וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת על הפרקליט שרכבו פוצץ: הקל עם מניח מטען

גלעד גרוסמן

10.11.2013 / 16:26

חודשיים לפני פיצוץ המטען ברכבו של הפרקליט במרכז תל אביב, הוא עצמו גיבש עסקת טיעון עם נאשם בעבירה דומה, שזכתה לביקורת קשה מצד השופט: "אין כל הרתעה מפגיעה בחיי אדם"

צילום: טל אנגלנדר, ניב אהרונסון, ערוץ 10; עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

חודשיים לפני הפיצוץ במכוניתו של פרקליט ממחוז תל אביב, שאירע בערב חמישי האחרון במרכז תל אביב סמוך לבתי המשפט, גיבש אותו הפרקליט הסדר טיעון מקל עם נאשם בהטמנת מטען חבלה באופנוע שחנה בתל אביב. בית המשפט קיבל את ההסדר וגזר על הנאשם, הנחשב לחבר בארגונו של עמיר מולנר, שנתיים וחצי מאסר. אולם, השופט מתח ביקורת על ההסדר. "ברמת ענישה כה נמוכה אין כל הרתעה מפני ביצוע מעשים שפוגעים בחיי האדם ובשלוות האזרחים והתושבים", כתב השופט בגזר הדין. הפרקליט עובד למעלה מ-20 שנים בפרקליטות והיה בעבר התובע בכמה תיקים בפרופיל גבוה, כולל כמה תיקים נגד ארגונו של מולנר.

המשטרה והפרקליטות הודיעו כבר ביום חמישי בערב, זמן קצר לאחר הפיצוץ העז במכוניתו של התובע, כי יעמידו את פענוח המקרה בראש סדר העדיפויות. אולם, העבר מגלה כי המשטרה מתקשה לפענח מקרים של פיצוץ מטעני חבלה, ורק מקרים בודדים שכאלה מתגבשים בסופו של יום לידי כתב אישום. הפיצוץ אירע ברחוב דפנה במרכז העיר, אשר נמצא בסמוך גם לבית החולים איכילוב ולבסיס הקריה. לא היו נפגעים באירוע ומכבי האש השתלטו על השריפה במכונית, לה נגרם נזק כבד.

מרבית המקרים שמגיעים בסופו של דבר לפתחו של בית המשפט הם מקרים שבהם עבריינים נעצרים עם מטען ברשותם, או שהמטען התגלה לפני שפוצץ. כך היה גם במאי השנה, כאשר עובר אורח הבחין במטען שהוצמד לאופנוע, התקשר למשטרה ומנע פגיעה אפשרית בחפים מפשע. בחודש יוני השנה הוגש כתב אישום נגד חבר בארגונו של מולנר, בו נטען כי הוא הטמין מטען חבלה ש"תוכנן כך שיגרום למותו של אדם עם התפוצצותו", על אופנוע שחנה במרכז תל אביב.

פיצוץ רכב ברחוב דפנה במרכז תל אביב, נובמבר 2013. דרור עינב
המקרים שמגיעים לפתחו של בית המשפט הם לרוב מקרים שבהם עבריינים נעצרים עם מטען ברשותם. הפיצוץ במרכז תל אביב/דרור עינב

מדובר בנאשם בעל עבר פלילי עשיר, אשר ריצה עשר שנות מאסר בגין הריגה, והורשע כמה חודשים קודם לכן בעבירות של תקיפה ואיומים. הראיה המרכזית שקשרה אותו למטען היא טביעת אצבע שלו שנמצאה על שקית שעטפה את המטען. בפרקליטות חששו כנראה שהעובדה שטביעת האצבע נמצאה רק על השקית עלולה להוביל לזיכוי מחמת הספק, ולכן החליטה לחתום על הסדר הטיעון, למחוק את האישום המרכזי - ניסיון חבלה בחומר נפיץ, ולהסתפק בהרשאה בעבירות נשק ובעונש של שנתיים וחצי מאסר.

"אנו מודעים לחומרה של המעשה. לו הנאשם היה מורשע בעבירות, היינו מבקשים עונש הרבה יותר חמור", אמר אז התובע. פרקליטו של הנאשם, עורך דין תמיר סננס, הציג בפני התביעה פסקי דין בתיקים דומים, שבהם הוטלו עונשים של בין שנה וחצי לשנתיים מאסר.

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, צבי גורפינקל, שדן בתיק, קיבל את ההסדר, בעיקר בשל הקשיים הראייתיים שבו, אולם מתח עליו ביקורת רבה. "ייאמר מיד כי העונש המוצע אינו תואם לכאורה את חומרת המעשים", כתב בגזר הדין. "לאחרונה אנו עדים למקרים רבים בהם מכוניות ואופנועים מתפוצצים ברחובות, כתוצאה מהטמנת מטעני חבלה בהם, דבר שגורם למוות ולחבלות לא רק במי שהתכוונו לפגוע בו, אלא גם לעוברי אורח תמימים שאינם קשורים כלל לסכסוך שבין עבריינים". השופט הוסיף שהגיעה העת להחמיר בצורה ניכרת את רמת הענישה בתיקים מסוג זה.

לקריאה נוספת
"פיצוץ רכב הפרקליט - עבירה על חוקי עולם הפשע"
פרקליטים על הכוונת: "עליית מדרגה, דמנו הותר"
במרכז ת"א: פיצוץ ברכבו של תובע נגד ארגונו של מולנר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully