וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהם סיכויי ההדבקה ב-HIV בהנקה? כל התשובות

שירה הוד

30.9.2013 / 21:06

בעקבות המקרה שבו הואכל תינוק בחלב של אישה הנושאת את הנגיף, מסביר מומחה בתחום: איזה טיפול מקבלים האם והתינוק? ומדוע משרד הבריאות מפלה בבדיקות בין עגבת לאיידס?

צילום: סרטי תדמית, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: אביב אברמוביץ'

המקרה שאירע שלשום בבית החולים שניידר בפתח תקווה ופורסם היום (שני), ובמסגרתו קיבל תינוק בן ארבעה חודשים חלב אם שנשאב מגופה של אישה שאיננה אמו והנושאת בגופה את נגיף ה-HIV, עורר עניין רב וכן שאלות בנושא. האם, ישראלית צעירה, לא ידעה כי היא נשאית של הנגיף ולכן לא נמנעה מהנקת תינוקה, וכמובן, לא ידעה כי החלב ניתן לתינוק שאינו בנה.

פרופ' שלמה מעיין, לשעבר מנהל המרכז לרפואת איידס בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, הסביר הערב בשיחה עם וואלה! חדשות כי למשרד הבריאות אין עדיין מדיניות של בדיקות איידס לפני לידה. "יש המלצה אך אין שום חיוב ולפיכך המצב בשטח שבדיקות איידס לא נעשות לפני לידה", אמר, ומתח על כך ביקורת: "באופן מעשי, מעט מאוד בדיקות HIV נעשות לנשים בהריון בישראל. זה שנים ארוכות שמשרד הבריאות מממן בדיקה לסיפיליס (עגבת, ש.ה) שזו מחלת מין קשה – מדוע האפליה נגד איידס שגם היא מחלה קשה מאוד? מדוע לא עושים בדיקה זו?". לדבריו, המשרד טוען כי העלות אינה שווה את היעילות.

האם בדיקות שנערכות באופן שגרתי לפני הלידה אמורות לגלות נשאות HIV?

למשרד הבריאות אין מדיניות של בדיקות איידס לפני לידה. יש המלצה אך אין שום חיוב, ולפיכך המצב בשטח הוא כזה שבדיקות איידס לא נעשות לפני לידה.


מהו הסיכון שנגיף האיידס יועבר מהאם לתינוקה במהלך הלידה?

קיים סיכון מינימלי להדבקה כאשר האישה מקבלת טיפול אנטי-ויראלי. עם זאת, כשאישה מגיעה לחדר לידה מבלי שאף אחד בדק והיא נשאית – הסיכוי להעביר את הנגיף הוא 28%. ההמלצה של משרד הבריאות היא לבדוק נשים שנמצאות בקבוצת סיכון. במקרה כזה הבדיקה היא וולונטרית והאישה יכולה לסרב.

אישה מניקה תינוק. ShutterStock
ללא טיפול, סיכויי ההדבקה בלידה עומדים על 28%/ShutterStock

איזה טיפול מקבלות אימהות נשאיות כדי למנוע העברה לתינוק?

הטיפול לאישה בהריון כולל מעקב מדוקדק. מהסמסטר השני של ההיריון האישה מקבלת קוקטייל מלא שמוריד את הסיכוי להעברה לכמעט 1%. ללא טיפול, סיכויי ההדבקה עומדים על 28%. כאן מדובר כמובן על התינוק שילדה האם הנשאית ולא על התינוק שאכל את חלב האם שלה בטעות.

מה הסיכוי להידבק משתיית חלב אם, ביחס למגע עם נוזלי גוף אחרים?

הסיכוי קיים, אך הוא אינו גבוה. מתוך 25% של סיכויי ההעברה, רוב הסיכויים שהדבר יתרחש בתעלת הלידה, בזמן הלידה, בשל דימום למשל. בודדים מקרי ההדבקה כתוצאה מלגימת חלב אם של אישה נשאית שאינה מטופלת. מדובר בכ-4-3% בערך.

איזה טיפול מקבל התינוק?

התינוק לאם נשאית בעולם המערבי מקבל טיפול של שישה שבועות ואם הוא לא נדבק, מפסיקים את הטיפול. אם הוא נדבק, הטיפול יימשך כמה חודשים. ב"עולם השלישי", אצל נשים הרות שהן נשאיות לא מפסיקים את הטיפול אחרי הלידה. ממשיכים את הטיפול התרופתי בגוף האישה וממשיכים את ההנקה.

בבית החולים שניידר ביקשו הערב להדגיש כי סיכויי ההדבקה כתוצאה מהזנה חד-פעמית מחלב אם של נשאית הם מזעריים. "לא ידוע לנו על מקרה של הדבקה בנגיף לאחר הזנה חד-פעמית מחלב אם השייך לאם נשאית HIV, לפי המתואר בספרות הרפואית הבינלאומית", נמסר מהמוסד הרפואי. "סיכון בהעברת הנגיף באמצעות הנקה קיים בעיקר כאשר הדבר נעשה באופן שוטף. למרות סיכויי ההדבקה המזעריים, במיוחד לאור הימצאות חלב האם מספר שעות בקירור, פעולה אשר גורמת להרס הנגיף, יקבל התינוק טיפול מונע לאחר חשיפה, כמקובל".

פעוט קיבל בטעות חלב-אם של נשאית HIV בשניידר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully