וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עלייה מדאיגה בסרטן הפה" – בגלל מין אוראלי

מאז תחילת המילניום זינק מספר החולים בסרטן הפה בבריטניה ב-50%. אחד הגורמים לכך הוא וירוס הפפילומה שמועבר בזמן סקס. "לחסן נערים, מין אוראלי עם קונדום לא יתפוס תאוצה"

בשנה האחרונה חלה עלייה חדה במספר מקרי התחלואה בסרטן הפה והלוע בבריטניה. אף שהמחלה קשורה לרוב לעישון ולתזונה לקויה - אחד הגורמים שהביאו לזינוק העצום, כ-15%, מקורו בקיום יחסי מין אוראליים.

הנתונים, שפרסמה הקרן לבריאות הפה בבריטניה מתייחס לנתונים של 2011, ומהם עולה כי בתוך שנה חלו 7,700 בני אדם במדינה – עלייה של כאלף מקרים בהשוואה לשנה שקדמה לה. מרבית החולים שאובחנו היו גברים, ויתרה מכך – רבים מהצעירים שבהם חלו בסרטן כתוצאה מהידבקות בווירוס הפפילומה, שמועבר ביחסי מין אוראליים.

נערות המגיעות לגיל 13 מתחסנות לרוב נגד הנגיף, שעלול לגרום לסרטן צוואר הרחם. אולם הקמפיין החדש של הקרן לבריאות הפה קורא גם לנערים לקחת אחריות ולהתחסן, "כדי לבלום את העלייה הקטסטרופלית" במספר מקרי הסרטן.

הקשר בין הסרטן לפפילומה התגלה רק לפני שש שנים

נייג'ל קרטר, העומד בראש הקרן, ציין כי מדובר בעלייה "מדאיגה מאוד". לדבריו, "בקרב הציבור חסר מידע רב באשר לגורמים לסרטן הפה. עישון ושתיית אלכוהול מגדילים את הסיכויים לסרטן הפה פי 30. ועדיין, רבים כל כך מציתים סיגריה בעודם שותים משקה".

לדברי קרטר, "הדאגה הגדולה ביותר היא העלייה בשיעורי ההידבקות בווירוס הפפילומה". הוא אמר כי בעשור הקרוב צפוי הווירוס להפוך לגורם המוביל לסרטן הפה, במקום זה הנוכחי – עישון. "רבע מהחולים מתחת לגיל 40, והם לקו במחלה על אף שלא נמצאו אצלם גורמי סיכון משמעותיים", המשיך קרטר, שציין כי הקשר בין המחלה לבין וירוס הפפילומה התגלה לראשונה ב-2007.

בעוד ההמלצות בדבר תזונה בריאה וצמצום בצריכת האלכוהול והסיגריות הן מובנות מאליהן כמעט, בכל הנוגע ליחסי המין האוראליים, הביע קרטר ספקנות באשר לעצה מעשית לציבור. "ככל הנראה, לא ניתן לעשות הרבה כדי למנוע הידבקות בווירוס אם אתה פעיל מינית", אמר. "כשמדובר במניעה, אני מאמין במסרים מעשיים ואני לא בטוח שזה משהו שניתן ליישם. מין אוראלי עם קונדום זה לא משהו שיתפוס תאוצה". הוא הדגיש כי אחת הבעיות הרציניות ביותר היא אי-מתן של החיסון המונע את הווירוס לגברים. "אנו מחמיצים את ההזדמנות למנוע מקרי סרטן", סיכם.

אילוסטרציה. ShutterStock
"מחמיצים את ההזדמנות למנוע מקרי סרטן"/ShutterStock

מאז תחילת המילניום, מספר החולים בסרטן הפה בבריטניה עלה ב-50% - כשחלקם של הגברים החולים הוא כפול מזה של הנשים. כמעט 2,500 אנשים מתו מהמחלה במדינה ב-2011 לבדה, ולפי ההערכות המספר לא צפוי לרדת בשנים הבאות.

סרטן הפה עלול להופיע ככיב או כפצע לא-כואב שאינו מחלים. החולים בסרטן הפה והלוע עלולים לחוות תסמינים כגון כאב או דימום באזור הסרטני וכאב מקרין באוזניים. תסמין מרכזי של סרטן הפה והלוע בשלב מתקדם הוא הגדלה של בלוטות הלימפה בצוואר, אשר מופיע בעקבות הופעת גרורות באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully