וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היכן יתרסק הלילה הלוויין שצונח ללא שליטה?

10.11.2013 / 13:35

כלי המחקר Goce ניצל את כל הדלק שלו, וכוח המשיכה של כדור הארץ - אותו כוח שהוא נועד לחקור - מושך אותו למסלול ההתרסקות. המדענים מרגיעים: הסיכוי להיפגע - אפסי

רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

לוויין גדול שמיפה את הכבידה של כדור הארץ עומד לשוב לאטמוספירה ולהתרסק ללא שליטה. הלוויין האירופי לחקר מחזור האוקיאנוסים (Goce) היה לפנות בוקר רק 160 קילומטרים מעל פני כדור הארץ וצנח מטה במהירות של 13 קילומטרים ליום.

מנהל המבצעים בסוכנות החלל האירופית, כריסטוף שטייגר, העריך כי הלוויין יתרסק היום בלילה או מחר (שני) בבוקר. הדלק המניע את הלוויין אזל ב-21 באוקטובר. מאז, כוח המשיכה של כדור הארץ - אותו כוח שהוא נועד לחקור - משך אותו למסלול ההתרסקות. לפני שנתיים, התרסק בכדור הארץ הלוויין UARS, שגודלו כאוטובוס קטן, אחרי שיצא משימוש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איור של הלוויין/מערכת וואלה!, צילום מסך

משקלו של הלוויין טון ו-100 קילוגרמים והוא מכונה "הפרארי של החלל" בשל עיצובו המרהיב. הוא שוגר ב-2009 כדי למפות את כוח הכביד של כדור הארץ והעביר את המידע למדענים, שבנו באמצעותו את המפה המפורטת הראשונה של הגבול בין קרום כדור הארץ - השכבה החיצונית של הכוכב - לבין המעטפת, השכבה המקיפה את הגלעין.

מרבית חלקי החללית יישרפו במעבר דרך האטמוספירה, אך כ-25% צפויים לשרוד. לדברי סוכנות החלל האירופית, מדובר ב-50 פיסות מתכת שצפויות להתרסק אי שם בכדור הארץ. מיקום ההתרסקות אינו ידוע, אך המדענים מרגיעים כי הסיכוי להיפגע מאחת החתיכות נמוך יותר מהסיכוי להיפגע על-ידי מכת ברק. זאת, מכיוון שמעל לשני שלישים מכדור הארץ מכוסים מים - ואילו בחלקים גדולים מהיבשה האוכלוסיה מפוזרת בדלילות.

ניתן לעקוב אחרי מסלול הלוויין באתר סוכנות החלל האירופית.

  • עוד באותו נושא:
  • לוויינים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully