וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון על התקציב: "שיח שקרי ומכוער נגד משרתי הקבע"

בתום מאבק בין משרדי האוצר והביטחון, ואחרי שאושרה תוספת תקציבית לצה"ל בניגוד לעמדת לפיד, עולה שר הביטחון להתקפה: "אני חש בושה שמציגים את המשרתים בצבא כגזלנים"

הדיון על התוספת לתקציב הביטחון, שהסתיים בהישג עבור צה"ל בדמות 2.75 מיליארד שקלים נוספים, הוביל לעימות חריף בין המתנגד למהלך, שר האוצר יאיר לפיד, לבין שר הביטחון משה יעלון. האחרון לא חסך ביקורת חריפה, גם אם מרומזת, נגד שר האוצר.

"במהלך דיוני התקציב, כולל בימים האחרונים, התקיים מצד גורמים שונים שיח מופקר וחסר אחריות, פוליטי, שקרי וציני במהותו", אמר אחר הצהריים (חמישי) יעלון אחרי אישור העברת התקציב העודף על ידי הקבינט המדיני-ביטחוני. ניתן לשער כי הדברים הופנו לעבר לפיד ואנשיו שביקשו למנוע תוספת תקציבית למערכת הביטחון. רק אתמול, בשיחות סגורות, צוטט לפיד כאומר שמערכת הביטחון היא בזבזנית ומנופחת.

בתגובה לכך הוסיף היום יעלון כי מדובר ב"מסע דה-לגיטימציה שיטתי ומכוער כלפי ציבור משרתי הקבע בצה"ל, תוך חשיפת נתונים אודות שכרם באופן מניפולטיבי ומעוות, וכזה שנועד לשסות נגדם את דעת הקהל".

לדברי שר הביטחון, "עשרות אלפי משרתים, נגדים וקצינים, אשר מחויבים למשימותיהם 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, לעתים מזומנות תוך הקרבת התא המשפחתי, רואים בלב דואב כיצד מתנהלת על גבם מלחמה שאין בה צורך ושנועדה להשחיר את פניהם. התקשיתי להבין כיצד הרשו לעצמם גורמים כאלו ואחרים לפגוע באופן מכוער כל כך בציבור משרתים שלם, גברים ונשים, ולהציג אותם כגזלנים. אין לי מילה אחרת לתאר זאת, ואני חש בושה נוכח הדרך הנפסדת הזו. ציבור רחב של משרתים שמשכורתו ממוצעת והוא מעמד הביניים. גם אם למישהו יש ביקורת או תהייה, מן הראוי שיעשה זאת באופן ענייני והגון, ולא יפגע בעשרות אלפי אנשי קבע מסורים ומחויבים, וכפועל יוצא מזה יפגע גם בצה"ל".

הרמטכ"ל, רב-אלוף בנימין (בני) גנץ ושר הביטחון, מר משה (בוגי) יעלון, בשעות הבוקר בתרגיל מילואים בבסיס האימונים הפלוגתי באליקים. דובר צה"ל
הרמטכ"ל גנץ ושר הביטחון יעלון באימון מילואים/דובר צה"ל

לפיד מצדו, שהצביע בסופו של דבר בעד הגדלת התקציב, גם אם לא כפי שביקש הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ, לא נשאר חייב וחזר על עמדתו. "ראש הממשלה החליט להוסיף לתקציב הביטחון למרות שהתנגדתי לכך בדיון", אמר שר האוצר. הוא הוסיף: "אנחנו עדיין עומדים על כך שמערכת הביטחון צריכה להתנהל באחריות כלכלית ולהתייעל. לא נשלים עם העובדה שמעמד הביניים נושא בנטל ומערכת הביטחון לא". לפיד התייחס לכסף שאותו "הציל", הפער בין 4.5 המיליארד שרצתה מערכת הביטחון, והסכום שאישר בסופו של דבר הקבינט. "אני שמח שהצלחנו למנוע העברת מלוא הסכום שביקשה מערכת הביטחון, כי 1.75 מיליארד השקלים דרושים לנו למעונות, לבריאות, לחינוך ולצעדים שיובילו להורדת יוקר המחיה בישראל".

"סחטנות של הממסד הביטחוני"

ראש הממשלה בנימין נתניהו, לעומתו, נשמע מרוצה יותר. "קיבלנו פה אחד החלטה שמאזנת בין אתגרי הביטחון הגדולים שניצבים בפני מדינת ישראל, ובין הצורך להמשיך ולנווט באחריות את כלכלת ישראל מול המשבר הכלכלי העולמי", אמר אחרי ההצבעה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

הביקורת על החלטת הקבינט, כצפוי, הגיעה לא רק מכיוון משרד האוצר, אלא גם מספסלי הקואליציה. "הקבינט החליט היום הלכה למעשה על ביטול הקיצוץ לתקציב הביטחון", אמרה היום יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ'. "מדאיג מאוד שהחלטה דרמטית על תוספת של 2.75 מיליארד שקלים למערכת הביטחון התקבלה כתוצאה מכיפופי ידיים בתוך הממשלה והדבר מעלה סימני שאלה על דרך קבלת ההחלטות של ממשלת נתניהו. אני קוראת לראש הממשלה למצוא מיליארדים נוספים ב'רזרבות התקציביות' לצרכים קיומיים אחרים של אזרחי ישראל ובהם בריאות, חינוך, תעסוקה ורווחה", הוסיפה יחימוביץ'.

יו"ר מרצ זהבה גלאון הצטרפה לעמדתה, ואמרה כי מדובר ב"כניעה מבישה של נתניהו ולפיד לסחטנות של הממסד הביטחוני". לטענתה, "הגיע הזמן שראש הממשלה יפנים שביטחון אמיתי לא מתחיל ונגמר בטנקים וימי מילואים, ושכמות מספיקה של מיטות בבתי חולים, הגנה מפני אלימות ברחוב ובמשפחה וביטחון תעסוקתי ותזונתי, הן סוגיות ביטחוניות לא פחות דחופות". היא הוסיפה כי מדי שנה "מועברים עשרות מיליארדי שקלים למערכת הביטחון מעבר לתקציב השנתי המקורי שמאושר לה. אלה סכומים שמוקצים למערכת הביטחון ללא כל בקרה, וללא דיון אסטרטגי בסדרי עדיפויות".

לקריאה נוספת:
לפיד בשיחות סגורות: "מערכת הביטחון בזבזנית ומנופחת"
דוחות חניה וטיפולי שיניים במיליונים: תקציב הביטחון שלא הכרתם
צה"ל מתקשה למצוא תקציב לעסקת מטוסי ה-V-22

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully