וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני: הגישה הקודמת נגדנו "לא הייתה ראויה"

נשיא איראן הגיב לראשונה לסבב השיחות הראשון עם המעצמות באשר לתכנית הגרעין ומתח ביקורת על היחס לו זכתה ארצו בעבר. "אם המטרה היא לבנות אמון הדדי, יש דרכים טובות יותר"

"כל הצדדים בשיחות הגרעין משוכנעים כי הגישה הקודמת לא הייתה ראויה", כך צייץ היום (שבת) נשיא איראן, חסן רוחאני, בחשבון הטוויטר שלו, שלושה ימים לאחר סיום הסבב הראשון של השיחות בין המעצמות לאיראן בז'נבה, שוויץ. בהודעה ראשונה מטעמו, ובביקורת גלויה על היחס העולמי שקיבלה ארצו עד כה הוסיף: "אם מטרתנו היא לבנות אמון הדדי, ישנן דרכים טובות יותר".

ביום רביעי, אחרי סיום השיחות בשוויץ, הודו האמריקנים כי ההצעה שהגישה איראן הייתה המקיפה והרצינית ביותר אי פעם. דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר במסיבת עיתונאים כי ניתן להמשיך לעבוד יחד על בסיס ההצעה בנוגע לפיקוח על תכנית הגרעין של איראן, אולם סייג כי "אסור לצפות לפריצת דרך" בשלב זה.

נציגי איראן ושש המעצמות מכונסים לשיחות על עתיד תכנית הגרעין, ז'נבה, 15 אוקטובר 2013. רויטרס
נציגי איראן והמערב בז'נבה, השבוע/רויטרס

כמו כן, סוכם כי איראן והמערב יקימו ועדה משותפת של מומחים בענייני גרעין וסנקציות. בהודעה משותפת של חברות ה-5+1 והרפובליקה האיסלאמית נמסר כי הוועדה תדון בנושאים אלה לקראת חידושן של השיחות בסבב הבא, שיחול ב-7 וה-8 בנובמבר בז'נבה. סוכנות הידיעות AP דיווחה כי דיפלומטים באיחוד האירופי אמרו כי השיחות בשוויץ היו "אינטנסיביות וחשובות".

"לא לחתום על הסכם"

אולם בעוד היחסים בין איראן והמערב מתחממים, ישראל ממשיכה להביט בדאגה על המצב, שמבחינתה עשוי לאפשר לטהראן להיחלץ מהסנקציות. אתמול נודע בין היתר כי ממשל אובמה שוקל להקל את המגבלות החמורות על איראן ולאפשר לה גישה למיליארדי דולרים שהוקפאו - כך לפי ה"ניו יורק טיימס". גורם בממשל מסר כי הכספים יופשרו אם האיראנים ינקטו צעדים ספציפיים להאטת תכנית הגרעין.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וגורמים בסביבתו שבו והדגישו את הצורך בהפסקה מוחלטת של העשרת אורניום על ידי איראן ושבו על המסר ש"עדיף לא לחתום על הסכם מאשר לחתום על הסכם חלקי", ושבכל מקרה אין להקל את הסנקציות על איראן לפני שהיא תסכים לתנאים הללו ותבצע צעדים משמעותיים לקראתם. עם זאת, בתום השיחות בז'נבה ברור כי המעצמות מתעלמות לחלוטין מהתנאים של ישראל.

האיראנים מצדם לא נשארים חייבים ותוקפים את ישראל. שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, האשים אתמול את ישראל בכך שהיא מנסה לערער על ההתקדמות שהושגה במהלך דיוני הגרעין עם המעצמות. זריף כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי "יש סבירות גבוהה שהשיחות יופרעו במאמצים שונים" על ידי ישראל. הוא טען כי התקשורת "הפרו-ציונית" מנסה להרתיע את המערב מחתימה על הסכמים עם איראן. "אלה סימנים של ייאושם של מחרחרי מלחמה", כתב.

עוד על השיחות בין איראן למערב
איראן: ישראל מתאמצת להפריע לשיחות הגרעין
אובמה שוקל הפשרת נכסים איראנים בשווי מיליארדים
פרשנות: המעצמות התעלמו מהתנאים של נתניהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully