וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מפגינים חרדים תקפו ערבי - השוטרים לא התערבו"

24.11.2013 / 16:05

לדברי מג'די חרבאוי, לאחר שנקלע עם רכבו להפגנת חרדים בירושלים, החלו המפגינים ליידות לעברו אבנים וגרמו לפציעתו. "אם הייתי יהודי והם ערבים – מיד היו מחלצים אותי"

צילום: מור שאולי, עריכה: יותם בן-דוד

הפגנה שכמעט נגמרה בלינץ': במוצאי שבת לפני שבוע הפגינו מאות חרדים ברחוב בר אילן בירושלים במחאה על מעצר הרב יורם אברג'יל. במשך שעות ארוכות התפרעו המפגינים וגרמו נזק לגדרות, לתמרורים ולחנויות סמוכות. ואולם מתברר כי האירוע כמעט נגמר באסון, כאשר מג'די חרבאוי, עובד בחנות ירקות כבן 40 המתגורר במזרח העיר, נקלע למקום. על פי החשד, כשהתגלה למפגינים כי מדובר בערבי, עשרות מהם הקיפו את כלי הרכב המסחרי שבו נסע ויידו לעברו אבנים מטווח אפס, כל זאת לנגד עיני השוטרים, שנמנעו לטענתו מלהתערב.

במהלך התקרית נפצע חרבאוי, תושב ג'בל מוכאבר, בפניו ובעיניו, ורק בקושי הצליח להימלט מהמקום. "השעה הייתה 4:00 לפנות בוקר", משחזר חרבאוי. "פרקתי את הסחורה בשוק הסיטונאי בגבעת שאול ונסעתי דרך בר אילן. ראיתי שיש בלגן עם החרדים, בצומת היו הרבה שוטרים, שוטרי יס"מ וכמה ניידות. המשכתי לנסוע כי ראיתי שהכביש פתוח לתנועה, השוטרים לא אמרו לי שמסוכן להיכנס לשם והרגשתי ביטחון בגלל הנוכחות המשטרתית הכבדה".

"אם לא הייתי מצליח להימלט היו גומרים אותי"

אלא שעד מהרה הבין חרבאוי שתחושת הביטחון שחש הייתה מוטעית. לדבריו, "בתוך הצומת היו מאות חרדים. הם הפגינו על מעצר הרב שלהם, לא דבר שקשור לערבים. פתאום הם התחילו לצעוק 'ערבי', 'ערבי', ומיד אחרי זה החל גל מטורף של אבנים לפגוע ברכב". עוד סיפר חרבאוי: "החלון מצד ימין שלי היה פתוח ואחת האבנים פגעה ישירות בפניי. שאר הזכוכיות התנפצו וגם הפנסים ספגו נזקים".

לדברי חרבאוי, התקיפה נמשכה כשתי דקות, ובמהלכה הוא ניסה להימלט מהכביש העמוס במפגינים. "20 מטר ממני עמדו שוטרי יס"מ, שלא טרחו להגיד לי שמסוכן להיכנס לשם. הם הסתכלו, לא התערבו. בשביל מה הם שם אם לא בשביל למנוע תקיפות כאלה? מישהו אחר היה נבהל, שם גז, דורס כמה אנשים, ואז היו אומרים שהוא מחבל. אם לא הייתי מצליח להימלט משם הם היו גומרים אותי. האבן שפגעה לי בראש יכלה להרוג", אמר.

מיד לאחר מכן פינה את עצמו חרבאוי לבית החולים אל מקסאד שבמזרח העיר, ולאחר מכן הגיש תלונה בתחנת המשטרה שבמגרש הרוסים. "פתאום גיליתי שעוד ערבים הגיעו להתלונן שהם נפגעו באותה הפגנה. אחד ב-1:30, אחר ב-2:30, ואני ב-4:00. שאלתי את החוקר: 'אם ידעתם שיש שם בעיה למה נתתם לערבים להמשיך לעבור שם. מדוע לא התערבתם, או לפחות חסמתם את הכביש?' הוא רק אמר לי שאני צודק".

חרדים מפגינים על פתיחת חניון קרתא בשבת בירושלים, יולי 2011. עומר מירון
"השוטרים הסתכלו ולא התערבו". הפגנה נגד פתיחת חניון קרתא בירושלים/עומר מירון

לרחוב בר אילן חרבאוי כבר לא יחזור. התחושה שהוא "אזרח סוג ב'", שאין אף אחד שיגן עליו, לא נותנת לו מנוח. "לכולם ברור שאם הייתי יהודי והמפגינים היו ערבים, הכל היה נראה אחרת", אומר חרבאוי. "הכביש היה נחסם מיד, כוחות ענקיים היו מגיעים ומפזרים את המפגינים, לא היו נותנים לי לעבור, ואם כבר עברתי היו מיד מחלצים אותי. גם הטיפול בתלונה היה שונה. מיד לאחר מכן היינו שומעים על מעצרים ויד קשה של המשטרה. אני אדם פשוט שרוצה לחיות בשלום ולהביא לחם הביתה. לא מעניין אותי פוליטיקה. אני אזרח שווה זכויות, לא עבריין ולא מחבל. משלם מסים כמו כולם. אני אמור לקבל מהמדינה את אותו הטיפול ואת אותו היחס בלי קשר אם אני יהודי או ערבי".

ממשטרת ירושלים נמסר בתגובה: "במהלך התפרעות המפגינים ויידוי האבנים לעבר כלי חולפים וכוחות המשטרה, נקלע למקום רכב ובו נהג ערבי תושב מזרח ירושלים. משראה את המתרחש נטש את רכבו ונמלט רגלית מהמקום. כוחות המשטרה גררו את הרכב שניזוק וניסו לאתר את בעליו אך הוא לא היה בביתו. נפתחה חקירה לאיתור החשודים" .

עוד על ההפגנה בירושלים
מאות הפגינו למען הרב אברג'ל: "לא יסולח למשטרה"

לפניות לכתב: talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully