וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורל בנפילה חופשית: צניחות הצ’ופר בצה”ל בוטלו

4.11.2013 / 12:35

במסגרת הייעול בצה"ל, מפקד זרוע היבשה החליט לבטל לחלוטין "צניחות פראייר" של חיילים מחטיבות החי"ר. הלוחמים מאוכזבים, אך בדרג הפיקודי משוכנעים שהדבר יתרום לכשירותם

צילום: דו"צ, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

(צפו ברמטכ"ל גנץ צונח ביולי האחרון)

במשך שנים, השתרשה בצה"ל מסורת סביב בית הספר לצניחה של זרוע היבשה. אחרי לוחמי חטיבת הצנחנים ולוחמי יחידות העלית, עמדו בתור קצינים "מיוחסים" וחיילים "צ'ופריסטים", שקיבלו מחווה מהמפקדים - קורס צניחה. עם זאת, בעשור האחרון הצטמצם באופן משמעותי היקף החיילים הצונחים, עד שלאחרונה החליט האלוף גיא צור, מפקד זרוע היבשה, להפסיק את "צניחות הפראייר" (הכינוי שדבק לתופעה) של לוחמים ללא ציוד.

גורם צבאי בזרוע היבשה הסביר: "לוחם חטיבת הצנחנים, שזה הייעוד שלו, צונח לפחות חמש פעמים עם ציוד. 'צניחת פראייר' היא צניחה של לוחם מגדודי הסיור או יחידות אחרות עד פעמיים וללא ציוד". הוא הוסיף כי ההחלטה להפסיק את הצניחות התקבלה באכזבה אצל גדודי הסיור של חטיבות החי"ר, "אבל מצד שני, זה מאפשר ללוחמים להתמקד באימון מסוג אחר, מעבר לחיסכון בכסף. רק מי שיצנח במלחמה יתאמן על כך".

צה"ל מרחיב את עולם הצניחה: פלוגות הסיור של זרוע היבשה, יוצנחו עם ג'יפים וטרקטורונים בלב שטח האויב, אפריל 2012. דובר צה"ל
קצינים "מיוחסים" וחיילים "צ'ופריסטים" - החגיגה נגמרה/דובר צה"ל

אלוף-משנה במיל' חיים דואק, מפקד מרכז ארגון לשעבר בבית הספר לטיסה, ברך על ההחלטה ואמר: "אני חושב שהיה צריך לעשות את זה מזמן. מדובר בניהול משאבים טוב יותר. זה מאפשר ללוחמים שייעודם במלחמה לצנוח מעבר לקווי האויב להתאמן טוב יותר. לא מדובר רק בצניחה, אלא בתכנית המבצעית ובתרגולות שקשורות לכך מרגע הנחיתה, כמו מילוט וחבירה. ההחלטה תהפוך את הלוחמים למקצוענים".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "במסגרת תכנית העבודה השנתית 'תעוזה' הוחלט לצמצם את אוכלוסיות הצונחים ליחידות ייעודיות בעלות הקשר מבצעי לצניחה בלבד. הצמצום אינו פוגע בכשירות המבצעית של צה"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully