וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוסר אחריות": בצפון מחו על הסרת השמירה ביישובים

1.11.2013 / 8:36

לאחר עשרות שנים שבהן הציב צה"ל חיילים ביישובי הגבול, הוחלט על הפסקת אבטחת היישובים - והתושבים זועמים. כיתות הכוננות פורקו והנשק הוחזר לצבא. "הפקירו אותנו"

צילום: אדריאן ברנשטיין עריכה: טל רזניק

"צעד חסר אחריות": תושבי יישובי גבול הצפון הפגינו הבוקר (שישי) במושב זרעית, במחאה על הסרת השמירה הצבאית שהוצבה במשך עשרות שנים ביישובים - עד אתמול. "האחריות לכל אירוע שיתרחש בעקבות הורדת השמירה, תהיה על ראש הממשלה ויתר מקבלי ההחלטות", אמר סגן ראש המועצה האזורית מעלה יוסף, יוסי אדוני. בישיבת חירום שהתקיימה אתמול החליטו ועדי היישובים זרעית, שתולה, נטועה ומצפה מתת, לפרק את כיתות הכוננות ביישובים ולהשיב הבוקר את כלי הנשק שברשותם לצה"ל. בנוסף, הוחלט על סגירת שערי היישובים במטרה למנוע מכלי רכב צבאיים להיכנס לתחומיהם.

תושבי הגבול מפגינים על הסרת השמירה ביישובים. אדריאן הרבשטיין
"נסביר לחיילים שימצאו דרכים חלופיות". המחאה בזרעית, היום/אדריאן הרבשטיין

"משרד הביטחון פעל בצורה חד-צדדית והפסיק את שמירת החיילים על היישובים שלנו, אז גם אנחנו קיבלנו החלטה חד צדדית לסגור את הצירים ליישובים ולהפסיק את שיתוף הפעולה", אמר אדוני בשיחה עם וואלה! חדשות. לדבריו, "השמירה הזאת קיימת מאז הקמת יישובי הגדר והיום מסירים לנו אותה לראשונה. זה צעד חסר אחריות שפוגע ישירות בתחושת הביטחון של התושבים. הסיוטים של התושבים על חדירת מחבלים יחזרו, וחיי התושבים יהיו הפקר במהלך הלילות". "היות שהפקירו את התושבים, יש צורך במעשים קיצוניים", אמר קובי כהן, חובש בכיתת כוננות. "זה לא נעים לחיות בפחד, יש לנו ילדים קטנים. אנחנו חייבים לעשות מהלכים שיעוררו את התקשורת".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
תושבי הגבול מפגינים על הסרת השמירה ביישובים. אדריאן הרבשטיין
"הסיוטים חוזרים". מחאת התושבים בזרעית, היום/אדריאן הרבשטיין

בכל יישובי הגדר בארץ פועלות כיתות כוננות המורכבות מתושבים צעירים המתגוררים ביישובים. חברי כיתות הכוננות עוברים במהלך השנה אימונים, לרבות אימוני ירי באש חיה, כאשר מטרת הכשרת כיתות הכוננות על ידי צה"ל היא לתת מענה ראשוני במקרה של אירוע ביטחוני על הגבול, עד להגעת כוחות הצבא. ההחלטה על הסרת השמירה הצבאית על היישובים עוררה זעם כבד ביישובי הגדר, אך לצידו גם חששות כבדים. "זאת החלטה שגויה וחסרת אחריות שגוררת השלכות ביישובים, שהרי על כל חייל שמוצב בכניסה - משטרת ישראל מעמידה שומר ממג"ב", אמר יורם מכלוף, קב"ט המועצה האזורית מבואות חרמון. לדבריו, הבעיה היא ש"התנאי להצבת שומר מג"ב מטעם המשטרה, הוא העמדת שומר נוסף ביישוב. היישובים אינם אמידית כלכלית ואין להם כסף לתקצב שומר בשכר, כך שהמשמעות היא שכאשר הצבא מסיר את השמירה, גם המשטרה תסיר והתושבים יופקרו".

התושבים נזכרים בחטיפת רגב וגולדווסר

בגליל המערבי זוכרים התושבים מספר אירועים קשים בגבול ב-15 השנים האחרונות. "הזיכרון המר מחדירת המחבלים בזרעית, שבו נחטפו חיילי המילואים גולדווסר ורגב, הוא בן שבע שנים בלבד", מוסיף אדוני. "גם חדירת המחבלים שאירעה בתחילת שנות האלפיים במצובה זכורה לנו היטב. גם אז צה"ל סמך על אמצעי ההתרעה הטכנולוגיים על הגבול ובמשך מספר שעות המחבלים הסתובבו בתחומי ישראל והרגו אזרחים וחיילים". יישובי הגדר בנגב ובגליל מביעים תמיכה בצעדי המחאה הקשים עליהם החליטו במועצה האזורית מעלה יוסף שבגליל המערבי. כעת מעריכים ביישובים כי כבר בתחילת השבוע הבא יפרקו יתר יישובי הגדר בנגב ובגליל את כיתות הכוננות ויחזירו את נשקיהם לצה"ל.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "שר הביטחון קיבל את המלצת הצבא לאחר עבודת מטה רצינית, סדורה וארוכה שנעשתה ובחנה את כלל השיקולים והחלופות. בעקבות בקשה של מזכיר התנועה הקיבוצית אפשר השר ליישובים מספר שבועות נוספים להתארגנות, מעבר לזמן המקורי שניתן. ההגנה על יישובים בדרום ובצפון מבוססת כיום על מספר מרכיבים, שכוללים בין היתר מכשול אלקטרוני, אמצעי מודיעין מתקדמים וכוחות לוחמים המוצבים בסמוך ובתוך היישובים. ההחלטה התקבלה באחריות ולאחר שיקול דעת מעמיק, והיא מעניקה מענה הולם ואיכותי לטובת ביטחון התושבים, אשר מאפשר לוותר על נוכחות חיילים עורפיים בשערי היישובים".


במחאה על הסרת האבטחה: יישובי הגדר מחזירים הנשק

  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully