וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בטבע-טק דורשים שכר הוגן: הרווח לא מתבטא בתלוש

רמי שני

29.10.2013 / 20:20

1,200 עובדי המפעל הדרומי, השייך לחברת טבע, שובתים זה 10 ימים בדרישה שהסכמי השכר שלהם יעודכנו ויביעו בצורה הולמת את עבודתם. "התקשורת שותקת ונפשנו זועקת", נאמר שם

מאבקם של עובדי מפעל "טבע-טק" באזור התעשייה נאות חובב, מתכנס לשני משפטים: "אנחנו רוצים להגיע למצב של שכר הוגן לעובדים", ו-"מציגים לנו דוחות רבעוניים עתירי רווחים, אבל אנחנו לא רואים את זה מתורגם בתלושי השכר". את המשפט הראשון אמר בזעם עצור אברהם זהר, יושב ראש המועצה של עובדי המפעל. את השני אמר א', עובד אחר שביקש להישאר בעילום שם.

1,200 עובדי המפעל השייך לחברת טבע פתחו לפני עשרה ימים בשביתה בתמיכת ההסתדרות, נוכח מה שהם מגדירים "תרגילי השהייה והתשה" מצד הנהלת החברה בדיונים על הסכמי השכר. במאהל המחאה שהקימו מול המפעל הענק, הסביר זהר בפשטות את הסיבות ליציאתם למאבק: "הסכמי השכר הם לשלוש שנים. בסיומן, חותמים על חדשים, שאמורים להיות גבוהים יותר מההסכמים הקודמים. ישבנו לדיונים עם ההנהלה, שהביאה שלוש הצעות: הסכם שכר לשלוש שנים עם תוספת שנתית של 3.5%, הסכם לארבע שנים עם תוספת של 4.5% בשנה והסכם לחמש שנים עם תוספת של 5% בשנה". זהר המשיך בהסבר: "אם העובדים היו מקבלים שכר מספק, התוספת הזאת היתה ראויה. אבל 60% מהעובדים כאן מקבלים שכר של פחות מ-6,000 שקלים לחודש. תוספת של 5% פירושה עוד 200 שקלים לחודש! זה כלום". אליהו, אחד העובדים, הצטרף לשולחן ואמר: "יש לי שני ילדים להאכיל ואני עובד 12 משמרות בתקופה של כחצי חודש. השכר שלי לא מגיע ל-5,000 שקלים. אני צריך לשלם משכנתא, אני צריך להאכיל ילדים ולדאוג לצרכים שלהם, אני צריך ואני צריך ואין לי מאיפה".

אברהם זהר (משמאל) יו"ר מועצת העובדים של חברת "טבעטק". רמי שני
"רוצים שכר הוגן לעובדים". זהר/רמי שני

עורך הדין אריאל ברנע, המלווה את סכסוך העובדים מטעם ההסתדרות, הכין מסמך המפרט את תולדות הסכסוך: "העובדים כאן עובדים בסיכון והם לא מקבלים תוספת סיכון. הם עובדים עבודה גופנית קשה וזה לא נראה בשכר. בכלל, שכר הבסיס של מרבית העובדים כאן נע בין 4,300 שקלים ל- 5,500 שקלים, בעוד שבמפעלים אחרים של החברה השכר גבוה משמעותית. הם דורשים לתקן את העוול הזה".

מסמך אחר, שהכינה א"ב, העובדת בתחום המנהלתי, מתאר בחרוזים את התחושות הקשות של העובדים שמצטברות עוד ועוד במהלך עשרת ימי השביתה: "לשבת ולהתבונן במקום ששבק חיים, לשבת ולתהות בעוד כמה ימים מדובר, ולא נגמר, מתנחמים ומחכים לבשורה, מתנבאים ונאחזים בשמועה, לא באמת יודעים מה יהיה, לא באמת יודעים באיזה קצה להיאחז ולבזבז, והימים עובדים, תשע לספירה, העשירי בדרך ונראה כשגרה, אין יוצא ואין בא, כולנו מתכנסים ושואלים מי אתנו ומי בא, מתבטלים, מתבדחים, מכירים לעומק יותר מפנים, וכשהשגרה תבוא מן הסתם מתרחקים, נזכרים תקופה לא קלה שהשפיעה, ואת חותמה ודאי הטמיעה, פערים של אלפי משפחות שמתאחדות, תקשורת שותקת ונפשנו זועקת, הכירו בנו, תושיעו, הצילנו, התעוררו, וביום העשירי מי יודע מה יביא ומה יהיה, ואנו נשב במאהל המחאה ונתהה, מי יקשיב, מי יכיר, מי יתגמל, כמו שנאמר 'ויצעקו בני ישראל בצר להם ויושיעם'".

השיר כתוב על מעטפה, כמיטב המסורת של שירי מחתרת, כי זה מה שהיה לא"ב בכיס: "בנינו את המפעל הזה בעצמנו", היא אומרת בעצב, "אני הגעתי כשהוא היה קטן, 200 עובדים. ביחד בנינו כל מטר כאן. אמא לשניים, שלא יכולה להגיע הביתה בכבוד עם התלוש שאני מקבלת".

מפעל טבע בפתח תקווה. ניב אהרונסון
"במפעלים אחרים של החברה השכר גבוה משמעותית"/ניב אהרונסון

בקרב העובדים מורגש רוגז רב ומתח שנראה בהחלט על פני השטח, אלא שהוא לא ממש קשור למאבקם. לפני כעשרה חודשים נערכו בחירות משום שהעובדים לא רצו עוד בוועד הקודם שלהם, שהתגלה כזרוע פעולה של הנהלת המפעל. "ועד מכור" מכנים אותו מקצת העובדים ומספרים, כי אנשיו שלא נבחרו, ממרידים עכשיו את העובדים נגד הוועד הקיים וזה מקשה על ההתנהלות להשגת הסכם השכר. למרות זאת, הם מאוחדים בכך שאת המאבק יש לנהל עד הסוף, שבו ההנהלה תתרצה ותחתום עימם על הסכם. הפערים קטנים: "הם אומרים 5%, אנחנו אומרים לפחות 8%", הסביר זהר, "זה כלום, כמה מיליוני שקלים בשנה. אבל לעובד שמקבל שכר מינימום זה הרבה". ביום רביעי צפוי להיות דיון נוסף בין העובדים להנהלה, דיון בו הצדדים מקווים כי ייצא עשן לבן: "בסך הכל צריך לגשר על פערים קטנים", הסביר עו"ד ברנע, "עניין של אחוזים בודדים, כלום לחברה, אבל לעובדים זה הרבה".

בהנהלת החברה בטוחים שהמשא ומתן יוליד הסכם במהירות: "הצדדים נפגשו ביום ראשון בתיווך ההסתדרות החדשה וקיימו דיאלוג פורה, עד השעות הקטנות של הלילה - דבר המעיד על רצינות המו"מ ועל התקדמות בתהליך. טבע תמשיך לפעול על מנת להגיע להסכמות עם נציגות טבע-טק, בהקדם האפשרי - כפי שנהגה מול נציגויות עובדיה בשאר האתרים בישראל", נאמר בתגובת החברה.

לקריאה נוספת:
יו"ר טבע: "רק הישראלים מתלוננים על הפיטורים"
בעקבות חשיפת האסטרטגיה התקשורתית: "טבע" פתחה בחקירה למציאת המדליף
זעקת הפריפריה: "רוצים חלקיק ממה ש'טבע' קיבלה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully