וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחתה תביעה של 50 דייגים שעבדו במי נחל הקישון

קובי מנדל

3.11.2013 / 14:27

לטענת הדייגים, חלקם אינם בין החיים עוד, הם חלו בשל חשיפה למי הנחל. תביעתם לפיצויים מהמדינה נפסלה משום שנקבע שלא הוכח קשר סיבתי בין החומרים שהוזרמו לקישון למחלותיהם

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה הבוקר (ראשון) תביעת פיצויים שהגישו 50 דייגים אשר נהגו לדוג במי נחל הקישון המזוהם. לטענתם, הם חלו במחלות שונות בגלל חשיפה למי הנחל. השופט רון שפירא קבע בהחלטתו כי לא הוכח קשר סיבתי בין החומרים שהוזרמו לטענתם לקישון, לבין המחלות בהן לקו. בנוסף, ציין השופט שלא הוכח שהדייגים אכן נחשפו למים בקישון.

מדובר בתביעה שהגישו 50 הדייגים בין השנים 2001 ל-2005, חלקם כבר אינם בחיים, נגד מפעלים וגורמים שונים בטענה שהם לקו במחלות סרטן שונות כתוצאה מחשיפתם לחומרים מסרטנים שהוזרמו למי נחל הקישון. התביעה הוגשה בעקבות פרסום דו"ח ועדת שמגר ותביעות שהגישו לוחמי צה"ל בעניין חשיפתם לחומרים מסרטנים במי הנחל. הדייגים טענו כי מחלותיהם פרצו בנסיבות זהות. בחודש יוני האחרון נדחתה תביעה שהגישו 70 לוחמי השייטת בפרשת הקישון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זיהום בנחל ממתחם בתי הזיקוק ב-2012/מערכת וואלה!, צילום מסך

בפסק הדין, שמשתרע על פני 231 עמודים, קבע השופט שעל אף שסבלם של הדייגים ובני משפחותיהם לא היה שנוי במחלוקת, לא הוכחו טענותיהם בנוגע לאופן עבודתם וצורות חשיפתם למי הקישון. "לעומת זאת, הובאו ראיות ועדויות לכך שמרבית העבודה של הדייגים מתבצעת בים הפתוח והירידה למים והמגע עם מי המעגן הם אירועים נדירים, בניגוד לטענת התובעים", נכתב בפסק הדין. בנוסף, התברר כי תובעים רבים לא עבדו בדיג כעבודתם העיקרית וחלקם אף לא עסקו בדיג במעגן הקישון כלל.

ועדת שמגר קבעה ברוב דעות כי לא הוכח קשר סיבתי בין החומרים שהוזרמו לנחל הקישון לבין מחלות הלוחמים. עם זאת, דעת המיעוט של יו"ר הוועדה, נשיא בית המשפט העליון בדימוס מאיר שמגר, קבעה כי דווקא הוכח קשר סיבתי. הממשלה החליטה אז להכיר בלוחמים כמי שנפגעו במהלך שירותם הצבאי ולהעניק להם פיצוי.

מצליח מזרחי, בן 56, דייג זה 40 שנה ודור שני בענף, ששימש במשך 12 שנה יו"ר ועד הדייגים, הגיב בזעם להחלטת בית המשפט המחוזי. "אני מכיר את כל הדייגים, רבים מהם כבר נפטרו", אמר מזרחי. לדבריו, "ישנם כ-200 יתומים ואלמנות רבות, וכשנזכרים בחקירות המרובות שהתובעים עברו על ידי 30 עורכי דין, אני שואל את עצמי במי אנחנו בכלל נלחמים? אנחנו דייגים קטנים שנלחמים בשקט. נעשה פה ניסיון לחסל את ענף הדיג. מי יכול להתמודד עם עורכי הדין? זה משהו הזוי, כל החקירות. בית המשפט דחה גם תביעתם של אנשי השייטת, אז מי אנחנו שנוכל לדבר?".

עוד באותו נושא:
דעה: דחיית תביעת לוחמי השייטת לא קשורה למציאות
לוחמים שצללו בקישון על דחיית תביעתם: נגיש ערעור
נדחתה תביעת 70 לוחמי שייטת שצללו בקישון המזוהם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully