וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נראה ממסד אטום: מזרנים ודיקטים בדיון על הגז

19.11.2013 / 16:12

אנשי החברה להגנת הטבע נדהמו לגלות כיצד המועצה הארצית לתכנון ובנייה אוטמת את אוזניה – הלכה למעשה – כדי להתעלם ביתר קלות מהמחאה שבחוץ. "גישה סופר-צינית כלפי הציבור"

התיעוד הסוריאליסטי שהגיע לידי וואלה! חדשות והתגלה בשבוע שעבר לעיני אנשי החברה להגנת הטבע, מלמד כיצד המועצה הארצית לתכנון ובנייה הפכה אולי למוסד הממשלתי הראשון שהצליח להמחיש בצורה ויזואלית את המושג "ממסד אטום".

זה קרה ביום שלישי שעבר באכסניית הנוער בשכונת בית וגן בירושלים. המועצה הארצית לתכנון ובנייה התכנסה שם לדון באישור התכניות להקמת שני מתקנים לקליטת גז מהים – בעמק חפר ובאתר חגית שבאזור אליקים. זאת, אחרי שכמה חלופות אחרות למיקום המתקנים נפסלו בעבר. הדיון המכריע התקיים בתום אחד המאבקים הסביבתיים הבולטים של השנים האחרונות, שבמהלכם התנגדו תושבים וארגונים סביבתיים להקמת המתקנים ביבשה מחשש כי אלו יסכנו את ביטחונם ובריאותם ואת הנוף שבסביבת מגוריהם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדיון המכריע התקיים בתום אחד המאבקים הסביבתיים הבולטים של השנים האחרונות. אטימת החלונות, בשבוע שעבר בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

במועצה הארצית לתכנון ובנייה התכוננו מבעוד מועד לדיון סוער, ולמקום הוזמנו כוחות גדולים של משטרה מחשש להפרות סדר. קרוב לאלף תושבים מעמק חפר, חוף הכרמל ומגידו עלו על אוטובוסים, העמיסו עמם שלטי מחאה ומגפונים והתכנסו ברחבת המבנה שבתוכו התקיים הדיון המכריע. מבחינת ארגוני הסביבה והתושבים, הדרמה התרחשה לא רק בעצם ההכרעה שאישרה לבסוף את הקמת המתקנים ביבשה, תוך תמיכת המשרד להגנת הסביבה שהצליח לטענתו להגיע להסכמות ולפיהן המתקנים לא יהוו תשתית להקמת תעשיות המשך פטרוכימיות באתרים שנבחרו. הדרמה שהתרחשה במהלך הדיון עצמו נגעה לדרך שבה בחרה המועצה הארצית לצעוד באותן שעות קריטיות שבהן התקיים הדיון.

לטענת המוחים, בינת שוורץ, מנהלת התכנון במשרד הפנים שניהלה את הדיון, סירבה לאפשר לנציגי התושבים ולעורכי דינם להביע את עמדתם ואף הפסיקה את הדיון עד שמרביתם יצאו מחדר הדיונים. אבל זה היה רק המתאבן שהקדים את המנה העיקרית והחל את המתיחות החריגה ששררה במקום.

"שמעתי מישהו שצעק 'אתם אטומים, אפילו אטמתם את החלונות כדי לא לשמוע את ההפגנה שבחוץ', סיפר איתמר בן דויד, נציג החברה להגנת הטבע בדיון. "כשיצאתי להפסקה, נדהמתי לראות שני עובדים מהאכסניה עומדים סמוך לחלונות חדר הדיונים, ומפרקים באמצעות מברגה לוח דיקט שהחזיק שני מזרנים שנועדו לאטום את הרעש שייצרו התושבים בהפגנה שהם קיימו מחוץ למבנה. אין דוגמה יותר טובה מזאת לשלטון שהוא אטום לרחשי הציבור".

"זה הזוי"

התכניות להקמת מתקנים לקליטת גז מהים עוררו בשנים האחרונות מאבקים סביבתיים רבים, בשל ההשלכות הסביבתיות שלהן הן על הנוף והן על בטיחות התושבים שחששו מאתר נפיץ והצבת "פצצה מתקתקת", לדבריהם, סמוך למקום מגוריהם. מצד אחד, כולם הכירו בצורך להקים מתקנים לקליטת כמויות גז גדולות מהים – הן לטובת העצמאות האנרגטית של ישראל שהתחדדה על רקע משבר הגז עם מצרים והן מאחר שהשימוש בגז הטבעי צפוי להפחית בצורה ניכרת את זיהום האוויר בארץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ממשרד הפנים נמסר כי התקיים הליך שיתוף ציבור שכלל את שמיעת נציגי התושבים/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלא שלאורך השנים התגלעו ויכוחים רבים סביב המיקום המיטבי להצבת המתקנים הללו וחלוקת תמהיל הטיפול בגז בין מתקנים ימיים לבין מתקנים יבשתיים. בחברה להגנת הטבע טוענים כי האתרים שנבחרו על ידי המועצה הארצית הם "באופן חד-משמעי לא האתרים המיטביים מבחינה סביבתית ותכנונית". בין ההשלכות השליליות שמנתה החברה סיכונים בטיחותיים פוטנציאליים לתושבים ולאתרים ציבוריים ומיקום באתרים בעלי רגישות סביבתית. כמו כן הלינה החברה על כך שהתכנית מציעה כי לאחר אישורה, יוכלו היזמים לבקש היתר לתמהיל חלוקת הטיפול בגז בין הים ליבשה – מגוף מצומצם ביותר שהרכבתו מעידה על הטייתו לפיתוח משק הגז תוך הזנחת שיקולים לאומיים נוספים שיש להם השלכות מרחיקות לכת על הציבור.

מנגד, טען הממונה על המועצה הארצית לתכנון ובנייה במשרד הפנים כי בחינת החלופות השונות למיקום מתקני הטיפול בגז טבעי נבדקו לעומק במכלול של היבטים: ביטחון, בטיחות, השפעה על הסביבה, מניעת זיהום אוויר, מענה לצרכים משתנים, סדירות אספקת הגז לישראל, תועלת כלכלית למשק הישראלי וישימות הנדסית. עוד הוסיפו כי השפעות התכנית על הסביבה והאקולוגיה נבחנו לעומקן באמצעות סקרים ודגימות שבוצעו בים וביבשה.

כך או כך, המפגינים וארגוני הסביבה התקשו לקבל את מה שהם הגדירו כשבירת כל השיאים, כאשר אנשי המועצה החליטו לאטום – הלכה למעשה – את חדר הדיונים מרחשי הציבור. "הם סגרו את האזור עם כוחות גדולים של משטרה ויס"מ, היה ברור שהם חששו מהציבור. אבל אף פעם לא ראיתי דבר כזה, זה הזוי", הוסיף בן דויד. "בשנת 2007 הייתה הפגנה גדולה בהרבה על רקע אישור תכנית ספדי להרחבת ירושלים. במקום היו 2,000 מפגינים והיה רעש הרבה יותר גדול, אבל אף אחד לא חשב לאטום את החדר מפני רחשי הציבור. זה מעיד על אטימות שלטונית וגישה סופר-צינית כלפי הציבור".

במשרד הפנים לא התייחסו לאטימת חדר הדיונים מרעשים ומסרו בתגובה: "במהלך עריכת התכנית לטיפול בגז טבעי התקיים הליך שיתוף ציבור, שכלל שמיעת נציגי התושבים בכל דיוני המועצה הארצית בנושא וכן בדיון האחרון, היוועצות עם ראשי רשויות, כנס שיתוף הציבור עם צוות התכנון, סיור במתקן לטיפול בגז טבעי באשדוד (בו השתתפו נציגי הרשויות ומטות המאבק), וזאת עוד בטרם פרסום התכנית להשגות הציבור, כפי שמחייב החוק".

עוד בנושא איכות הסביבה:
אושרה הקמת מתקני קליטת גז יבשתיים
גופת אדם ופגרי ברווזים: מה קורה באגם בפארק בת"א?
הצבר הישראלי בסכנת הכחדה?

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully