וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורסים בנטל: הסטודנטים עובדים אבל עדיין בחובות

21.10.2013 / 22:02

מנתוני סקר שנערך עבור התאחדות הסטודנטים עולה כי 78% מהסטודנטים עובדים במהלך הלימודים, אולם הפער בין ההכנסות להוצאות החודשיות נאמד ב-1,165 שקל - פי שניים לעומת 2009

הסטודנט הישראלי מסיים את התואר בחובות כספיים גדולים – כך עולה מנתוני סקר הסטודנט 2013 שערך מכון "מאגר מוחות" בעבור התאחדות הסטודנטים בקרב למעלה מ-9,000 סטודנטים, והוצג בדיון מיוחד לרגל פתיחת שנת הלימודים האקדמית בוועדת החינוך של הכנסת. בדיון השתתפו יו"ר הוועדה, ח"כ עמרם מצנע, שר החינוך שי פירון, שר המדע יעקב פרי, ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד), ח"כ גילה גמליאל (הליכוד), ח"כ סתיו שפיר ויצחק הרצוג (העבודה) ונציגי הנהגת הסטודנטים הארצית.

במהלך הדיון הציג יו"ר התאחדות הסטודנטים, אורי רשטיק, בפני הנוכחים את "העובר ושב של הסטודנט הישראלי". מהנתונים עולה כי הפער בין ההכנסות להוצאות של הסטודנט עומד ב-2013 על 1,165 שקלים בחודש, לעומת שנת 2009 אז הפער היה רק 675 שקלים בחודש. בחישוב שנתי, אמר רשטיק, מדובר על אוברדרפט של 13,980 שקלים ובסך הכל לשלוש שנות התואר כ-41,940 שקלים בחובה. כשמדובר בסטודנטים לרפואה או הנדסה - הפערים גדולים עוד יותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אוברדרפט שנתי של 13,980 שקלים". סטודנטים באוניברסיטת תל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד עולה מן הסקר כי הסטודנטים בישראל מוציאים את כספם על מחיה, דיור ולימודים, ובסך הכל 1,872 שקלים בממוצע בכל חודש לצורכי מחיה. סעיף זה כולל בתוכו את ההוצאה על מזון, תחבורה, בריאות, תקשורת ואינטרנט ובילויים. כמו כן צורכי הדיור מגדילים את הוצאותיו של הסטודנט בישראל ב-1,430 שקלים נוספים, ובתוכם נכללות ההוצאות בגין שכר הדירה והוצאות נלוות כמו גז, חשמל, ארנונה ועוד.

הוצאותיו של הסטודנטים בישראל בסעיף הלימודים הן ההוצאה הקטנה ביותר על פי נתוני התאחדות הסטודנטים: 1,192 שקלים בלבד, ובתוכם נכללים התשלומים עבור שכר הלימוד וההוצאות הנלוות ללימודים כגון ספרי לימוד וכדומה.

"הממשלה לא עומדת בהבטחה להקים מעונות"

מהנתונים עולה עוד כי רוב הסטודנטים עובדים למחייתם, אולם לא מרוויחים הרבה. 78% מהסטודנטים עובדים במהלך הלימודים ומכניסים בממוצע 2,190 שקלים בכל חודש. חלקה השני של ההכנסה מגיע לסטודנט מסיוע כלכלי של הוריו: 55% מהסטודנטים בישראל מקבלים סיוע כלכלי מהוריהם בגובה ממוצע של 700 שקלים בכל חודש. החלק האחרון הוא הכנסה ממלגות, 49% מהסטודנטים מקבלים מלגה אשר בממוצע מכניסה להם 439 שקלים בכל חודש.

כל זאת, הוסיף רשטיק, בלי להזכיר את ההוצאות שהיו לסטודנטים בישראל לפני תחילת הלימודים כמו ההוצאה על הבחינה הפסיכומטרית, שנאמדת ב-5,511 שקלים בממוצע (ל-86% מהסטודנטים היו הוצאות כאלה). רשטיק הזכיר בדיון את הבטחתה של ממשלת ישראל להקים 20 אלף חדרי מעונות לסטודנטים וציין כי עד היו הוקצו משאבים לכ-4,000 מיטות בלבד, ואושרו תכניות ל-1,754 מיטות. רק ל-6.6% מהסטודנטים בישראל יש מיטה במעונות, ציין. "מדובר בטיפה בים".

לבסוף אמר רשטיק כי "יוקר המחיה הוא הבעיה העיקרית שאיתה מתמודדים הסטודנטים בישראל ואנחנו מצפים שממשלת ישראל תבין כי השנה הקרובה היא השנה המכרעת לטיפול בסוגיית יוקר המחיה של מעמד הביניים בישראל וציבור הסטודנטים בפרט".

עוד בנושא
עובדים יותר, מרוויחים פחות: סטודנטים פותחים שנה
חרף הקושי הכלכלי: הסטודנטים לא מוותרים על הלימודים

לפניות לכתבת: michalresh1@walla.com

וואלה! סקול – ללמוד באינטרנט בכל מקום בכל זמן ובקצב שלך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully