וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלי ישי: ש"ס אחרי מות הרב יוסף היא לא אותו הדבר

8.10.2013 / 10:00

רבים הגיעו לאוהל האבלים בבית הרב עובדיה יוסף, וראשי המפלגה התבטאו גם בנושא המשך ההנהגה. דרעי ציין כי יפעל להרחבת מועצת חכמי התורה ואמר: הצוואה של מרן היא לא להישבר

צילום: עומר מירון, אבי כהן, טל אנגלנדר; עריכה: יאיר דניאל

יממה לאחר מותו של המנהיג הרוחני של ש"ס, הרב עובדיה יוסף, מנהיג המפלגה, אריה דרעי, דיבר הבוקר (שלישי) על הצורך להמשיך הלאה למרות האבל. "אנחנו כיהודים חייבים להגיד בוקר טוב גם כשאנחנו מרגישים חושך", אמר דרעי באוהל האבלים ליד ביתו של הרב יוסף. "על כל נפילה אנחנו מכופפים את הראש ואחר כך מרימים את הראש".

"חשבתי אתמול כל הלילה למרות העייפות הנוראה – מה הוא רוצה מאתנו?", המשיך דרעי, "וברור לי מעל כל ספק – לקום, להתחזק ולהמשיך את המורשת שלו, להמשיך את כל מוסדות החינוך שלו, להמשיך להפיץ את התורה שלו, להמשיך לקרב, להמשיך להפיץ את היהדות, להמשיך להיות מלוכדים".

אריה דרעי מגיע לשבעה בבית הרב עובדיה יוסף בירושלים. יותם רונן
"אנחנו כיהודים חייבים להגיד בוקר טוב גם כשאנחנו מרגישים חושך". אריה דרעי באוהל האבלים/יותם רונן

דרעי התייחס גם למאבקי הירושה במפלגתו ביום שאחרי פטירת הרב. "לתנועה יש הנהגה רוחנית שהיא מועצת חכמי התורה והיא זו שתמשיך כהנהגה קולקטיבית להנהיג אותנו". בתקופה הקרובה מתכוון דרעי לפעול להרחבת מועצת חכמי התורה של התנועה בכך שיצטרפו אליה שלושה עד חמישה רבנים נוספים, בניהם הרב ראובן אלבז והרב הראשי לשעבר, בקשי דורון, מעבר לארבעה הקיימים בה כיום. המועצת תעסוק בנושאים הפוליטיים של התנועה ומי שיעסוק בנושאים ההלכתיים הוא בנו, הרב יצחק יוסף, שמונה לאחרונה לשמש כרב הראשי הספרדי. "בכל סיום ש"ס יש גם תחילת ש"ס, הצוואה הגדולה של מרן הייתה לא להישבר ולהמשיך עם כל הקשיים שבדבר", אמר דרעי.

הוא ציין כי על אף היותו של הרב מנהיג של תנועה פוליטית, כל מי שהכיר את גדלותו ידע כי "זה לא איזשהו מנהיג פוליטי, זה מעל ומעבר לזה. הכוח שלו נבע מכוח גדלותו שלא היה כדוגמתו כבר מאות שנים". דרעי הוסיף כי אין לו ספק שאם היו מעכבים את הלוויה או מארגנים אותה קצת יותר, היו מגיעים עוד יותר אנשים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

חבר הכנסת אלי ישי, שככל הנראה יפעל להצבת הרב הראשי לשעבר, הרב שלמה עמאר, במרכז, סירב להתייחס לדברים של דרעי בעניין המשך ההנהגה. "אנחנו צריכים לשמור על אחדות השורות, חייבים לעשות הכל כדי להיות מאוחדים ומלוכדים למען ישראל. יש לי כוונות לשמור על האחדות של התנועה", אמר ישי והוסיף כי "קשה לתאר" את ש"ס ביום שאחרי פטירת הרב, "זה לא אותו דבר".

בניו של הרב עובדיה יוסף בסוכת האבלים מחוץ לביתו שבירושלים. יותם רונן
בניו של הרב עובדיה יוסף בסוכת האבלים מחוץ לביתו שבירושלים/יותם רונן

"מי ישיב לנו את החיסרון הזה?", שאל ח"כ אריאל אטיאס באוהל השבעה. "מי שקשה לו להבין צריך לראות מה היה אתמול – האירוע הגדול בתולדות המדינה. לא רק ההלוויה הגדולה בתולדות המדינה. לא היה ולא יהיה דבר כזה. אנשים שבקושי ראו אותו ניסו במעט להחזיר לו. הוא החדיר דרך לדורי דורות ונתאמץ להמשיך את הדרך שלו". אטיאס הוסיף כי לרב יוסף הייתה מורשת גדולה. "הוא ראה בפוליטיקה דרך להעלות את קרנם של הספרדים ולהחזיר עטרה ליושנה, ואת זה נמשיך מאוחדים, נצטרך להתאמץ. אנחנו נמשיך את המורשת של מרן מאוחדים ומלוכדים".

נכדו של הרב יוסף, יונתן יוסף, סיפר לוואלה! על סבו. "הוא ליווה אותנו בעצה בתושייה בכל עניין", הוא סיפר. "הוא נתן לי עצה לאחר בר המצווה, ואמר 'אם אתה רוצה לדעת איך נהיים הרב עובדיה – תדע שמה שלא נכנס דרך העין תכתוב, וכך תזכור את הלימוד'. יישמתי את ההוראה ואמרתי לו שאני חייב לו תודה". יונתן ציין כי לא ניתן לכמת במילים את כל סיפור חייו של הרב. "כמה שנספר זה יהיה המעטה בערכו", אמר.

יוסף הנכד סיפר גם על סבו כרב, ואמר כי בכל פעם שהיה מגיע לביתו, התמונה הייתה קבועה: "הבן אדם היה יושב וכותב. הוא היה מכין כל שיעור מראש, לא שולף מהמותן. הוא היה מורה, דלתו הייתה פתוחה בפני כל האנשים. שפתו הייתה שפתם של כל האנשים, כל אחד השיג את התועלת מהשיעור. לסכם בשתי מילים: 'סבא, דרכך ניצחה'".

נתניהו ספד: "שר התורה של דורנו"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ספד לרב יוסף, וציין כי הוא היה שר התורה של דורנו. "הרב עובדיה היה מגדולי הדור – בעל ידע עצום בהלכה, פוסק סמכותי ונועז, ומורה דרך לאלפים ורבבות". נתניהו דיבר על כך שהרב ניצל כל רגע מזמנו ללימוד תורה – בשקדנות אין קץ, בהתמדה רצופה ובמסירות-נפש אמתית. "גם על מיטתו בבית החולים, כשהיה מסוגל לכך, לא איבד דקה אחת מזמנו. אחז בספר, עיין בכתובים, שנה ודרש", אמר.

"ייחודו של הרב עובדיה יוסף היה נעוץ בכוח מנהיגותו הכריזמטית, בזקיפות קומתו, ברוחב דעתו, בחריפות שכלו, ובכך שלא שמר את תורתו לעצמו", המשיך ראש הממשלה. "כרב וכדיין הוא הקהיל קהילות, כיתת את רגליו ממקום למקום בארץ ובחו?ל, והשביע את הרעב הרוחני של שומעיו בדרשותיו. הרב עובדיה לא היסס להתמודד עם הסוגיות ההלכתיות הסבוכות ביותר. הוא ניחן ביראת שמים עצומה, אך זו לא באה על חשבון המודעות העמוקה שלו לתמורות הזמן ולצורכי הדור. הרב ידע שבמדינת ישראל המתחדשת יש להקל במקום שאפשר להקל; לקרב ולא ולהרחיק; לאחד ולא להפריד".

נתניהו התייחס גם לתחושותיו האישיות כלפי הרב יוסף. "באופן אישי אני יכול להעיד שתמיד הערכתי את הישירות שלו, את החום האנושי שהקרין, ואת עומק ההבנה שלו – גם בנושאים הרי-עולם והרי-גורל. זכיתי לקבל ממנו את טפיחותיו המפורסמות על הלחי, שבאמצעותן ביקש לבטא חיבה. תמיד ידעתי שברב מפעמת אהבת ישראל שנדיר למצוא כמותה".

אלי ישי מגיע לשבעה בבית הרב עובדיה יוסף בירושלים. יותם רונן
עשרות הגיעו לביתו של הרב יוסף/יותם רונן

ח"כ נסים זאב (ש"ס) הגיע הבוקר לאוהל ניחום האבלים, ואמר: "הצדיק אתנו. משנתו ותורתו יישארו לנצח, המנהיגות שלו תלווה אותנו עוד עשרות שנים. מרן היה אבא של כולם, שייך לכלל עם ישראל". ח"כ זאב התייחס גם ליום שאחרי מותו של המנהיג הרוחני במפלגה, וציין: "התורה מאחדת את כולנו ובמיוחד את המפלגה שלנו, שהתשתית שלה היא ההנהגה הרוחנית. כשהתורה והרבנים הם מובילים אותנו, שום דבר לא ישתנה".

שרת המשפטים ציפי לבני הגיעה לנחם את בני משפחתו של יוסף. בצאתה מניחום האבלים אמרה לבני: "יכולתי להתרעם על חלק מהאמירות שהשמיע הרב ז?ל במהלך השנים אבל אסור ואי אפשר לגמד את תפיסתו ביהדות המקלה והמקרבת".

רחוב הקבלן, שבו התגורר הרב יוסף ובו יושבת המשפחה שבעה, נסגר הבוקר לתנועה ויוותר סגור למשך כל השבעה. הכניסה תותר רק להולכי רגל. כמו כן, כוח משטרה נערך בבית העלמין לקבלת המבקרים ולשמירה על הסדר, ובהמשך יאבטחו את הגעתם של אח"מים לשבעה.

קברו של הרב עובדיה יוסף הבוקר. נועם מושקוביץ
קברו של הרב יוסף, הבוקר/נועם מושקוביץ

הרב נטמן אמש, לאחר ש-850 אלף בני אדם באו ללוות אותו בדרכו האחרונה. כשההמון מקיף את הרכב ובו גופתו של הרב, יצא מסע הלוויה מישיבת פורת יוסף לעבר בית העלמין סנהדריה - אליו הגיע כעבור כמה שעות. הוא נקבר בתום טקס קצר, אמירת הספדים וקדיש.

הרב עובדיה יוסף הלך לעולמו - לסיקור המלא בוואלה!
850 אלף איש ליוו את הרב יוסף בדרכו האחרונה
היום שאחרי: היריבויות יאכלו את ש"ס מבפנים?
הרב לאו: העם מבין מי גדול אמיתי ומי ראוי להערצה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully