וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפטנים לח"כים: הצביעו נגד התיקון לחוק ההסתננות

גלעד גרוסמן

24.11.2013 / 5:00

33 משפטנים בכירים שלחו מכתב לכל חברי הכנסת, בדרישה להתנגד לתיקון לחוק למניעת הסתננות, שאושר על ידי הממשלה. לדבריהם, התיקון "פוגע בזכויות החוקתיות של מבקשי המקלט"

שבוע לאחר שהממשלה אישרה את הנוסח החדש של החוק למניעת הסתננות שיזם שר הפנים גדעון סער, שלחו הבוקר (ראשון) 33 משפטנים בכירים מכתב לכל חברי הכנסת, בו הם טוענים שתיקון החוק אינו חוקתי ומנוגד לפסיקת בג"ץ, שפסל את הנוסח הקודם של החוק לפני כחודשיים. המשפטנים מבקשים מהח"כים להתנגד להצעת החוק החדשה.

בחודש ספטמבר פסל בג"ץ את חוק המסתננים, לאחר שהשופטים קבעו כי מעצר של שלוש שנים ללא משפט פוגע בזכויות החוקתיות של מבקשי המקלט. בעקבות זאת יזם סער חוק חדש, שזכה לאישור מצד היועץ המשפטי לממשלה, שקובע כי ניתן לעצור מסתננים לתקופה של שנה רק בשל כניסתם לישראל בניגוד לחוק. עוד נקבע, כי מסתננים "ותיקים" יועברו ל"מתקן שהייה פתוח" לתקופה בלתי מוגבלת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"התנאים במתקן אינם נותנים מענה לפגיעה בזכות לחירות של מבקשי המקלט". מתקן הכליאה סהרונים/מערכת וואלה, צילום מסך

מתקן השהייה הפתוח עומד במרכז הביקורת של המשפטנים. "התנאים הקבועים בתיקון החדש לחוק והסמכויות הניתנות לעובדי השב"ס אשר ינהלו אותו, אינם נותנים מענה לפגיעה בזכות החוקתית לחירות של מבקשי המקלט שישהו בו", כותבים המשפטנים, בהם השופטים לשעבר סביונה רוטלוי ובועז אוקון, והפרופסורים דוד אנוך, עמנואל גרוס, אייל גרוס ויוסי דהאן.

לטענת חותמי המכתב, מדובר במתקן שנמצא בתוך שטח צבאי בנגב, והשוהים בו מחויבים להתייצב ולחתום שלוש פעמים ביום, באופן שלא יאפשר להם לעבוד מחוץ למתקן. בשל המרחק, השוהים במתקן גם לא יוכלו לצאת ממנו לכמה שעות ולשוב בזמן. מי שלא יתייצב בזמן לחתימה, עלול להישפט עד לשנת מאסר. עוד נטען, כי השוהים יהיו בעיקר מבקשי מקלט מסודן ומאריתריאה, שאינם יכולים לחזור לארצם, ולכן לא ידוע מתי יוכלו לצאת מהמתקן.

המשפטנים מלינים גם על כך שהחוק המוצע מעניק סמכויות רבות לאנשי שירות בתי הסוהר שינהלו את המתקן, בהן סמכות להשתמש בכוח כדי לשמור על המשמעת וסמכויות חיפוש רחבות המאפשרות לבצע חיפוש על גופם של השוהים ללא צו. לטענת החותמים, המתקן נועד להכביד על חייהם של השוהים במטרה שיסכימו להליך "עזיבה מרצון".

עוד בנושא
הממשלה אישרה: מסתננים ייכלאו לשנה ללא משפט
מבקשי מקלט על הגדלת מענק העזיבה: "לא מחפשים כסף"
המדינה מתעלמת מבג"ץ: "לא משחררים מסתננים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully