וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישה תעבור הפריה מזרע של מנוח שלא היה בן זוגה

גלעד גרוסמן

3.11.2013 / 18:55

במסגרת תיק בבית המשפט למשפחה בחיפה, ביקשו זוג הורים לממש הסכם שנחתם עם אישה, לפיו היא תעבור הפרייה בעזרת זרעו של בנם המנוח. בניגוד לקודמו בתפקיד, וינשטיין לא התנגד

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, אינו מתנגד לבקשת הורים לעשות שימוש בזרעו של בנם המנוח כדי להביא לעולם ילד, עם אישה שלא הייתה בת זוגו. זאת, בניגוד לעמדת היועץ הקודם מני מזוז, שסבר שהזרעה לאחר המוות תיתכן לבת זוגו של המנוח בלבד.

עו"ד יהודה וינשטיין היועמ"ש בטקס פתיחת שנת המשפט- ועידת המשפט. בן קלמר
הפך את דעת קודמו בתפקיד. וינשטיין/בן קלמר

עמדת היועץ הוגשה לבית המשפט לענייני משפחה בחיפה, שדן בבקשה של זוג הורים לעשות שימוש בזרע של בנם (שהופקד לפני מותו), שהלך לעולמו לפני כשנתיים בגיל 26 כתוצאה ממחלה קשה. הוריו של המנוח חתמו בחודש יוני האחרון על הסכם עם אישה המעוניינת להרות מזרעו של בנם, זאת לאחר שלבנם לא הייתה בת זוג טרם הלך לעולמו. היועץ קבע כי אינו מתנגד לבקשה, במידה שבית המשפט יקבע כי זה אכן היה רצונו המשוער של בנם המנוח. כמו כן, היועץ מבקש כי ייערך תסקיר עובדת סוציאלית בעניין וכן כי בית המשפט יעיין בחוזה שנחתם בין הורי המנוח לבין האישה המעוניינת להרות מזרעו.

בהודעה שפרסם היום (ראשון) משרד המשפטים נמסר כי לדעת וינשטיין, בנסיבות המקרה ראוי לאפשר לעשות שימוש בזרע, הגם שלמנוח לא הייתה בת זוג. זאת, "מכיוון שמדובר בהתחקות אחר רצונו של המנוח, והשאיפה לקיים רצונו של אדם שנפטר היא ביטוי להגשמת מאווייו הבסיסיים והעמוקים ביותר של האדם". "הבקשה לשימוש בזרע של אדם לאחר מותו היא סוגיה מוסרית-חברתית, שטרם זכתה למענה על-ידי המחוקק הישראלי", נכתב בהודעת משרד המשפטים, "לפיכך, הסוגיה נבחנת על-פי ערכי החברה וראייתה את נושא ההולדה בכללותו, והאינטרס החברתי למתן אפשרות למימוש זכותם של הפרטים בחברה להורות".

אילוסטרציה של ביצית מופרית. ShutterStock
"כברת דרך חשובה נוספת לכיוון ההגנה על הזכות להמשכיות"/ShutterStock

עוד נכתב בהודעת המשרד כי וינשטיין "פסע כברת דרך חשובה נוספת לכיוון ההגנה על הזכות להמשכיות ולכיוון ההגנה על האוטונומיה של הרצון החופשי, מתוך איזון רגיש וזהיר של האינטרסים המתנגשים בסוגיה, תוך התאמה לשינויי העיתים".

עו"ד אירית רוזנבלום, מומחית לדיני משפחה וטכנולוגיות פריון, המייצגת את זוג ההורים, אמרה כי עשרות משפחות נהנות מרעיון הצוואה הביולוגית. "עשרות משפחות נהנות מן האפשרות הבלתי רגילה הזו להמשכיות, על אף האובדן שפקד אותן בפטירת יקיריהם. השנה נולדו שני התינוקות הראשונים בעולם לאבות שנפטרו שנים קודם ללידתם, זוהי פריצת דרך אדירה שעשיתי יחד עם המשפחות במהלך השנים האחרונות, בבחינת המוות אינו סוף פסוק". "תגובת היועץ המשפטי לממשלה, אינה רק שמחה גדולה עבורנו", הוסיפה רוזנבלום, "אלא נדבך נוסף במאבק רב שנים המתגבש לקראת הבנה והכרעה, כי בשלה העת לאפשר לבני אדם לבקש את המשכיותם לאחר המוות. אני מודה ליועץ המשפטי אשר מצא לנכון לקדם את הנושא, מתוך רגישות והבנה. בעתיד יהא עלינו בני האדם לדאוג להמשכיותנו יותר ויותר ונוכל לעשות זאת בדרך מסודרת באמצעות צוואה ביולוגית".

לקריאה נוספת:
"הרופאים התעקשו על לידה טבעית - בתנו מתה"
זעם על מגזין ש"דאג" לגזרה של קייט יום לאחר הלידה
מורה בבית ספר נתקפה צירים - וילדה באמצע הכיתה

לפניות לכתב גלעד גרוסמן: gilad_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully