וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש צוות המו"מ עם איראן בדרך לישראל

וונדי שרמן, סגניתו של שר החוץ ג'ון קרי, תבוא היום לארץ כדי לעדכן גורמים בכירים בירושלים על המגעים מול איראן. רה"מ נתניהו: ההסכם המתגבש רע לישראל ולעולם כולו

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

תת-שר החוץ האמריקנית וונדי שרמן תבוא היום (ראשון) לישראל, כדי לעדכן גורמים בכירים בירושלים על המשא-ומתן שנערך בסוף השבוע בז'נבה מול איראן. שרמן, סגניתו של שר החוץ קרי והממונה מטעמו על המו"מ לשיחות הגרעין, תיפגש עם היועץ לביטחון לאומי יוסי כהן ועם גורמים בכירים במשרדי החוץ והביטחון. אל שרמן יתלוו פקידים בכירים ממחלקת המדינה.

בארה"ב מקווים להרגיע את ירושלים, בהמשך לשיחתו של הנשיא אובמה עם ראש הממשלה נתניהו ביום חמישי בלילה, במהלכה התחייב הנשיא כי וושינגטון לא תאפשר לאיראן להתחמש בנשק גרעיני.

שרמן אינה צפויה להיפגש בביקורה עם נתניהו, שנועד בשבוע שעבר שלוש פעמים בשלושה ימים עם שר החוץ קרי. הפגישה האחרונה בין השניים, ביום שישי בבוקר, הייתה מתוחה במיוחד. השניים היו אמורים למסור יחד הצהרה לעיתונות, אך קרי החליט לא להופיע בפני המצלמות כדי להימנע מעימות פומבי עם נתניהו. בתום הפגישה יצא קרי לז'נבה, שם נערכו שיחות הגרעין בין איראן לקבוצת 5+1 (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וגרמניה). במהלך השיחות חלה התקדמות משמעותית בדרך להסכם ראשוני עם טהראן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
וונדי שרמן עם סגן שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, בסוף השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

בישיבת הממשלה הבוקר, אמר נתניהו כי ההסכם המוצע הוא "רע ומסוכן, לא רק לנו". נתניהו עדכן את שרי הממשלה כי שוחח במהלך סוף השבוע עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (שאותו אמור נתניהו לפגוש במוסקבה בעוד עשרה ימים) ועם נשיא צרפת פרנסואה הולנד (שאמור להגיע לביקור בישראל בשבוע הבא), וניסה לשכנע את השניים להתנגד להסכם המתגבש. "הצעתי להם לשקול את הדברים בכובד ראש", הוסיף נתניהו.

בשיחות בז'נבה היו הצדדים קרובים מאוד להסכם עם איראן, אך התנגדותה של צרפת למתווה המסתמן – שבמסגרתו התחייבה איראן להקפיא את העשרת האורניום לרמה של 20%, להעמיד לפיקוח את מתקני הגרעין שלה ולהפסיק להשתמש בצנטריפוגות מתקדמות לצורך העשרת אורניום לרמה של 3.5% - מנעה, ברגע האחרון, את חתימת ההסכם. הצדדים אמורים להיפגש לסבב שיחות נוסף בעוד כעשרה ימים, שיתקיים גם הוא בז'נבה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
שר החוץ וסגן רה"מאביגדור ליברמן, נפגש עם שר החוץ של צרפת, לורן פביוס. נובמבר 2012. עומר מירון
סיכל את חתימת ההסכם. שר החוץ של צרפת, לורן פביוס/עומר מירון

בדרכו לנמל התעופה בז'נבה הבוקר, כתב בפייסבוק שר החוץ האיראני ג'וואד זריף פוסט המותח ביקורת על צרפת: "באופן טבעי, הדיונים היו רציניים והאווירה הייתה מכובדת. האפשרות להגיע להסכמה עם רוב מדינות 5+1 הייתה קונקרטית, אולם בכל אופן היה צורך להגיע להסכמה של כל המשתתפים. מהצהרותיהם הפומביות של שאר השרים, יכולתם לשמוע כי לאחת מהמשלחות הייתה איזושהי בעיה".

אתרי החדשות באיראן לא התעלמו הבוקר מהעמדה הישראלית. סוכנות הידיעות אירנ"א העניק את הכותרת "הסיוט הגרעיני של נתניהו" למאמר המסכם של השיחות, ותיארה את מאמציו של נתניהו למנוע את ההסכם המתגבש כדוגמה נוספת לבידודו העולמי של ראש הממשלה.

באתר סוכנות הידיעות אירנ"א התפרסם מאמר מפי ד"ר עבדולרזא פרג'י-ראד, חבר הנהלת אוניברסיטת 'אזאד' האיראנית. תחת הכותרת "חוסר התיאום הצרפתי במסגרת ה-5+1", נכתב כי התנגדותה של צרפת להגיע להסכם עם איראן נובעת "מאובדן השליטה של צרפת" במדינות שהיו בעבר תחת חסותה במזה"ת - סוריה ולבנון - לטובתה איראן, שכיום שולטת בהן בפועל. כותב המאמר הוסיף כי יש חשש בקרב הצרפתים מההשתלטות האמריקנים על אופן ההתנהלות של השיחות, כפועל יוצא של מאבק כוחות בין אירופה לארה"ב. הסיבה שגרמניה אינה צד במאבק הזה, סיכם פרג'י-ראד, היא הקרבה היחסית בין גרמניה ואיראן, במיוחד מאז המהפכה האסלאמית.

בהכנת הידיעה השתתף רמי שני.

לקריאה נוספת
הנשיא חסן רוחאני: "לא נגיב לסנקציות ולהשפלה"
צרפת מסכלת את ההסכם: לא נסכים לצאת פראיירים"
"ארה"ב החלה להקל בסנקציות על איראן כבר ביוני"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully