וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 69 שנה: נער שהוצא להורג יזכה למשפט חוזר?

ג'ורג' סטייני, נער שחור מדרום קרוליינה, הורשע במשפט בזק ברצח שתי ילדות לבנות ב-1944, ונשלח למותו. כעת טוענת משפחתו: ראיות הועלמו, ההודאה נלקחה ממנו בכוח. "הוא זכאי"

הנער האמריקני שהוצא להורג לפני 69 שנים יזכה למשפט חוזר? בשנת 1944, אחרי משפט בזק, הכריע חבר מושבעים שהיה מורכב כולו מאזרחים לבנים – כי ג'ורג' סטייני, נער שחור בן 14, יישלח למותו באמצעות מכת חשמל, זאת אחרי שמצאו אותו אשם ברצח שתי ילדות לבנות בנות שבע ו-11 בעיירה אלקולו שבדרום קרוליינה. בכך, היה סטייני לאדם הצעיר ביותר שהוצא להורג בארה"ב במאה ה-20. כעת, כמעט שבעה עשורים מאוחר יותר, פנו תומכיו לבית המשפט בבקשה לקיים הליך חוזר.

גופותיהן של ג'ון ביניקר בת ה-11 ואמה תומאס בת השבע, נמצאו ללא רוח חיים בערוץ נחל במרץ 1944, יממה אחרי שעזבו את ביתן כדי לאסוף פרחי בר. השתיים נדקרו למוות על ידי מוט ברזל. עדי ראייה מהעיירה אמרו כי הם ראו את סטייני מדבר עם שתי הבנות, שעה שהוא שיחק עם אחותו בחצר ביתו. המשטרה עצרה אותו, וחודש לאחר מכן נפתח המשפט. כל הדיונים בנושא ארכו בסך הכל שעתיים וחצי, כשאף עד הגנה לא התבקש להעיד.

סטיב מק'נזי, עורך הדין מטעם משפחתו של סטייני, שמילא את הבקשה למשפט חוזר טען כי ההרשעה של אותו נער צעיר הייתה מבוססת על הודאה שנלקחה ממנו בכוח. הוא ציין כי המקרה אירע בקהילה מופרדת מבחינה גזעית, שביקשה "לנקום" את המוות של שתי הילדות על ידי מציאת שעיר לעזאזל. יצוין כי סטייני הוצא להורג 84 ימים בלבד אחרי שהמקרה אירע, וכי חבר המושבעים דאז נזקק ל-10 דקות בלבד כדי לקבוע שהוא אשם. מומחים משפטיים בארה"ב אמרו כי הפנייה לבית המשפט היא בעיקרה סמלית, שכן נדיר מאד שיהיה דיון מחודש במשפט שכבר ננעל לפני עשרות שנים. עם זאת, בני המשפחה של הנער השחור הבהירו כי רק החלטה על פתיחה מחודשת של המשפט אחרי שבעה עשורים תהיה עבורם ניצחון.

הודאתו של הנער "נעלמה"

"המשפחה אמנם מצליחה, אבל נשמתו של ג'ורג' לא ידעה מעולם מנוחה", אמרה איירין היל, בת דודו של סטייני. "כבר עברו 69 שנים, ועדיין אין צדק. לא היה צדק לג'ורג', ולא לשתי הבנות הצעירות הללו - משום שאנחנו יודעים שהוא חף מפשע".

העתירה של מק'נזי מתבססת בין היתר על כך שסטייני שקל בזמנו רק 40 קילוגרמים – מה שפיזית סותר את האפשרות שהוא הרוצח. הוא הוסיף כי בידיו אליבי בדמות שתי עדויות של קרובי משפחה שסיפרו כי סטייני היה איתם כשהבנות נעלמו. צ'רלס סטייני, שהיה בן 12 בזמן המקרה, סיפר מדוע המשפחה לא שיתפה אז פעולה עם החוקרים. "ההרשעה של ג'ורג' והוצאתו להורג היו משהו שיכול היה 'להיתפר' לכל אחד מאיתנו, אז לטובת המשפחה החלטנו להניח לזה", אמר. יצוין כי לפי כתב התביעה, לא ניתן לאתר כלל את הודאתו של סטייני ברצח, פרט לכמה עמודים כתובים בכתב מוצפן.

בעבר היו מקרים בארה"ב בהם אדם שהוצא להורג זכה לחנינה, אולם לא נערך אי פעם משפט חוזר. "אני חושב שהסיכויים קלושים, אבל אני מעריך את עצם המהלך" אמר קנת' גיינס, פרופ' למשפטים מאוניברסיטת דרום קרוליינה. דובר מטעם התובע הכללי במדינה אמר כי הרשויות טרם קיבלו את העתירה האמורה.

לקריאה נוספת:
ארה”ב: סערה גזענית סביב פרסומת לדגני בוקר
צפו: מכות רצח על מגרש ההוקי
האם כך נראה אדם אחרי שרצח את ארוסתו?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully