וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי עונש מוות, וכמה ילדים שרוצים: סין בפני מהפכה

הכינוס הכלכלי של המפלגה הקומוניסטית הניב מסמך הכולל רפורמות מרחיקות לכת במדינה. ממשלת סין תקטין את מעורבותה בכלכלה, מחנות עבודה ייסגרו, ומה עם "מדיניות המשפחה"?

האם סין בדרך להפסיק להיות סין? המדינה הגדולה בעולם בפני רפורמה מקיפה ורב תחומית, שבין היתר תשפיע על כלכלתה והמבנה החברתי הייחודי שבה. מסמך שחלקים ממנו פורסמו היום (שישי) על ידי סוכנות הידיעות של המדינה, ואשר חותם כנס בן ארבעה ימים שערכו מנהיגי המפלגה הקומוניסטית, השלטת במדינה, מתאר שורה של רפורמות רחבות-היקף שצפויות להיות מונהגות במדינה, ושאשר צפוי שיושלמו עד שנת 2020. בין היתר, כוללת הרפורמה גם הקלות ב"מדיניות המשפחה" הידועה לשמצה של הרפובליקה העממית, המטילה סנקציות על משפחות המביאות יותר מילד אחד לעולם, ביטול של עונש המוות במדינה על כמה עבירות, וכן סגירה של מחנות העבודה במדינה, שזוכים לביקורת נחרצת ורצופה מצד ארגוני זכויות אדם בעולם.

הנהגת סין מכונסת לכינוס כלכלי. נובמבר 2013. GettyImages
המדינה לקראת מהפכה. הכינוס של מנהיגי המפלגה/GettyImages

עיקר הרפורמה, עם זאת, נוגעת לתחום הכלכלי. הסיבה לכינוס ראשי המפלגה הייתה שמקץ 35 שנה לרפורמה הקודמת במדינה, שהביאה את פתיחתה לכלכלה העולמית, ניכרים סימנים ראשונים להאטה באותה צמיחה אדירה, שהפכה את סין לאחת הכלכלות החזקות בעולם. בין היתר, מתכוונת המדינה להפחית את מעורבותה בכלכלה, ולהגביר את כוחה של כלכלת השוק. נכסים ממשלתיים צפויים לעבור לידיים פרטיות, ופרויקטים רבים שכיום זקוקים לאישור הממשלה כדי לצאת לפועל – לא יזדקקו לאישור כזה עוד, בעיקר בתחום הבנייה. הממשלה, לפי המסמך האמור, תתמקד בניהול מאקרו של הכלכלה, בפיקוח על השוק ובמתן שירותים לציבור.

גם נושאים סביבתיים על הפרק

המסמך מתייחס בהרחבה גם לנושאים סביבתיים. סין נחשבת לאחת המדינות המזהמות בעולם, ובהתאם הרפורמה גם כוללת שורה של צעדים כדי לשפר את איכות הסביבה במדינה. בצעד היסטורי, צפויה סין להקים מנגנון לפיקוח סביבתי, וכן להטיל סנקציות סביבתיות על עסקים מזהמים.

כאמור, מדובר בפרטים חלקיים מהמסמך המסכם של הכנס, שעשוי להשפיע על פניה של סין בעשור הקרוב, וכפועל יוצא גם על הזירה הבינלאומית. בהתאם, התגובות בעולם המערבי לא איחרו לבוא. גורם בכיר במשרד האוצר בארצות הברית אמר כי סין הראתה את מחויבותה לבצע רפורמות כלכליות - אך כעת מנהיגיה עומדים בפני מבחן התוצאה. "תהיה התקדמות, אבל השאלה היא עד כמה, וכמה מהר", אמר הגורם.

  • עוד באותו נושא:
  • סין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully