פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מחקר ישראלי: הקשר בין הארוחה החשובה ביום לפוריות

      המחקר שבחן נשים בעלות שחלות פוליציסטיות גילה שאלו שאכלו ארוחת בוקר גדולה נהנו מעלייה ברמת הפוריות. "כמות הקלוריות שאנחנו צורכים חשובה, אך התזמון חשוב עוד יותר"

      ארוחות בוקר גדולות מעלות את רמת הפיריון בקרב נשים בעלות שחלות פוליציסטיות – כך קובע מחקר חדש שנערך באוניברסיטה העברית בירושלים. המחקר של, שנעשה על ידי האוניברסיטה, בית החולים וולפסון בחולון ואוניברסיטת תל אביב, מצא כי בקרב נשים הסובלות מאי סדירות במחזור החודשי, אלו שאכלו ארוחת בוקר גדולה נהנו מעלייה ברמת הפוריות. המחקר נערך על ידי פרופ' אורן פרוי ומעיין ברנע מהמכון לביוכימיה, מדעי המזון והתזונה באוניברסיטה העברית ופרופ' דניאלה יקובוביץ' וד''ר חוליו ויינשטין מבית החולים וולפסון ואוניברסיטת תל אביב.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      בקבוצת הבוקר נרשמה ירידה ברמת הטסטוסטרון בכמעט 50%, כאשר בקבוצת הערב המדד לא השתנה (אילוסטרציה: ShutterStock)

      המחקר התבסס גם על מחקר קודם שנערך בקרב נשים בעלות עודף משקל, והראה שארוחות בוקר גדולות מסייעות להן בירידה במשקל. המחקר הנוכחי בדק האם לזמני ארוחות ישנה גם השפעה בריאותית על נשים בעלות אי סדירות במחזור החודשי הנובעת משחלות פוליצסטיות. תסמונת השחלות הפוליצסטיות (PCOS) משפיעה על כ-6-10% מהנשים בגיל הפריון ופוגעת ביכולת הרבייה שלהן. תסמונת זו קשורה לתנגודת לאינסולין (מצב בו נפגמת יכולת האינסולין לדכא שחרור חומצות שומן מרקמת השומן, ולהוריד את רמת הסוכר בדם) המביאה לעליה בהורמוני מין זכריים (אנדרוגניים) ויכולה לגרום לאי סדירות במחזור החודשי, לאיבוד שיער, לשיעור באזורי גוף שונים, לאקנה, לבעיות פריון ולסוכרת בעתיד.

      הניסוי נערך במשך 12 שבועות על נשים רזות בעלות BMI (מדד מסת גוף) נמוך מ-23 הסובלות מתסמונת זו. הנשים שהשתתפו בו חולקו לשתי קבוצות שצרכו כ-1,800 קלוריות ביום. כאמור, השוני בין הקבוצות עמד על זמני אכילת הארוחות הגדולות, כאשר קבוצה אחת צרכה כ-980 קלוריות בארוחת הבוקר, והשנייה צרכה אותה כמות בארוחת הערב. החוקרים רצו לבדוק האם תזמון שונה של צריכת הקלוריות ישפיע על ההתנגדות לאינסולין ועליה בכמות האנדרוגנים אצל נשים הסובלות מתסמונת ה-PCOS.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      בקבוצת "ארוחת הבוקר" נרשמה עלייה דרמטית באחוז הנשים המבייצות (צילום: ShutterStock)

      ממצאי המחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת היוקרתי Clinical Science הראו תוצאות טובות יותר עבור הקבוצה שצרכה ארוחת בוקר גדולה. רמת הגלוקוז וההתנגדות לאינסולין ירדה אצל נשים מקבוצה זו (ב-8%), כאשר בקבוצה השנייה מדדים אלו לא השתנו. ממצא נוסף הראה כי בקבוצת הבוקר נרשמה ירידה ברמת הטסטוסטרון בכמעט 50%, כאשר, שוב, בקבוצת הערב המדד לא השתנה. בנוסף לכך בקבוצת "ארוחת הבוקר" נרשמה עלייה דרמטית באחוז הנשים המבייצות ככל שהמחקר נמשך בהשוואה לקבוצת "ארוחת הערב", כלומר אכילת ארוחת בוקר גדולה מובילה לעלייה ברמת הפוריות אצל נשים בעלות שחלות פוליצסטיות.

      לדברי פרופ' פרוי, "המחקר מדגים באופן מובהק כי אמנם כמות הקלוריות שאנחנו צורכים ביום חשובה, אך התזמון בו אנחנו צורכים אותן חשובה אף יותר". פרוי הוסיף כי החוקרים מאמינים שארוחות בוקר גדולות משפרות את המצב הבריאותי בקרב כלל האנשים, וכי המחקרים הללו מראים שיש להן תרומה נוספת בקרב אוכלוסיות הסובלות מבעיות רפואיות נוספות.

      לקריאה נוספת
      מחקר: על חלב, דגים ומנת המשכל של התינוק שלך
      אחרי שנות טיפולי פוריות: התינוק מת מחיידק אלים
      התאומות גילו שהן בהריון באותו היום - וילדו יחד