וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורסי בכלוב והקצינים מתמוגגים: שעת הנקמה הגיעה

4.11.2013 / 15:57

האישומים נגד נשיא מצרים המודח תלושים מהמציאות. בזמן שהצבא מתעלל באיסלאמיסטים ומתרחק מארה"ב, אפשר להתנחם בכך שהיחסים בין קהיר לישראל מעולם לא היו טובים יותר

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: אביב אברמוביץ'

משפטו של נשיא מצרים לשעבר מוחמד מורסי, שנפתח הבוקר (וננעל כעבור שעה), מהווה "סגירת חשבון" עבור הצבא והמשטר החדש-ישן. לאחר אותן תמונות בלתי-נשכחות של חוסני מובארק, מובל לבית המשפט על מיטה ולצדו בניו עלא וגמאל, ניתנה לממסד הישן האפשרות לנקום את נקמתו. וזו, מתברר, לא איחרה לבוא.

אף שלא הועברו מהמשפט תמונות בשידור חי כפי שהיה במשפט מובארק, בשל החלטת המשטר להימנע מתסיסה, ברור לכל כי באמצעות הפסטיבל השלם סביב המשפט, מנסה הצבא להעביר מסר לתומכי האחים המוסלמים: השלטון שלכם מת, יחי השלטון החדש.

מוחמד מורסי בבית המשפט באקדמיה לשוטרים. קהיר, מצרים, 4 בנובמבר 2013. רויטרס
כמו מובארק, גם מורסי הושלך לכלוב הנאשמים, אך הציבור לא זכה לצפות בו בשידור חי/רויטרס
מורסי בבית המשפט: סירב ללבוש מדי אסיר. רויטרס
מורסי סירב ללבוש מדי אסיר והמשפט הופסק. הדיונים יימשכו בחודש ינואר/רויטרס

ההאשמות שבגינן עומד מורסי לדין אינן קשורות בהכרח למציאות. ספק, לדוגמה, אם מורסי אכן מעורב אישית בהסתה לרצח מפגינים כפי שהוא מואשם. סעיף נוסף שבו הוא מואשם, "קיום קשרים עם גורם זר כדי לזעזע את יציבות השלטון" - כשהכוונה לחמאס - אינו סעיף רציני במיוחד. מורסי אכן עמד בקשרים, אפילו קשרים הדוקים, עם חמאס; אך הוא היה גם זה שאישר להתחיל את המבצע נגד המנהרות באזור רפיח.

סעיף אישום נוסף, שנראה מגוחך מאחר שהדבר ידוע ברבים, ובכלל זה לעשרות המיליונים שהצביעו עבור מורסי מלכתחילה, מאשים את הנשיא לשעבר (נאשם מספר 12 מבין 15 נאשמים) בבריחה מהכלא בימים הראשונים של מהפכת 25 בינואר 2011.

מפגינים מחוץ לאקדמיה לשוטרים. קהיר, מצרים, 4 בנובמבר 2013. AP
שוטר מחוץ לאקדמיה לשוטרים, הבוקר בקהיר/AP

כצפוי, נוכח כתבי האישום הללו, הצליח המשפט לעורר את חמתם של תומכי "האחים המוסלמים". מאות מהם התגודדו הבוקר מחוץ לאקדמיה לשוטרים, שם נפתח המשפט, ועוד אלפים התקהלו בערים אחרות במצרים. לאולם עצמו הורשו להיכנס רק ארבעה עורכי הדין מבין עשרות שביקשו להגן על מורסי, חרף הכרזתו כי יגן על עצמו.

"האחים" רחוקים מכניעה

במידה מסוימת, הצבא - שביקש להעביר באמצעות המשפט מסר מאיים לאנשי "האחים המוסלמים" - יוצר במו ידיו תסיסה, ומעורר מחדש את ההפגנות נגד המשטר החדש. האלפים שיצאו גם היום לרחובות קהיר ולערים אחרות במצרים, מוכיחים בפעם המי-יודע-כמה, שעל אף הקמפיין האגרסיבי של הצבא נגד התנועה האיסלאמיסטית, מצרים החדשה רחוקה מלהכניע את התנועה, שזוכה לתמיכה עממית נרחבת. אולי לא כמו לפני שנתיים, אבל התמיכה הזו קיימת.

במידה רבה, נדמה שמצרים חוזרת לדפוסים ישנים: בעוד שהקצונה הבכירה משתלטת על המדינה, תנועת "האחים המוסלמים" מוצאת אל מחוץ לחוק. קהיר מתרחקת מוושינגטון, בעוד שמוסקבה מתקרבת. ועדיין, גורם אחד עיקרי שונה מאותם ימי שנות ה-50 של מהפכת הקצינים: היחסים בין קהיר ותל אביב הם הטובים ביותר שהיו אי פעם.

לקריאה נוספת
מהומה במשפט מורסי: הנשיא המודח סירב ללבוש מדי אסיר
תושב קהיר במהדורת וואלה!: מורסי מייצר פרובוקציה במשפט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully