וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה, מתי ואיך מצביעים? כל מה שצריך לדעת

מה לעשות אם לא קיבלתי הודעה לבוחר? מי זכאי להסעה חינם לקלפי? אפשר להצביע עם רישיון נהיגה? מי זכאי למלווה מאחורי הפרגוד? ומה זה בעצם "מטעפות כפולות"? שאלות ותשובות

צילום: טל אנגלנדר, עומר מירון, מור שאולי, ערוץ 9, לע"מ; עריכה: גדי וינסטוק

מי יכול להצביע בבחירות?
רשאי להצביע כל אזרח ישראלי שמלאו לו 17 שנים עד יום הבחירות, ורשום במרשם האוכלוסין כתושב הרשות המקומית שבה הוא מצביע לפחות 33 ימים לפני הבחירות. ישנם 5,469,041 בעלי זכות בחירה בבחירות הללו, מתוכם 553,668 המצביעים בפעם הראשונה. הם יכולים לבחור מתוך 735 מועמדים לראשות עיר או מועצה ול-1,894 רשימות, ב-191 ערים ורשויות.

האם יום הבחירות הוא יום חופש?
בניגוד לבחירות הארציות, בבחירות המקומיות לא מוכרז יום שבתון, ולכן מי שעובד או לומד צריך לממש את זכות ההצבעה בזמנו הפנוי.

קלפיות בביה"ס ע"ש נעמי שמר בתל אביב. יותם רונן
קלפיות בביה"ס ע"ש נעמי שמר בתל אביב/יותם רונן

מתי להצביע?
הקלפיות פתוחות מ-7:00 בבוקר עד 22:00 בערב. במקרה של עומס, תיתכן דחייה בשעת סגירת הקלפי. בכל מקרה, אם הגיעה השעה לסגירת הקלפי ועדיין ממתינים מחוצה לה אנשים שבאו להצביע לפני שעת הסגירה, הם יוכנסו ויורשו להצביע. מותר לסגור את הקלפי בשעה מוקדמת יותר, אך ורק אם כל הבוחרים הרשומים ברשימת הבוחרים הופיעו במקום הקלפי והצביעו בפועל.

היכן להצביע?
הקלפי שבה אתם אמורים להצביע מצוינת בהודעה לבוחר שנשלחה אליכם בדואר, לכתובת המופיעה בפנקס הבוחרים (כלומר הכתובת המעודכנת במשרד הפנים), לא יאוחר מ-21 יום לפני הבחירות.

לא קיבלתי הודעה לבוחר. איך לברר היכן אני מצביע?
ניתן לברר זאת בקלות באמצעות הקלדת מספר תעודת הזהות באתר הזה של ועדת הבחירות המרכזית, או בקו החם בטלפון 1-800-800-508. ניתן גם לשלוח הודעת טקסט עם מספר הזהות שלכם, כולל ספרת הביקורת, לטלפון 052-9991919. מיקום הקלפי שלכם יישלח לכם בהודעת תגובה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
קלפיות בביה"ס ע"ש נעמי שמר בתל אביב. יותם רונן
קלפיות בביה"ס ע"ש נעמי שמר בתל אביב/יותם רונן

מה צריך להביא לקלפי כדי להצביע?
יש להביא תעודה מזהה, אחת מהשלוש הבאות: תעודת זהות, דרכון או רישיון נהיגה. איש כוחות הביטחון יכול להשתמש גם בתעודה צבאית (חוגר/קצין/נגד), תעודת שוטר או תעודת סוהר. אין חובה להביא את ההודעה לבוחר, אך מומלץ להביא אותה, כדי להקל על ועדת הקלפיבאיתור שמכם ולזרז את ההליכים.

כיצד מוודאת ועדת הקלפי את זכאות הבוחר?
מזכיר ועדת הקלפי בודק האם התעודה שהצגתם בתוקף. בתעודות זהות ישנות, בודקים אם קיים הדף בו רשום שם הבוחר, ואם תצלומו נמצא בו. נשים מוסלמיות או דרוזיות, שתמונתן אינה מופיעה בתעודה מסיבות דתיות, יורשו להצביע אם במקום בו צריך להופיע תצלומן בתעודת הזהות, הוטבעה חותמת "בהיתר שר הפנים". אם הכול כשורה, יזהה מזכיר הקלפי את השם ברשימת הבוחרים, יקרא בקול בשמו ובמספרו הסידורי ברשימת הבוחרים ויעביר את תעודת הזהות ליו"ר ועדת הקלפי. יו"ר הוועדה משאיר עד לתום הליך הבחירה את מסמך ההזדהות אצלו, ומזמין את הבוחר לעבור לשלב ההצבעה עצמה.

אזרחים בוחרים לכנסת ה-19, ינואר 2013. נמרוד סונדרס
אזרחים בוחרים לכנסת ה-19, ינואר 2013/נמרוד סונדרס

כיצד מזדהה מי שאינו אזרח ישראלי, אך הוא בעל זכות בחירה?
מי שאינו אזרח ישראל והוא בעל זכות בחירה, שמו יופיע ברשימת הבוחרים העיקרית והוא יזדהה בפני ועדת הקלפי בתעודת זהות שעטיפתה כתומה. אם שמו מופיע ברשימת הבוחרים, יוכל להצביע גם במקרה ופג תוקף רישיון ישיבתו בישראל.

כיצד מצביעים?
יו"ר ועדת הקלפי מוסר לידי כל בוחר שתי מעטפות הצבעה חתומות כדין, האחת בצבע לבן והשנייה בצבע צהוב. בשלב זה, ניגש כל אדם אל תא ההצבעה, מאחורי פרגוד, כשבידיו שתי מעטפות ההצבעה. אל תוך מעטפת ההצבעה הלבנה, יכניס הבוחר פתק הצבעה לבן - לבחירה למועצה. אל תוך מעטפת ההצבעה הצהובה, יכניס פתק הצבעה צהוב - לבחירת ראש רשות. עם סיום הכנסת פתקי ההצבעה למעטפות, יש לצאת מתא ההצבעה ולשלשל אותן אל תיבת הקלפי, לעיניי ועדת הקלפי. אין חובה להדביק את מעטפת הצבעה, ובלבד שפתקי ההצבעה שהושמו במעטפות ההצבעה לא יבלטו החוצה. אין לשלשל אל תוך תיבת הקלפי כל פתק הצבעה ללא מעטפת הצבעה.

מה לעשות אם חסרים פתקים?
ניתן להשתמש להצבעה גם בפתק לבן ריק (המצוי בסוף מדף הפתקים). עליו יש לרשום בכתב יד את אות/אותיות הרשימה למועצת הרשות, או אות/אותיות עם הכינוי. אם חסר פתק ועליו שם המועמד לרשות, יש לרשום, בכתב יד, על פתק הצבעה צהוב ריק (המצוי בסוף מדף הפתקים) את שם המועמד לראש הרשות - שמו הפרטי ושם משפחתו. אין להוסיף כל פרט מלבד זאת.

מצביעים בבחירות המקומיות בתל אביב. דרור עינב
מצביעים בבחירות המקומיות בתל אביב/דרור עינב

מה ייחשב לקול פסול?
כל מעטפה ובה פתקים שיחרגו מכללי ההצבעה שתוארו להלן – תיפסל. בכלל זה: כל מעטפה שיהיה בה דבר זולת פתק הצבעה אחד, בגודל, בצורה ובצבע הקבועים בחוק. במקרה שהוכנסו למעטפה בטעות שני פתקים זהים (אם נדבקו זה לזה), עדיין תיחשב ההצבעה כשרה. אולם במקרה של שלושה או יותר – ההצבעה תיפסל. גם מקרה של פתק צהוב במעטפה לבנה, או להיפך – ייפסל. כמו כן, תיפסל כל מעטפה שאינה נושאת את חתימת מזכיר ועדת הקלפי ואת הסימון המיוחד של ועדת הבחירות, או לחלופין מעטפה הנושאת סימון כלשהו נוסף מלבד זאת.

האם אני רשאי להשתמש בטלפון נייד בשטח הקלפי?
ביום הבחירות, במשך כל שעות ההצבעה ובזמן ספירת הקולות, אין להתקשר או לקבל שיחות ממכשיר טלפון נייד או מכשיר קשר, לרבות זימונית (ביפר), בחדר בו פועלת ועדת קלפי.

מי זכאי לליווי בקלפי?
על פי חוק הבחירות, כל מי שאינו יכול לבצע פיזית את פעולת ההצבעה לבדו, בשל מחלה או מום, רשאי להצביע בעזרת מלווה צמוד, שפרטיו יירשמו בפרוטוקול ועדת הקלפי. עוד קובע החוק, כי המלווה אינו יכול להיות חבר ועדת הקלפי או עובד של מוסד סיעודי שבו חוסה המצביע, וכי נאסר על מלווה אחד ללוות יותר משני מצביעים.

מי מצביע ב"מעטפות כפולות" וכיצד?
שיטת "המעטפות הכפולות" מבטיחה ניהול תקין של ספירת קולותיהם של מי שאינם מצביעים בקלפי במקום מגוריהם – חיילים ואנשי כוחות הביטחון או בעלי מוגבלויות – כדי לוודא שלא הצביעו פעם נוספת גם בקלפי באזור מגוריהם. כל מצביע בקלפיות מניח את מעטפות ההצבעה בתוך מעטפה נוספת, חיצונית, שמסופקת לו במקום. ועדת הקלפי מציינת על גבי המעטפה החיצונית את שם הבוחר, מספר תעודת הזהות שלו, שם הרשות המקומית המתאימה ופרטים נוספים הנדרשים על פי החוק. עם סיום הליך זה, ישלשל הבוחר את מעטפת ההצבעה אל תיבת הקלפי, לעיניי ועדת הקלפי. המעטפות הכפולות נספרות לאחר ספירת הקולות הרגילה, כאשר לכל אחת מוודאים שהמצביע לא הצביע פעם נוספת.

מצביעים בבחירות המקומיות בתל אביב. דרור עינב
מצביעים בבחירות המקומיות בתל אביב/דרור עינב

היכן מצביעים אנשים מוגבלים בניידות?
בהודעה לבוחר שקיבלתם, מצוין אם הקלפי שלכם נגישה לבעלי מוגבלויות. במידה והיא אינה נגישה, ברחבי הארץ פזורות עשרות קלפיות נגישות בהן ניתן להצביע גם ללא הופעה בפנקס הבוחרים של אותה הקלפי. כל רשות מקומית מחויבת שיהיה בה לפחות קלפי אחת שיש בה ואליה סידורי גישה והצבעה לאנשים המוגבלים בניידות. ביישוב שמספר הקלפיות בו עולה על 20 – יהיו לפחות שתי קלפיות נגישות לציבור זה. תוכלו לגשת להצביע בכל קלפי המוגדרת קלפי מותאמת, שם יתעדו מזכירי הקלפי את הצבעתכם ויספקו לכם מעטפה כפולה, על מנת שהצבעתכם תיספר ולא תיפסל.

היכן מצביע חייל בשירות סדיר?
חיילים בשירות חובה, מילואים או קבע, הנמצאים בתפקיד ביום הבחירות, רשאים להצביע בקלפיות המיוחדות לחיילים הממוקמות בבסיסי צה"ל. במקרה של שחרור מתפקיד ביום הבחירות, יצביעו החיילים במקום מגוריהם, בקלפי האזרחית אליה הם מיועדים.

היכן מצביעים אנשי כוחות הביטחון שנמצאים בתפקיד ביום הבחירות?
חיילים, שוטרים או סוהרים שנמצאים בתפקיד ביום הבחירות, יצביעו בקלפיות שיוצבו בבסיסים. כל מפקד מחויב למסור לפקודיו את פריסת הקלפיות ואת שעות פעילותן, ולוודא כי יוכלו לממש את זכותם הדמוקרטית. חיילים הנמצאים באזור מגוריהם ביום הבחירות יוכלו להצביע בקלפי אזרחית, על פי הכתוב בהודעה לבוחר, אך לא יוכל להצביע פעם נוספת בקלפי צבאית.

מי זכאי להסעה חינם לקלפי?
כל מי שמתגורר במרחק העולה על 20 ק"מ מהקלפי שלו, יוכל לקבל כרטיס נסיעה חינם לקלפי ובחזרה בתחבורה ציבורית, עם הצגת תעודה מזהה והודעה לבוחר.

בחירות מקומיות - עוד כותרות:
מצפון עד דרום: היום בוחרים את ראש העיר
מועמד בבחירות למועצת לוד נורה; מצבו בינוני-קשה
הבחירות בהר אדר: האזנות למועמדת לראשות המועצה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully