וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדית שעותרת לבג"ץ נגד הדרת נשים במפלגות חרדיות

10.10.2013 / 5:32

רות קוליאן, סטודנטית חרדית למשפטים, טוענת כי המימון שמעניקה המדינה לרשימות החרדיות בבחירות המקומיות, מאפשר הדרת הנשים. "מפלגות נעדרות ייצוג נשי, ואנחנו מממנות זאת"

עתירה שהוגשה אתמול (רביעי) מבקשת לשים קץ למימון המפלגות החרדיות במרוץ המוניציפלי המפלות נשים. העתירה הוגשה לבג"ץ על ידי רות קוליאן, סטודנטית חרדית למשפטים, נגד מדינת ישראל, משרד האוצר, משרד הפנים והמפלגות החרדיות ש"ס, דגל התורה, אגודת ישראל ומפלגת טוב. קוליאן מבקשת משופטי בג"ץ להוציא צו ביניים על הקפאת העברת הכספים או לחילופין להורות על מתן תקציב מימון המפלגות מופחת על פי חלקן היחסי של הנשים בעלות זכות ההצבעה, וזאת עד לקבלת החלטה אחרת בנושא. לאחר הגשת העתירה נקבע להעבירה להרכב בהקדם האפשרי.

"כמדי שנה בשנה ישנן מפלגות ורשימות נעדרות ייצוג נשי, במכוון. אך גם לו השלמנו עם מציאות לקויה זו, עדיין המצב חמור יותר כי אנו מממנות זאת", אומרת קוליאן. "בישראל 2013 המדינה באין מפריע דוחסת ידיה לכיסן של ציבור הנשים, המהוות כ-51% מהאוכלוסייה וגובה מהן מיסים, מיסים שמאוחר יותר יועברו למפלגות הקוראות להדיר את אותן נשים, בצורת מימון בחירות. כך שלמעשה, אני, כאישה, מממנת את הקריאות להדיר ולהרחיק אותי מהמרחב הציבורי, וממוקד קבלת ההחלטות". לדבריה, המפלגות המדירות נשים מרשימתן פוגעות בחוק יסוד: כבוד האדם וחרותו ובכבודן של הנשים ובזכותן לחופש הביטוי. תמיכת המדינה דרך מימון המפלגות, היא טוענת, מאפשרת הדרה זו.

ש"ס מגישה את רשימתה לכנסת, דצמבר 2012. עומר מירון
"תקנון ש"ס מעיד כי לאישה אסור להצטרף לתנועה הפוליטית ולהתמודד בבחירות". הגשת רשימת המפלגה לבחירות לכנסת ה-19/עומר מירון

כדי לחזק את דבריה מביאה קוליאן בעתירה את תקנוני המפלגות הנמצאות במוקד העניין. בתקנון ש"ס, לדוגמא, נכתב כי "אישה יהודיה, אזרחית ישראל, תהה זכאית להצטרף לתנועת נשי ש"ס, התאחדות הספרדים העולמית שומרי תורה, אשר תהווה גוף נפרד, על פי ההלכה, הקשור ארגונית ורוחנית למפלגה", מה שמעיד, לטענתה כי לאישה אסור להצטרף לתנועה הפוליטית ולהתמודד בבחירות.

נשים המתמודדות הופכות למטרה

"מצב הדברים הקיים כיום בו נשים חוששות להתמודד ונאלצות לרשום זאת בסוד עד להגשת הרשימה הינו כפועל יוצא של מערכת הרתעתית זו, ומתפרשת בעיני נשים חרדיות כהסכמת המדינה, ולו גם הסכמה שבשתיקה", כותבת קוליאן. "כל אישה חרדית המתמודדת לבחירות במועצת העיר מיד מסומנת כמורדת ושאינה חרדית והופכת למטרה שיש להרחיקה מן הציבור. התנהלות פסולה ולקויה זו, המדירה נשים ממוקדי קבלת ההחלטות וההכרעות הינה בהמשך להפצת דרכם, רעיונותיהם ומחשבותיהם של המפלגות המרחיקות נשים מהזירה הציבורית, והמשקפת היא השקפת עולם לפיה אישה אינה בעלת יכולות לקבלת החלטה הנוגעת לציבור, כל אישה וכל ציבור – באופן גורף, מכאן, שהשקפתן של המשיבות (מפלגות ש"ס, דגל התורה, אגודת ישראל וטוב - ש.ב.) הינה השקפה הרת אסון, המעמידה בסימן שאלה את עצם רשות הדמוקרטיה עבור כלל הנשים החיות במדינה". עוד היא מציינת כי "יש צורך לבער את הסטטוס קוו לפיו אישה אינה כשירה למילוי תפקידים הדורשים הכרעות וקבלת החלטות ציבוריות".

קוליאן מדגישה כי אינה מבקשת לפסול מפלגה כזו או אחרת, אלא להגן על זכותה לשוויון ושמירה מפגיעה בקניינה בצורת מימון המפלגות המפלות אותה. לדבריה היא מבקשת שלא להעניק פרס "על מנת שלא יווצר מצב בו חוטא יוצא נשכר".

לקריאה נוספת:
בבית שמש מקווים לשינוי: "יש סיכוי שהעיר תינצל"
דעה | מותו של הרב עובדיה - חגיגה של הדרת נשים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully