וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם ההערכה המוקדמת בצה"ל לא מנעה את הפגיעה בחיילים

1.11.2013 / 14:38

מידע מודעיני הכין את הכוח לכך שבמנהרה ימתין מטען שהניח חמאס, ולכן הלוחמים נותרו מחוצה לה ואסון נמנע. בכיר בפיקוד דרום: "ההרוגים הפלסטינים - מומחים בלוחמה תת-קרקעית"

צילום: דובר צה"ל, שי מכלוף

צה"ל נערך לאפשרות של מטען במנהרה, ולא הצליח למנוע את פציעתם של החיילים כשזה התפוצץ. מחקירה ראשונית של פעילות צה"ל אמש (חמישי) באזור קיבוץ עין השלושה, עולה כי פציעתם של חמשת חיילי צה"ל נגרמה כתוצאה מפיצוץ מטען שהוטמן במנהרת הטרור שהתגלתה במקום. בסביבות השעה 22:40 הגיעו למקום לוחמים מחיל ההנדסה, חי"ר ושריון והחלו לקדוח בור לכיוון המנהרה, במטרה לנקז דרכו חומרי נפץ שישמידו את המנהרה. כפי הנראה, פעילות המקדח הייתה זאת שהפעילה מטען סולר רב עוצמה שחמאס הניח במקום.

צה"ל חשף מנהרת טרור מרצועת עזה לשטח ישראל, אוקטובר 2013. AP
המנהרה שהושמדה, לאחר שהתגלתה לפני כשלושה שבועות/AP

"מדובר במנהרה אסטרטגית, ולכן הערכנו שקיימת אפשרות שבתוכה יונח מטען. בשל כך בוצע קידוח ולאחר מכן היינו אמורים לשלשל פנימה כלב עם מצלמה ותאורה", אמר לוואלה! חדשות קצין בכיר בפיקוד דרום. לדבריו, "לא התכוונו להכניס פנימה לוחמים בשל ההערכה המוקדמת". עם זאת, כאמור, חמישה חיילים נפצעו בפעילות - בהם אחד קשה, שמאושפז בבית החולים סורוקה בבאר שבע וקיים חשש למאור עיניו. כמו כן, בין הפצועים קצין ההנדסה באוגדת עזה, בדרגת סגן אלוף. לדברי הקצין הבכיר, למרות ההתפתחויות בשטח, הוחלט להמשיך במשימה ולמנות מפקדים חלופיים כדי לסיים את החפירה בסמוך ל-5 לפנות בוקר. בפועל, המנהרה התמלאה בחומרי נפץ עד אשר מטוס קרב של חיל האוויר ביצע תקיפה מדויקת לפיר - והשמידה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
צה"ל חשף מנהרת טרור מרצועת עזה לשטח ישראל, אוקטובר 2013. AP
"חמאס הורתע". המנהרה, לפני שהושמדה/AP

מנגד, הפלסטינים דיווחו על ארבעה הרוגים באזור כיסופים, ולהערכת הקצין הבכיר מדובר ב"ארבעה בכירים מהזרוע הצבאית של חמאס שארבו לכוחות הלוחמים בתוך המנהרה במהלך הכנות לביצוע תקיפה משלהם". לדבריו, מדובר במומחים של חמאס מתחום הרקטות ולוחמה תת-קרקעית. "אנחנו מעריכים שחמאס הורתע, השמדנו לו מנהרה אסטרטגית. לצערנו הרב הוא משתמש במלט שאנו מספקים לו כדי לבנות מנהרות, ואת הסולר שהוא מקבל הוא מעביר לבניית מטעני חבלה. מדובר במלחמת מוחות והם חשבו שניכנס פנימה עם הלוחמים". עוד הדגיש הקצין הבכיר, כי "חמאס חושב שמערכת המנהרות שלו סודית, ואנחנו הופכים אותה לגלויה. אין לנו 100% הצלחה אבל הוכחנו לחמאס שהמנהרה יכולה להיות הקבר שלו".

הפצועים אושפזו בסורוקה: "אין סכנה לחיי הפצוע קשה"

בסורוקה מאושפזים עדיין הפצועים מהלילה, כאשר הפצוע קשה מביניהם נותח והרופאים מקווים למזער את הנזק שגרמו הרסיסים לעינו. דוקטור דוד צייגר, כירורג בכיר בבית החולים, סיפר לוואלה! חדשות כי הפצועים סובלים מפגיעות בפנים ובגפיים, וכן מכוויות. "אין סכנה לחייו של הפצוע קשה, הוא נותח במהלך הלילה ועבר להתאוששות. שאר הפצועים במצב קל-בינוני, הם במחלקות כירורגיות, וחלקם יזדקק לעוד כמה הליכים נוספים של ניתוחים וכדומה לקראת שיקום", אמר.

בני משפחתם של החיילים הפצועים נמצאים הבוקר ליד מיטותיהם וסועדים אותם, כאשר ייתכן שחלקם ינותחו גם כן בטרם ישוחררו לבתיהם. בעוד פניו מאובקים בפיח הפיצוץ, סיפר אמש אחד הקצינים שנפצעו לבני משפחתו כי הוא נפל ושבר את רגלו, כדי למנוע מהם דאגה כאשר ישמעו על פציעת חיילים בגבול עזה. בני משפחתו של פצוע אחר סיפרו כי הוא חש בטוב, למרות שנפגע בפניו ובגפיו.

עוד בנושא
תיעוד: כך פוצץ צה"ל את מנהרת הטרור שנחשפה ליד עזה
הרופאים נלחמים על מאור עיניו של החייל שנפצע קשה
התקרית ברצועה: 5 חיילים נפצעו ממטען באזור כיסופים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully