וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב הבחירות: החרדים ברחבי הארץ מפוצלים מתמיד

21.10.2013 / 18:53

פחות מ-12 שעות לפתיחת הקלפיות, והאינטריגות בפוליטיקה הפנים חרדית גועשות מתמיד: המאבק יתרכז בחמש ערים: ירושלים, אלעד, בית שמש, מודיעין עילית ובני ברק

למרות שהרב אהרון יהודה לייב שטיינמן, מנהיג הציבור הליטאי-האשכנזי, הרב שמואל אוירבך, אריה דרעי ומועצת החכמים של תנועת ש"ס וחבר הכנסת מאיר פרוש לא עומדים באופן אישי לבחירה בבחירות האלו, דווקא עתידם ומעמדם יושפע לא מעט מתוצאות הבחירות המוניציפליות מחר (שלישי). הערים המרכזיות מבחינת המאבק הפנים חרדי הן ירושלים, אלעד, בית שמש, מודיעין עילית ובני ברק. בחלק מהרשויות הצלחה או כישלון יהיו אבן דרך עבור אותם אישים ועתידם הפוליטי והמנהיגותי יושפעו באופן מכריע לאחר שתוצאות הבחירות יפורסמו.

המאבק בין הרב שטיינמן והרב אוירבך על הנהגת הציבור הליטאי החל לאחר פטירתו של הרב שלום אלישיב. בעוד שהרב שטיינמן קיבל את המלוכה באופן מעשי, הרב אוירבך מנסה כל העת להטביע את חותמו ולהוכיח שהוא המנהיג האמיתי. הטענה שנשמעת לאורך כל הדרך היא שמאמיניו, המתקראים בעגה החרדית "הפלג הירושלמי", לא זוכים לייצוג הולם. מנגד טוענים אנשיו של שטיינמן וחברי סיעת דגל התורה שהפלג הירושלמי שולי וזניח ולא מגיע לו ייצוג, דבר שמקומם עוד יותר את המיעוט המובל על ידי הרב אוירבך.

בבחירות לכנסת בתחילת השנה הוחלט בפלג הירושלמי על התמודדות עצמאית ולא דרך סיעת דגל התורה, וזאת כדי להראות אחת ולתמיד מה כוחם. ברגע האחרון הושגה פשרה והם פרשו מהמרוץ. כבר אז הם הבטיחו שהם עוד ישובו והפעם הם מתמודדים בכוונה לחשוף את כוחם האמיתי, לטענתם.

בירושלים: החסידים הציגו מועמד חסר סיכוי שפוגע במשה ליאון

אנשי הפלג הציבו סיעה ומועמד לראשות עיריית ירושלים, חיים אפשטיין שמו. כמו כן הם מריצים סיעות למועצת העיר בבני ברק ובמודיעין עילית. לא ברור מה כוחם הסגולי, אבל על פי הערכות של גורמים חרדיים הם יכולים להגיע גם ל-20 אלף קולות אם יתנהלו נכון, קולות שבאופן חד-משמעי יפגעו בסיעת דגל התורה הכלל חרדית-אשכנזית.

ההתנהלות העצמאית הזו של הפלג הירושלמי גורמת למבוכה ביהדות התורה ומשנה הסכמים ארוכי שנים. בין שתי הסיעות, דגל התורה ואגודת ישראל, יש חלוקה מקדנציה לקדנציה, בכל מערכת בחירות נציגה של אחת הסיעות מועמד לראשות הבירה. הפעם תורה של דגל התורה לקבוע מי יהיה המועמד של המפלגה, והם הימרו על משה ליאון. אם בשנים עברו ההסכם נשמר, הפעם חלק מאגודת ישראל לא מוכנים ליישר קו. לדבריהם, הפילוג בדגל התורה גורם להפסד קולות שיפגע גם בהם, ולכן הם לא מוכנים להתייצב מאחורי ליאון. למרות הניסיונות הרבים, הפגישות החשאיות והגלויות, הוצאת מכתבים מגדולי הרבנים שלהם, ובעצם מה לא - הפלג הירושלמי לא מוכן להתקפל, ועל פי הצהרתם הם ממשיכים עד הסוף.

במטה ראש העיר, ניר ברקת, כמובן מחייכים. כל קול למועמד חסר הסיכוי פינשטיין נגרע מקופתו של של ליאון. אם כישלונו של הרב אוירבך יהיה מוחלט קלושים הסיכויים שהוא יזכה להזדמנות נוספת לזכות בבכורה בציבור הליטאי ויזכה יחליף ביום מן הימים את שטיינמן המבוגר ממנו.

ח"כ מאיר פרוש. גדעון צנטנר
ח"כ מאיר פרוש. הוא אמנם לא מתמודד אבל מריץ את בנו, ישראל, לראשות עיריית אלעד/גדעון צנטנר

גם בציבור החסידי הדברים אינם פשוטים: אגודת ישראל מורכבת בעיקר מכמה חסידיות גדולות: גור, בעלז, ויז'ניץ מאחורי הקלעים לאורך השנים מתנהל מאבק לשנות את ההגמוניה בסיעה בכנסת. נציגי החסידיות הגדולות מחזיקים בכתר ודורשים להמשיך לקבוע את הטון. מנגד ישנו חבר הכנסת מאיר פרוש, המייצג בסיעה כמאה חסידויות קטנות וטוען שציבור גדול יותר עומד מאחוריו.

פרוש החליט להעמיד את כוחו למבחן וייתכן, אם ייכשל, שמעמדו יינזק באופן משמעותי. בבית שמש הוא מריץ סיעה למועצת העיר ובאלעד הוא הצליח לכפות על כלל הציבור האשכנזי שבנו, ישראל, יהיה מועמד המפלגה לראשות העיר. באלעד מדובר במאבק המורכב ביותר כיוון שפרוש מנסה לערער על ההגמוניה הספרדית במקום ולא ברור האם הוא ינחל הצלחה או כישלון. גם בבית שמש לא ברור אם הוא יצליח להכניס שני נציגים למועצת העיר, כפי שהיה רוצה, ולדברי גורמים חרדיים כישלון גם באחד מהמקומות הללו יוביל לפגיעה במעמדו כנציג הבכיר והבלעדי של החסידויות הקטנות: "אם עד היום הוא דיבר בשמם לא בטוח שיתנו לו לעשות זאת בהמשך וייתכן שינסו להציג מועמד אחר מטעמם", אומרים הגורמים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אריה דרעי. מערכת וואלה!
מנסה לשמוא על המעוז בבית שמש. דרעי/מערכת וואלה!

מאז חזרתו של אריה דרעי לראשות ש"ס הוא עומד במבחנים קשים בזה אחר זה: הבחירות לרבנות הראשית וכמובן פטירתו של הרב עובדיה יוסף. עתה כל יוקרתו נבחנת בבחירות מחר: ש"ס מתמודדת ב-87 רשויות אך בשלושה מוקדים היא עומדת למבחן משמעותי. בירושלים דרעי מנסה לנצל את כל כישרונו הפוליטי כדי לייצר את החיבורים הדרושים ולהשפיע על הליכה משותפת של כל החרדים אחרי משה ליאון, עד כה ללא הצלחה מרובה. בבית שמש עומד ראש העיר משה אבוטבול, מטעם המפלגה הספרדית לבחירה לקדנציה שנייה. זו פעם ראשונה שבראשות העיר המכילה גוונים שונים של הציבור הישראלי עומד חרדי. מנגד מתמודד נציג הליכוד והבית היהודי אלי כהן שמנסה לשמור על אופייה של העיר. אם אבוטבול משיך בתפקידו הרוב החרדי בעיר יושג תוך זמן קצר בעקבות בניית אלפי יחידות דיור שהוא מייעד לציבור שלו. הקרב צמוד ולא ברור מה תהיה ההכרעה.

אלעד: ח"כ מאיר פרוש הימר על הבן שלו ועורר עליו את ש"ס

אלעד היא הדבר האמיתי ביותר. מאז הקמתה של העיר ראש העיר הוא ספרדי ונציגה של ש"ס ובפעם הראשונה ישנו איום ממשי על שליטת המפלגה בעיר. לא בכדי בעצרת הבחירות אמש דרעי ומועצת חכמי התורה עשו הכל כדי להבטיח את ניצחונו של צוריאל קריספל במרוץ לראשות העיר. כל הדוברים הוציאו את השד העדתי וכן את צוואתו של הרב יוסף כדי לוודא ששום קול ספרדי לא עובר לפרוש. הרב דוד יוסף, תיאר את כעסו של אביו, הרב יוסף, במיטת חוליו לפני שהורדם על כך שפרוש האב בגד בו לאחר שהוא סייע לו כל השנים. הוקרן סרטון שמראה את הרב יוסף מברך את קריספל ומשמשו של הרב הובא במיוחד כדי להעיד שהרב דוד יוסף דרעי דוברים אמת ואכן רצונו האחרון של הרב יוסף היה שקריספל יהיה ראש העיר. הציבור הראה סימני התלהבות אך לא כולו היה שם. באלעד יש רוב ספרדי, רובם לא היו בעצרת ולכן לא ברור מה יהיו תוצאות הבחירות.

עוד בנושא
בבית שמש מקווים לשינוי: "יש סיכוי שהעיר תינצל"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully