עוד לפני טיסתו.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי מגיע לז'נבה. רויטרס
המערב הכשיל את השיחות? קרי מגיע לז'נבה, אתמול בבוקר/רויטרס

במקביל לדיווחים אודות ניסיונות קדחתניים מצד כל הצדדים בז'נבה להגיע להסכמות, דיווחו אמש כלי תקשורת שונים באיראן דווקא על כישלון בניסיון להגיע להסכמות עם המערב. על פי הדיווחים, האיראנים מטילים את האשמה על כישלון השיחות על נציגי מעצמות המערב. לדיווחים אלו אין אישור ממקורות במערב. לצד דיווחים אלו, התבטא אתמול סגן ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, חוסיין חלפי, ואמר כי ארצו ממשיכה להתקדם בתוכנית הגרעין שלה. "על פי תכנית הממשלה והצהרות הנשיא אנחנו נמשיך בפעילויות של שני הכורים הגרעיניים שנמצאים בתכנון, ונפעיל אותם", אמר חלפי, שדיבר במהלך אירוע בעיר קוזין.

אתמול, סגן שר החוץ האיראני, עבאס אראקצ'י, הביע דווקא אופטימיות בדבר הסיכוי להגיע להסכם. הוא טען כי הצדדים קרובים להסכם, אך נותרו עוד "שניים או שלושה" נושאים שיש לדון בהם. גורם אחר במשלחת האיראנית אמר לכתבים כי נושא העשרת האורניום יעלה לדיון. בראיון לטלוויזיה האיראנית אמר אתמול זריף כי שיחות הגרעין בז'נבה "הגיעו לשלב קריטי", שמצריך את נוכחות שרי החוץ של כל המדינות המעורבות. זריף הוסיף שאיראן לא תתפשר על זכותה להעשיר אורניום.

הפגישה הראשונה שנערכה אתמול בז'נבה הייתה בין קרי לבין אשטון. בשלושת הימים הראשונים למגעים, לפני הגעת שרי החוץ של המעצמות, אשטון היא שניהלה בפועל את המגעים מול האיראנים. היא ערכה שמונה פגישות שונות עם שר החוץ האיראני זריף, ועדכנה לפני ואחרי כל פגישה את נציגי שאר המעצמות בהתקדמות המגעים. קרי ואשטון נועדו אתמול בבוקר במשך כ-20 דקות, במטרה לתאם את עמדת המעצמות להמשך המגעים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
הכור הגרעיני של איראן, בושהר. AP
איראן תבנה שני כורים נוספים. הכור הגרעיני בבושהר/AP

לאחר הפגישה עם אשטון, נועד קרי במשך קרוב לשעה עם שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, שנחת אתמול בבוקר בז'נבה. בסבב השיחות הקודם שכנעה צרפת את שאר המעצמות לאמץ עמדה נוקשה יותר כלפי האיראנים, ובכך מנעה חתימת הסכם. צרפת הפגינה גם בימים האחרונים גישה קשוחה כלפי איראן – כך למשל, הצרפתים מיהרו לגנות את התקפתו של המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי על ישראל בשעה שארה"ב "נזכרה" לגנות את הדברים באיחור של 48 שעות. עם זאת, דיפלומטים מערביים מעריכים כי בשלב הזה של המגעים, צרפת, ארה"ב ושאר המעצמות מאוחדות לחלוטין בעמדתן.

קרי ערך בהמשך פגישה קצרה גם עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, שהיה הראשון מבין שרי החוץ של המעצמות להגיע לז'נבה. לברוב כבר נועד אתמול עם שר החוץ האיראני זריף. קרי ולברוב אמורים לשהות בז'נבה לפחות עד יום שלישי, בלי קשר למגעים עם איראן, שכן ביום שני תחל בעיר ועידת פסגה בנושא מלחמת האזרחים בסוריה. עם זאת, בפגישתם אתמול הם דנו בעיקר במגעים מול איראן. בשעה שהשניים נועדו במלון "אינטרקונטיננטל", נערכה פגישה נוספת בין אשטון לבין המשלחת האיראנית.

שר החוץ האיראני ג'וואד זריף ושרת החוץ האירופית קתרין אשטון. ז'נבה, 20 בנובמבר 2013. רויטרס
נחושים להגיע להסכם ביניים. אשטון וזריף/רויטרס

שר החוץ הגרמני, גידו ווסטוורלה, אמר עם הגיעו לז'נבה ש"ישנה הזדמנות אמיתית להסכם, אך נותרה לנו עוד עבודה רבה". שר החוץ הבריטי, וויליאם הייג, אמר כי "אנחנו לא כאן כי הכל כבר סגור, אלא כי יש עוד פערים שצריך לסגור. מדובר במגעים קשים ומפורטים". כל הגורמים המעורבים בשיחות מפגינים אופטימיות זהירה מסוג זה. "בסבב השיחות הקודם המגעים הגיעו קרוב מאוד להסכם, אבל לא הצלחנו לחצות את המרחק הקטן שנותר", הסביר גורם דיפלומטי את הסיבה לזהירות המופגנת.


עוד בנושא:
לקראת הסכם עם איראן? שרי החוץ בז'נבה
כך ייראה ההסכם עם איראן: העשרה נמוכה וצמצום הפעילות
המו"מ עם איראן: מאמץ אחרון לפני הסכם?

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 22:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully