וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה בעבודה: הרצוג הביס את יחימוביץ' בפער גדול

22.11.2013 / 9:20

מספירת 97% מהקולות עולה שיו"ר סיעת העבודה ניצח את היו"ר המכהנת, 58%-42%. הרצוג: "מתחילים במסע האמיתי לשינוי פני המדינה". בקרוב - נאום הניצחון. הצטרפו למשדר המיוחד

צלם: אבי כהן, טל אנגלנדר עריכה: טל רזניק

מהפך גדול בעבודה: לאחר ספירת 97% מהקולות, זה כבר ברור: ח"כ יצחק בוז'י הרצוג הוא יו"ר מפלגת העבודה. הרצוג ניצח את היו"ר המכהנת, ח"כ שלי יחימוביץ', בפער גדול; 58% ממתפקדי מפלגת העבודה הצביעו עבורו, לעומת 42% בלבד שביקשו לדחוף את יחימוביץ' לקדנציה נוספת. מדובר בהתמודדותו השנייה של הרצוג על התפקיד, לאחר שכבר התמודד מול יחימוביץ' ב-2011. הפעם, כמובן, היא הסתיימה בתוצאה מוצלחת הרבה יותר עבורו.

"אנחנו מנצחים, אנחנו ניצחנו!", כתב הבוקר הרצוג בעמוד הפייסבוק שלו. "חברים, זו רק תחילת הדרך. אנחנו מתחילים היום במסע האמיתי לשינוי פני המדינה. תודה לכולכם מכל הלב, תודה לכל מי שסייע, התנדב, עזר, התאמץ, לא ישן, תודה לצוות האנשים שאיתי, תודה למשפחה, תודה, תודה, תודה. יש לנו המון עבודה לפנינו, יש לנו עבודה גדולה לפנינו. יחד ננצח". בקרוב יישא הרצוג נאום ניצחון בבית סוקולוב בתל אביב.

יחימוביץ' בירכה: "מכבדת את ההכרעה הדמוקרטית"

יחימוביץ' הודתה בהפסדה והתקשרה הבוקר אל מחליפה המיועד על מנת לברך אותו על היבחרו. הרצוג הודה ליחימוביץ' והשניים סיכמו לעבוד יחדיו על מנת לקדם את מטרות המפלגה. יחימוביץ' אמרה הבוקר כי היא "מכבדת את ההכרעה הדמוקרטית של מפלגתה, וכי זו הייתה התמודדות הוגנת". ממטה היו"ר נמסר כי יחימוביץ' הבטיחה להרצוג כי "תנהג עמו בשיתוף פעולה מלא ותסייע לו ככל יכולתה בהמשך חיזוקה של מפלגת העבודה כאלטרנטיבה לימין הכלכלי והחברתי של נתניהו". לצד זאת אמרה יחימוביץ' כי היא מתכוונת להבהיר לפעיליה: "גם בשנים שיבואו תמשיך להוביל עמם את הדרך הכלכלית והחברתית הצודקת הראויה למדינת ישראל".

שלי יחימוביץ' מגיעה להצביע בפריימריז של מפלגת העבודה. נובמבר 2013. נמרוד סונדרס
הודתה בהפסד. יחימוביץ', אתמול/נמרוד סונדרס

חבר הכנסת אראל מרגלית, מתומכיו הקרובים של הרצוג במפלגת העבודה, התייחס במשדר וואלה! חדשות להצהרותיה של יחימוביץ' לפני הפריימריז לפיהן היא תנצח ב-22%. "זה חזר אליה כמו בומרנג, פליק-פלאק לאחור בנחיתת צוקהרה", הגדיר זאת. לדבריו, "הדבר הדרמטי הוא שאיתן כבל ואני אמרנו שנעמוד מאחורי בוז'י. למרות שלכל אחד מאתנו יש את האגו שלו, אני איתן (כבל) ומירב (מיכאלי) עבדנו כאילו זו מערכת בחירות שלנו".

חברת הכנסת מירב מיכאלי, גם היא מתומכיו של הרצוג, הביעה תקווה כי בזכות הניצחון תחזור מפלגת העבודה להוות "אלטרנטיבה לשלטון הימין". "תמכתי בבוז'י כי אני בטוחה שהוא האיש הנכון להוביל את מפלגת העבודה לשם", הסבירה. היא ציינה כי אינה מופתעת מתוצאות הבחירות והוסיפה כי "חשוב להכיר בתרומה של שלי למפלגה. לא חושבת ששלי נכשלה, היא נתנה את חלקה המאוד חשוב למפלגה".

חגיגות במטה מפלגת העבודה בבית סוקולוב בתל אביב עם היוודע תוצאות הבחירות לראשות המפלגה, 22 בנובמבר 2013. יותם רונן
חגיגות במטה מפלגת העבודה, הבוקר/יותם רונן

חבר הכנסת איתן כבל אמר במשדר וואלה! כי לא הופתע מניצחונו של יצחק הרצוג בבחירות על ראשות מפלגת העבודה. "הדבר היחיד שטעיתי בו הוא שחשבתי שזה יהיה יותר צמוד", אמר כבל. בהתייחסו לאפשרות של כניסת המפלגה לממשלת אחדות אמר: "לכשיהיה מו"מ אמיתי, אני מתחייב בשבועה כדי לתת לראש הממשלה את הגב. מה שקורה עכשיו זה לא מו"מ אמיתי, כי הבעיה של המשא ומתן היא לא אבו מאזן, אלא החבורה בתוך הליכוד".

מזכ"ל המפלגה וחבר הכנסת, חיליק בר בירך את הרצוג על ניצחונו. "יש למפלגת העבודה יו"ר חדש", אמר במשדר. "הרצוג יעשה הכול כדי לקחת את העבודה להפוך להיות אלטרנטיבה הכי טובה לממשלה הגרועה של נתניהו, והוא יודע לעשות את זה". חבר הכנסת הוותיק במפלגה, בנימין (פואד) בן אליעזר, אמר: "זו דמוקרטיה: לפעמים אתה למעלה, לפעמים אתה למטה. אני חושב ששלי היא ח"כית מהטובות שידעה הכנסת, ואני משוכנע שמקומה הוא אתנו".

אחוזי הצבעה נמוכים

רק 52.73% ממתפקדי מפלגת העבודה טרחו להגיע אתמול לקלפיות – אחוז הצבעה נמוך משמעותית מהפריימריז הקודמים, אז השתתפו בסיבוב הראשון 66% מהמתפקדים. ניתן להעריך כי נתון זה תרם במשהו לניצחונו של הרצוג, שהחזיק במטה ובארגון חזק באופן ניכר מזה של יחימוביץ', דבר שסייע לו בשינוע מתפקדים לקלפיות, וכן בתמיכה הניכרת בו בקבוצות "מאורגנות", לרבות המגזר הערבי וכן ועדי עובדים. עם זאת, בשל ההפרש הגדול, קשה לבטל את התמיכה הבולטת בהרצוג גם מצד מצביעים "חופשיים", אוכלוסייה שבה חשבה יחימוביץ' שהתמיכה בה גדולה משמעותית. את אחוז ההצבעה הנמוך ניתן לייחס בטקטיקה שבה נקטה יחימוביץ' בשבועות האחרונים, בשורה של התבטאויות בהן הזכירה שהיא מובילה בפער של 22% - ניתן להעריך שצעד זה גרם לרבים מתומכיה שלא לטרוח להגיע לקלפיות, מתוך הנחה שהמרוץ כבר מובטח ליו"ר המכהנת.

מטה מפלגת העבודה ליל הפריימריס. דרור עינב, דרור עינב
מי יעלה על הבמה כמנצח? מטה מפלגת העבודה, הלילה/דרור עינב, דרור עינב

הרצוג הוא בנו של נשיא המדינה לשעבר, חיים הרצוג. הוא נולד, גדל והתחנך בתל אביב, ובשירותו הצבאי כיהן כקצין ביחידה 8200 של חיל המודיעין. הרצוג הוא עורך דין במקצועו, ובעברו אף היה שותף בכיר במשרד עורכי הדין הגדול הרצוג-פוקס-נאמן. את תחילת הקריירה הפוליטית שלו עשה כמזכירו הצבאי של אהוד ברק בין השנים 1999-2001. בבחירות לכנסת ב-2003 נבחר הרצוג לשמש לראשונה כחבר כנסת מטעם מפלגת העבודה, וב-2005, עת נכנסה העבודה לממשלתו של אריאל שרון, כיהן בה הרצוג כשר הבינוי והשיכון. גם בבחירות ב-2006 נבחר הרצוג לכהן כח"כ, ועם כניסת העבודה לממשלת אולמרט כיהן בה כשר התיירות, ובהמשך כשר הרווחה, וכן כשר הממונה על רשות השידור. בתפקיד שר הרווחה כיהן הרצוג גם במסגרת ממשלתו של נתניהו, בין השנים 2009 ועד ל-2011, אז התפלג אהוד ברק ממפלגת העבודה. הוא נשוי למיכל ואב לשלושה ילדים, ומתגורר בתל אביב.

במטה יחימוביץ' הבינו היטב את הסימנים לדאגה עוד אמש. "אני מוטרד מאחוזי הצבעה הנמוכים, גם הארציים וגם במקומות כמו תל אביב", אמר יאיר פינק, ראש המטה של יחימוביץ'. לדבריו, "תומכינו יצאו להצביע, אבל לא בשיעור מספיק. יש לא מעט אנשים שלא יצאו להצביע". כדי להמחיש את הניסיון לגרוף כמה שיותר קולות סיפר פינק כי מטעם המטה של יחימוביץ יש בין 200 ל-300 אנשים שתפקידם היה להסיע מצביעים לכל מקום בארץ.

לחסל את "מפקדי הארגזים"

בגלל שיטת הפריימריז, לפיה כל מתפקד יכול להצביע בכל קלפי בארץ, נערך רישום ממוחשב של המצביעים, כך שהמטות קיבלו נתונים בזמן אמת על שמות המתפקדים שכבר הצביעו, והם מסמנים בהתאם את אלו שהזדהו במשאלים טלפוניים כתומכיהם אשר הגיעו לקלפיות. לכן, ניתן להעריך כי הדיווחים משני המטות על כך שמדובר בקרב צמוד הם דיווחים אמינים.

בניסיון לבטל את תופעת "מפקדי הארגזים" וקבלני הקולות, הוחלט כי הספירה של כל הקלפיות תיערך במטה המפלגה, כך שלא ניתן יהיה לדעת כמה אנשים הצביעו באיזה ישוב. עם זאת, שיטה זו יוצרת בעיה אחרת: הצורך להמתין לקלפיות שיגיעו מכל רחבי הארץ בטרם תתחיל ספירתן, תביא לכך שהתוצאות יוודעו רק לפנות בוקר.

לקריאה נוספת:
בוחרים יושב ראש: שלי ובוז’י בקרב על ראשות העבודה

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 22:55)

חגיגות במטה מפלגת העבודה בבית סוקולוב בתל אביב עם היוודע תוצאות הבחירות לראשות המפלגה, 22 בנובמבר 2013. יותם רונן
חגיגות במטה מפלגת העבודה בבית סוקולוב בתל אביב עם היוודע תוצאות הבחירות לראשות המפלגה, 22 בנובמבר 2013/יותם רונן
בוז'י הרצוג מגיע להצביע בפריימריז של מפלגת העבודה. נובמבר 2013. נמרוד סונדרס
בוז'י הרצוג מגיע להצביע בפריימריז של מפלגת העבודה. נובמבר 2013/נמרוד סונדרס
בחירות לראשות מפלגת העבודה, 22 בנובמבר 2013. יותם רונן
בחירות לראשות מפלגת העבודה, 22 בנובמבר 2013/יותם רונן
בחירות לראשות מפלגת העבודה, 22 בנובמבר 2013. יותם רונן
בחירות לראשות מפלגת העבודה, 22 בנובמבר 2013/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully