וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להשתין ממקפצת הכנסת: כשמירי רגב התעלתה על עצמה

31.10.2013 / 19:07

מה עמד מאחורי ביקור ראש העירייה במשכן? מהו התקציב הסודי שסורקת סתיו שפיר? ומה יהיה על הברית ועל הזוגיות של בנט ולפיד? לכל שאלה תשובה, בטור השבועי של כתבנו הפוליטי

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יותם בן-דוד

(הדיון בוועדת הפנים של הכנסת, אתמול)

השימוש הפוליטי שעשתה אתמול חברת הכנסת מירי רגב בוועדת הפנים של הכנסת שבראשה היא עומדת, היה חציה של קו אדום. מאז מונתה רגב לתפקיד, הפכה הוועדה בראשותה לכלי לייצור כותרות. פעם זה שחרור אסירים ופעם זה ירי של מאבטחים. לא משנה מה הנושא, אם הוא בכותרות – הוא יגיע לוועדת הפנים של הכנסת, גם אם אין לוועדה נגיעה ישירה לנושא.

ועדת הפנים של הכנסת - שמעון גפסו. ערוץ הכנסת
חציה של קו אדום. היו"ר רגב בוועדת הפנים של הכנסת, אתמול/ערוץ הכנסת

אבל אתמול רגב התעלתה אפילו על עצמה, כאשר הזמינה את ידידה ומקורבה, ראש עיריית נצרת עילית שמעון גפסו, חבר ליכוד אשר תלוי ועומד נגדו כתב אישום בגין קבלת שוחד, למופע שכל תפקידו היה לחבוט ביועצת המשפטית של העירייה, אחת מהמתלוננות נגד גפסו. לא היה צריך להתאמץ כדי להבין שאין כאן באמת "דיון עקרוני על יחסי עבודה בין הדרג הממונה לדרג המקצועי ברשויות המקומיות", האצטלה שבגינה כונס הדיון. די היה ברשימת המוזמנים, שכללה רק את נציגי נצרת עילית ורמת השרון, כדי להבין שיש כאן משהו מסריח.

בדיון הזה לא היה שום דבר עקרוני. מטרתו הייתה אחת: להבין מדוע לא פוטרה המתלוננת נגד גפסו, בניגוד לבקשתו של ראש העירייה. בשנים האחרונות הורגלנו לראות מופעים ציניים במשכן. מה שקרה אתמול הוא שיא בהשתנה מהמקפצה. ועדה פרלמנטרית היא לא כלי אישי לנגח אנשים שעמם חברך העומד למשפט נמצא בסכסוך. וזה עוד מבלי להתייחס לסיטואציה ההזויה שבה הכנסת נותנת במה לנאשם לחבוט במתלונן. מה השלב הבא? ועדת הכספים תתכנס לדיון מיוחד על העלאת מחירים במכולת השכונתית של אחד מחברי הכנסת? מדובר בלא פחות ממבחן מנהיגות ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, שחייב לשים סוף לביזוי המוסד.

שהאוצר יתחנן

18 דקות. זה הזמן שלקח השבוע לאשר בוועדת הכספים העברה של למעלה מרבע מיליארד שקלים למשרד הביטחון. בלי לדעת לאן הכסף הולך, ומה הדחיפות בהעברתו. חברי הכנסת משה גפני וסתיו שפיר דרשו לדעת מה מטרת ההעברה של מאות מיליוני שקלים. יו"ר הוועדה, ניסן סלומיאנסקי, השיב: "הגיע שליח מיוחד והסביר לי באיזה כיוון מדובר. אני לא חבר בוועדת המשנה החסויה ולא רוצה לדעת יותר מדי".

ניסן סלומיאנסקי בישיבת סיעת הבית היהודי, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
"לא רוצה לדעת יותר מדי". יו"ר ועדת הסכפים סלומיאנסקי/נועם מושקוביץ

הדוגמה הזו יכולה ללמד משהו עקרוני על תקציב המדינה. לכאורה, התקציב עובר בתחילת השנה. בפועל, יש שני תקציבים. התקציב הראשון הוא התקציב הגלוי, זה שהציבור יכול לקרוא ולהבין כמה כסף הולך לכל משרד. התקציב השני הוא התקציב החסוי. הוא מקפל בתוכו הסכמות להעברות תקציביות באמצע השנה, ממשרד האוצר לפרויקטים שונים. זה גם התקציב המעניין יותר, כיוון שהוא נסתר מעיני הציבור. כדי לאשר העברה תקציבית, צריכים חברי ועדת הכספים להצביע בעדה. אלא שעד לפני כמה שבועות הם היו מקבלים את פרטי ההעברות, שיכולים כאמור להגיע למאות מיליוני שקלים, רק בבוקר הדיון.

מגעים בין שפיר, סלומיאנסקי והאוצר הביאו לשינוי, וחברי הכנסת החלו לקבל את פרטי ההעברות כמה ימים לפני, במייל. אלא שאחרי ששפיר העלתה לאינטרנט את הפרטים, באורח פלא נפסק המנהג ונאמר לה כי "בשל בעיה טכנית במשלוח המייל", היא תוכל לקבל את פרטי ההעברה רק באופן מודפס.

שפיר לא התייאשה, וגייסה עשרות מתנדבים שסורקים את הדפים, מנתחים אותם ומעלים לאינטרנט כדי להבין את מהות ההעברות התקציביות. "בארץ, המצב הוא שאתה כאזרח צריך להתחנן כדי לקבל מידע כדי להבין איפה הכסף שלך נמצא", אומרת שפיר. "הכסף מגיע לאוצר באמצעות מסים. אין סיבה שאנחנו כציבור נתחנן כדי לקבל מידע על איפה הכסף נמצא. שהאוצר יתחנן כדי להסתיר את המידע. אם הם לא מתביישים וחושבים שהתקציב מצוין ויעיל, שיפרסמו את התקציב האמיתי. לא את זה שהם מעבירים בכנסת, שהוא רק חצי תקציב. יש סיכומים פוליטיים שנעשו מראש על העברת כספים, שאני לא בטוחה שהציבור היה רוצה שהכסף יעבור אליהם".

30% של חוסר הסכמה

ההחלטה של לפיד לקדם השבוע את חוק ברית הזוגיות הוציאה את חברי הבית היהודי מדעתם. "זה לא יעבור", הבהירו בכירים במפלגה, ואמרו כי "חקיקה מקדמים בהידברות ולא באמצעות כותרות בתקשורת". בכך, החזירו עקיצה ללפיד, שרק יומיים קודם לכן ביקר את חוק האסירים שהעלתה הבית היהודי ואמר כי "מדובר בחוק לא אחראי שנועד ליחסי ציבור". יממה לאחר מכן, דווח ב"מעריב", הם נפגשו וניקו את השולחן. אתמול העלה בנט פוסט מאולץ משהו כדי להראות שאין ביניהם מתיחות, ובו התגייס להגנתו של לפיד ("לא רק כי הוא חבר שלי", כתב בנט) על תמונה ויראלית בה נראה לפיד עומד על שרפרף.

גלעד ארדן  יאיר לפיד נפתלי בנט ולימור לבנת בדיון על תקציב המדינה במליאת הכנסת. יולי 2013. יואב דודקביץ'
עקצו וניקו את השולחן. השרים לפיד ובנט במליאת הכנסת, יולי 2013/יואב דודקביץ'

חוק ברית הזוגיות לא יעבור במתכונת הנוכחית שלו. או שהוא ירוכך, או שיהיה שינוי בקואליציה. כל תרחיש אחר, מספרית, איננו אפשרי. בסביבת לפיד הסכימו כי "השבוע האחרון הוא שבוע שבמוקד שלו עמדו 30 האחוזים שעליהם השניים לא מסכימים", אך הכחישו נזק לברית וטענו כי "הברית בין המפלגות תמיד הייתה יותר ברית של לפיד ובנט ופחות ברית של רות קלדרון ואורית סטרוק". כך או כך, זו ככל הנראה הפעם הראשונה שבה ברית זוגיות אחת מזיקה לברית זוגיות אחת.

צמוד, מותח ומשעמם נורא

יש פרדוקס בפריימריז לראשות העבודה. מצד אחד, עושה רושם שהוא עשוי להיות צמוד ומותח. מצד שני, כבר זמן רב לא זכור מרוץ כל כך משעמם. הבוקר הודיעו ראשי הערים תל אביב, כפר סבא וראשון לציון על תמיכתם בהרצוג. מדובר בתמיכה מוראלית חשובה, בעיקר אחרי שהשבוע ירד מהגדר חבר הכנסת עמר בר לב והודיע על תמיכה ביחימוביץ'. בר לב הוא חבר הכנסת התשיעי שמצהיר על תמיכה ביו"ר הנוכחית. יחד עם המזכ"ל חיליק בר שנחשב לאיש של יחימוביץ', מדובר בעשרה חברי כנסת מול שלושה: הרצוג, כבל ומרגלית.

יחימוביץ והרצוג בישיבת  סיעת העבודה, אוקטובר 2013. נועם מושקוביץ
עשרה מול שלושה. הרצוג ויחימוביץ' בישיבה של סיעת העבודה, השבוע/נועם מושקוביץ

הצטרפותו של בר לב, אלוף-משנה בצה"ל שיצא השבוע עם תכנית מדינית מקיפה, אינה דבר של מה בכך. היא נותנת רוח גבית למאמצים של יחימוביץ' להיות רלוונטית בזירה המדינית, ומחלישה את הטיעון כי כל תומכי יחימוביץ' הם אנשי כלכלה. קשה מאוד להעריך איך ייגמר המרוץ. אחוזי ההצבעה הם שיקבעו. אבל ברור שהרצוג, מספר 2 במפלגה ויו"ר הסיעה בכנסת, לא שיער כשנכנס למרוץ שרק שני חברי כנסת יתייצבו מאחוריו שלושה שבועות לפני ההליכה לקלפיות.

סיעת יחיד - טורים קודמים:
רעידת האדמה עוררה סערה: המבוכה של השר ארדן
ההתפרצות הלא אסתטית של חברי הכנסת
סדקים בקואליציה ומשחק הכיסאות: הכנסת שבה מפגרה
החטא ועונשו: כך ייעשה למי שיעצבן את נתניהו

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully