וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי התקרית: הכלי המיוחד שהשמיד את המנהרה בעזה

2.11.2013 / 14:15

אלוף פיקוד דרום התעקש להמשיך במבצע גם לאחר פציעתו של קצין ההנדסה של אוגדת עזה. החיילים לוו במשאית "אמולסיה", שהזרימה חומר נפץ נוזלי למנהרה ובסיום ביצעו את הפיצוץ

דובר צה"ל

חיילי ההנדסה של אוגדת עזה קיבלו את ברכת הדרך ויצאו לביצוע משימת פיצוץ המנהרה שנחפרה מהשטח הפלסטיני לאזור עין השלושה באורך של 1.7 קילומטרים. המטרה הייתה לפוצץ את המנהרה ולהשמיד את שלוחותיה כדי שהזרוע הצבאית של חמאס לא תוכל לשקם אותה. שלשום, עם רדת החשיכה, החלו כוחות ההנדסה לקדם לעבר הגבול את הציוד המכני ההנדסי הכבד (צמ"ה) שכלל דחפורים וכלי הנדסה בעלי מקדחים עמוקים במיוחד - ומאחוריהם משאית ה"אמולסיה" - פרי פיתוחה של החטיבה הטכנולוגית בזרוע היבשה.

קצין שנכח בשטח בזמן הפעילות ביום חמישי בערב סיפר כי הכוחות החלו לבצע קידוחים ובמקביל החלו להזרים את חומר הנפץ באמצעות משאית ה"אמולסיה" לתוך המנהרה. סמוך לשעה 22:38 אירע הפיצוץ ממנו נפצעו חמישה חיילי צה"ל ביניהם קצין ההנדסה של אוגדת עזה בדרגת סא"ל שבעבר היה מפקד פלגה ביחידת יהל"ם, והקצין אחיה קליין, גם הוא מיהל"ם, שנפצע קשה, ובשלב זה נאבקים הרופאים על מאור עיניו. שלושה חיילים נוספים שהפעילו את הצמ"ה נפצעו באורח קל.

משאית אמולסיה - מפוצצת המנהרות שנכנסה לשימוש ביחידת יהל"ם. דובר צה"ל
מזרימה שני סוגים של חומר נוזל שהופך לחומר נפץ עוצמתי. משאית "אמולסיה"/דובר צה"ל

"שמענו פיצוץ גדול וראינו את האש", סיפר אחד מחיילי ההנדסה שהיו בשטח ובאו לבית החולים סורוקה בבאר שבע לבקר את הפצועים. "בשניות הראשונות חשבנו שכולם נהרגו. לקח זמן להבין מה קורה. לא היה ברור מה התפוצץ וממה אבל מהר השתלטנו על העניינים. ראינו טנק יורה מהר מאוד על מחבלים באזור". אלוף פיקוד דרום סמי תורג'מן, הנחה את קצין ההנדסה של פיקוד דרום אל"מ אמיר אולו ואת מפקד אוגדת עזה תא"ל מיקי אדלשטיין לסיים את המבצע להשמדת המנהרה עוד באותו הלילה, בניגוד למפקדים אחרים שביקשו לדחות את המבצע בשל פציעתו של קצין ההנדסה של אוגדת עזה. סמוך לשעה 5:00 לפנות בוקר קיבל אלוף פיקוד דרום את הדיווח שהמשימה בוצעה בהצלחה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

המטרה - להרוס את המנהרה שלא ניתן יהיה לשקמה

מאחורי המשימה עמדו לא רק אנשי החבלה של יהל"ם וקציני ההנדסה של אוגדת עזה ופיקוד דרום אלא החיילים ה"אפורים" שמפעילים את ה"אמולסיה" - המשאית שפותחה על ידי החטיבה הטכנולוגית בזרוע היבשה כפתרון יעיל להשמדת מנהרה. אחד החיילים סיפר אתמול: "אחרי שסורקים את המנהרה עם רובוטים וכלבים, מכניסים את האמולסיה לפעולה. היא מזרימה שני סוגים של חומר נוזל שהופך לחומר נפץ עוצמתי. המטרה היא להרוס את המנהרה שלא יהיה ניתן לשקם אותה. לוקח זמן להחדיר את החומר באמצעות הצינורות ואתה באזור מאוים בטילים ופצמ"רים אבל לכל אחד יש את המשימה שלו".

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון מסייר בפיקוד דרום ובאוגדת עזה, 29 באוקטובר 2013. אלון בסון, משרד הביטחון
יעלון בסיור במנהרה שהושמדה/משרד הביטחון, אלון בסון

מדובר בפתרון ייחודי מאוד וראשון מסוגו בעולם שמתבסס על הזרקת חומר נפץ לכל אורך תוואי המנהרה. עם מילוי המנהרה מבצעים את פעולת הפיצוץ ומבטיחים השמדה יעילה. החטיבה הטכנולוגית של מז"י פיתחה מודל נוסף שייגרר על ידי טנק ללב השטח העוין כדי להשמיד תוואי שטח תת-קרקעי.

יצוין, כי בעבר היו מעמיסים חיילי חיל ההנדסה כמויות גדולות של חומר נפץ על גבי נגמ"שים ומובילים אותם תחת סכנה גבוהה לאזור המנהרות בציר פילדלפי. בעקבות אירועים קשים במהלכם נהרגו חיילי חיל ההנדסה שטיפלו בהשמדת המנהרות הוחלט להאיץ פיתוח מוגן ובטוח. מודל דומה אומץ על ידי חיל ההנדסה האמריקני שמסייע לצבא המצרי בפיצוץ מנהרות לאורך ציר פילדלפי.

עוד על התקרית בגבול רצועת עזה:
גם ההערכה המוקדמת בצה"ל לא מנעה את הפגיעה בחיילים
תיעוד: כך פוצץ צה"ל את מנהרת הטרור שנחשפה ליד עזה
הרופאים נלחמים על מאור עיניו של החייל שנפצע קשה

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully