וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחפשים יורש? לחץ על אבו מאזן למנות את ברגותי לסגן נשיא

בכירים בתנועתו של יו"ר הרשות הפלסטינית דורשים ממנו למנות לו סגן, בהיעדר בעל תפקיד שיחליפו לאחר עזיבתו. בין היתר הומלץ על ברגותי, כדי לקדם את שחרורו מהכלא הישראלי

בכירים בהנהגת פתח דורשים מיו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, למנות לו סגן נשיא. בין היתר, נשמעת דרישה כי אבו מאזן ימנה לתפקיד את מרואן ברגותי, הכלוא בישראל לאחר שהורשע ברצח של חמישה בני אדם, וזאת כדי לזרז את שחרורו. הדרישה מעלה מחדש את סוגיית היורש של אבו מאזן בתפקיד הנשיא הפלסטיני.

הנושא עלה בסוף ספטמבר, במהלך ישיבה של "המועצה המהפכנית" של הפתח והוועדה המרכזית של התנועה, למעשה שני הגופים החשובים ביותר מבחינה היררכית בפתח, שהתקיימה ברמאללה. חבר הוועדה המרכזית תאופיק טיראווי, בעבר מפקד המודיעין הכללי, נטל את רשות הדיבור, דרש כי אבו מאזן ימנה לו סגן נשיא והמליץ כי ברגותי, הנחשב בעבר לאויבו הפוליטי של טיראווי, יהיה האיש.

טיראווי טען כי המינוי של ברגותי יסלול את הדרך לשחרורו. לקריאות הצטרפו בכירים אחרים בפתח, שדרשו לדעת מדוע צוות המשא ומתן של אש"ף לא העלה את שחרורו של ברגותי כתנאי לחידוש השיחות. על פי אישים שנכחו בחדר, אבו מאזן השיב בצחוק: "אתם יכולים לשאול, אבל למה לחקור אותי?". על פי אותם אישים, ראש צוות המשא ומתן, סאיב עריקאת, השיב כי מינויו של סגן נשיא אכן יסייע לאש"ף להפעיל לחץ בינלאומי על ישראל לשחרר את ברגותי. אבו מאזן הסכים עקרונית למינוי סגן, אם וכאשר תבחר הוועדה המרכזית מועמד מוסכם. אולם לעת עתה, לא נראה כי מסתמן אפילו בכיר אחד שזוכה לתמיכה אפילו מצד מחצית מחברי הוועדה.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן (מחמוד עבאס). רמאללה, מאי 2013. רויטרס
הסכים עקרונית למינוי סגן. אבו מאזן/רויטרס

סוגיית מינוי סגן הנשיא קשורה כמובן לשאלה אחרת המטרידה את צמרת הפתח – מי יירש את אבו מאזן לאחר שיעזוב את התפקיד. אבו מאזן סבל מבעיות בריאות בעבר, ואף איים לא פעם כי בכוונתו להתפטר מהתפקיד – איום שבינתיים הוסר. על פי החוק הפלסטיני, אם יו"ר הרשות (הנשיא) אינו יכול להמשיך לכהן, ממלא מקומו יהיה יו"ר הפרלמנט. עם זאת, יו"ר הפרלמנט הנוכחי הוא איש חמאס עזיז דוויק. בפתח טוענים כי מאחר שמינויו לא חודש בחלוף שנה מאז נכנס לתפקיד, הרי שדוויק אינו נחשב עוד ליו"ר הפרלמנט. הפתח גם אינו מעוניין בכינוס מחדש של הפרלמנט שבו יש רוב מובהק לחמאס. מכאן שאין למעשה אישיות או בעל תפקיד שאמור להחליף את אבו מאזן, אפילו באופן זמני.

אבו מאזן נושא כרגע בשלושה תארים מרכזיים: יו"ר הרשות, יו"ר אש"ף ויו"ר פתח. מכאן, אפשר שהמועצה המרכזית של אש"ף, מעין גוף ביניים בין הוועד הפועל לבין המועצה הלאומית הפלסטינית, יבחר לו ממלא מקום זמני בתפקיד הנשיא. במקביל, הגוף הזה יכול לבחור יו"ר אש"ף חדש. באשר ליו"ר הפתח, התרחיש הסביר יהיה למנות את אבו מאהר רנים, מזכ"ל הוועדה המרכזית של הפתח, לתפקיד יו"ר התנועה הזמני, עד לכינוס הפורום הנרחב של הפתח – "הוועידה השביעית".

לעת עתה, ברגותי, הנחשב לאהוד במיוחד בציבור הפלסטיני, אינו זוכה לתמיכת הנהגת הפתח, שחוששת מכוחו הרב. גם בכיר אחר, ששמו נזכר לאחרונה בכותרות – גיבריל רג'וב, נחשב לפופולרי בהשוואה לבכירים האחרים, אך אינו זוכה לתמיכת חבריו בוועדה המרכזית.

לקריאה נוספת:
עקב פרסום איגרת מסיתה: שבוע בידוד לברגותי בכלא
ברגותי וטיבי נפגשו: "להאיץ הפיוס בין הפלסטינים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully