וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גופת אדם ופגרי ברווזים: מה קורה באגם בפארק בת"א?

17.11.2013 / 11:41

התושבים המתגוררים ליד פארק דרום בעיר מתקשים להבין כיצד נהרסת פנינת הטבע לנגד עיניהם. טענה על גופה בקרקעית ועופות מתים הם רק חלק משרשרת אירועים מוזרים שאירעו בו

צילום: מצלמות אבטחה, עריכה: טל רזניק

(צפו ברגע הפיצוץ שהבריח את הברווזים מהאגם בתחילת החודש)

בשבוע שעבר החריד פיצוץ עז את פארק מנחם בגין-דרום בדרום תל אביב. התושבים המתגוררים סמוך לפארק חשבו כי מדובר בפיגוע או בניסיון חיסול של העולם התחתון, והזעיקו כוחות משטרה גדולים למקום. השוטרים שהגיעו לזירה גילו לתדהמתם כי מקור הפיצוץ שעורר בהלה גדולה אינו במטען חבלה, אלא ביריעת הניילון האוטמת את קרקעית האגם שבפארק מפני חלחול מים. על אף שהדבר היה אמור לכאורה להרגיע את התושבים, הרוחות בשכונה סירבו לשכוך.

"בשנות התשעים האגם הזה היה אחת מפנינות הטבע היפות ביותר באזור המרכז. כואב הלב לראות איך הוא נהרס בגלל רשלנות בביצוע העבודות, שמטרתן הייתה בכלל לשקם אותו", אמר בזעם יוסי לוי המתגורר סמוך לאגם. "בדיוק באותו רגע שבו נשמע הפיצוץ, כל להקת ברווזי הבר המונה בין 50 ל-60 פרטים עפה בבת אחת בבהלה מהמקום", תיאר לוי את שאירע. "כמה דקות אחר כך הגיעו למקום כוחות משטרה, אבל הברווזים לא חזרו לאגם במשך ימים, ככל הנראה בשל הטראומה שחוו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כואב לראות איך הוא נהרס". הפגרים באגם בפארק בגין/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפיצוץ המדובר מהווה חוליה נוספת בשרשרת התעלומות המוזרות האופפת את האגם בשנתיים האחרונות, והפוגעת בו ובסביבתו. האירועים המוזרים החלו בחיפושים נרחבים אחר גופת אדם שנרצח. חיפושים אלו התפתחו לכדי סכסוך משפטי בין מפעילת הסירות באגם לבין חברת גני יהושע האחראית על הפארק – על רקע ירידה תכופה במפלס מי האגם שהשביתה כמעט כליל את עסקיה. הם המשיכו לתעלומת מותם של ברווזים שפגריהם צפו ללא סיבה מובנת על פני המים ולחקירה פלילית שפתחה הפעם המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה. זאת בעקבות קבורת פסולת בקרקעית האגם על ידי קבלן העבודות של חברת גני יהושע. המקרים החריגים נחתמו, לפחות נכון לרגע זה, בפיצוץ שאירע ביריעת הניילון.

פרשת הגופה באגם התרחשה בחודש דצמבר 2011. בתמורה להפחתת עונשו במסגרת עסקת הטיעון שבה הודה במעורבותו ברצח האברך אבי אוחיון, הוביל מני עמיאל את חוקרי המשטרה למקום שבו השליך לכאורה את גופתו של אוחיון המנוח. חוקרי המשטרה הגיעו עמו לאגם, ואז הצביע על נקודה בו, ואמר: "כאן השלכתי את הגופה". תחת צו איסור פרסום ובהשקעה של מאות אלפי שקלים, החלו עשרות שוטרים, חוקרים וצוללנים לסרוק את האגם, אולם במקום מזוודה שבה טען עמיאל כי הטמין את הגופה, מצאו הכוחות הגדולים אקדחים, אמצעי לחימה, סכינים, שלדות אופנועים ופסולת שהושלכה לאגם במשך השנים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פגרי ברווזים צפו על המים. האגם בפארק בגין/מערכת וואלה!, צילום מסך

משלא נמצא דבר, החליטה המשטרה לרוקן את האגם ממימיו, החלה לשאוב ולסנן את המים והביאה כלים כבדים שבאמצעותם הפכה וסיננה את החול שהיה בקרקעיתו. בתום חודש של עבודות, לאחר שמלאכת החיפושים הסתיימה וגופת הנרצח לא נמצאה, ביקשה חברת גני יהושע מהמשטרה לא למלא את האגם בשנית ולנצל את הורקת האגם לעבודות שיפוץ ושדרוג הקרקעית. אלא שמה שהסתמן בתחילה כעבודות היסטוריות למתיחת פניו של האגם, לראשונה מאז הקמתו לפני 25 שנים, התגלה לבסוף כחרב פיפיות. עם סיום עבודות השיקום החל האגם לאבד מים רבים, זאת למרות ההכחשות הנמרצות של חברת גני יהושע כי עבודות איטום הקרקעית היו לקויות. תמר פרץ, הזכיינית שהפעילה את הסירות באגם, תבעה את חברת גני יהושע בטענה כי הטמנה בלתי חוקית של פסולת בקרקעית האגם גורמת לדליפה המסיבית של מים והדבר פוגע בפרנסתה, מאחר שהמפלס הנמוך מאלץ אותה להשבית לעתים קרובות את עסקיה.

גם בבית המשפט הכחישה החברה את הטענות והגישה תצהירים שלפיהם לא הוטמנה פסולת בקרקעית האגם. חודשים ספורים לאחר מכן נחשפה תעלומה אפלה נוספת, כאשר לפתע החלו להתגלות במשך למעלה משבוע, כמעט מדי יום, פגרי ברווזים מתים כשהם צפים על פני המים. למרות התמונות שתיעדו את תמותת הברווזים באגם, בחברת גני יהושע הכחישו את התופעה ואמרו כי באגם נמצא ברווז מת אחד בלבד. לא ברור מה גרם למותם של הברווזים, אבל לנוכח המסמכים, ההקלטות והצילומים שהוצגו בפניו, בחודש יוני האחרון הורה המשרד להגנת הסביבה לחברת גני יהושע לייבש שוב את האגם, להסיר את היריעות ולפתוח את קרקעיתו.

"החברה חזרה והכחישה במצח נחושה גם בבית המשפט כי לא הוטמנה פסולת בקרקעית וכי זו פונתה כחוק לאתר פסולת מורשה", אמרה פרץ, שבינתיים עזבה את עסקיה באגם אחרי שהחברה לא האריכה לה את המכרז להפעלתו. "אחרי שניסו להפוך אותי לשקרנית ותמהונית, האמת סוף כל סוף יצאה לאור".

הלל פרטוק, דובר משטרת ישראל, מאי 2011. מגד גוזני
המשטרה הירוקה מנהלת את החקירה הפלילית. דובר חברת גני יהושע הלל פרטוק/מגד גוזני

הלל פרטוק, דובר החברה, הסביר כי התצהירים שניתנו התבססו על הצהרת קבלן העבודות והמפקח של החברה, שפיקח על העבודות בפארק דרום. מאז חודש יוני האחרון ועד היום המשיכה המשטרה הירוקה לנהל את החקירה הפלילית, ובפרק זמן זה הכניסה בינתיים חברת גני יהושע קבלן עבודות חדש שמבצע לדברי החברה עבודות יסודיות בניסיון לשקם את המקום.

"יש ימים שלמים שהם משאירים את הברז פתוח כדי למלא את האגם, אבל המפלס ממשיך לרדת בקצב של כמה סנטימטרים ביום", מלין יוסי לוי, שמצלמות האבטחה המותקנות על ביתו מתעדות במשך 24 שעות ביממה במשך שבעה ימים בשבוע את המתרחש במקום. "הקבלן השני עובר כבר כמה חודשים על העבודה של הקבלן הראשון אבל אחרי חודשים של עבודה נראה אירע פיצוץ שניתק את יריעות הניילון מהבטון. הפיצוץ הבריח את הברווזים מהמקום וגרם למערבולת באמצע באגם" המשיך לוי. "ברווזי הבר לא חזרו לכאן וגם הברווזים שהביאו במיוחד לאגם, יצאו מהמים ולא נכנסו אליהם כמה ימים. פגר של חתול צף על פני המים המזוהמים במשך ימים ונראה שאפילו הדגים מתקשים לנשום ועולים כל פעם מעל פני המים כדי לקחת אוויר. כואב הלב לראות איך המקום שהיה אחת מהאטרקציות היפות ביותר באזור פשוט נהרס".

מחברת גני יהושע נמסר: "חיבור שמחבר מספר יריעות ניילון התפרק ולכן זה נשמע כמו קול נפץ. מיד הגיע למקום מפקח של גני יהושע וקבלן שיפוצים שהתחיל לתקן את התקלה ולחבר את היריעות לקרקעית. מבירור שערכנו, לא נגרם נזק ולא נפגעו בעלי החיים כתוצאה מהפיצוץ. צריך לזכור שמדובר באגם מלאכותי שמצריך תחזוקה. הוא עבר שיפוץ אחד ועכשיו בגלל הליקויים הוא עובר שיפוץ מאוד ייסודי ובהשקעה הרבה יותר גדולה הכולל את החלפת הצנרת והתשתית, כל זאת במטרה להגיע לאטימה מלאה. בבדיקה שערך המשרד להגנת הסביבה הסברנו שהטמנת הפסולת בקרקעית האגם נעשתה ללא ידיעתה של הנהלת גני יהושוע ובניגוד להוראותיה".

  • עוד באותו נושא:
  • פארק דרום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully