וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו יפציר באובמה "לא ליפול בפח" האיראני. המהדורה המלאה

30.9.2013 / 14:00

אחרי 4 שנים של יחסים לא פשוטים, בפגישה היום בין ראש הממשלה לנשיא אובמה הוא יימנע מהטפת מוסר, אך יבקש ממנו לא להקל הסנקציות על איראן. האמריקנים ידרשו התקדמות במו"מ

מערכת וואלה!

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ימריא היום (שני) בצהריים (שעון ישראל) מניו יורק, שם נפגש עם שרי החוץ של קנדה וטורקמנסיטן, לעבר וושינגטון, שם ייפגש היום עם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, סגן הנשיא, ג'ו ביידן, ושר החוץ האמריקני, ג'ון קרי. במוקד פגישותיו עם השלושה יעמדו שני נושאים עיקריים: תכנית הגרעין האיראנית, והמשא ומתן הישראלי-פלסטיני, בסדר הזה. נתניהו, אומרים גורמים בסביבתו, יפציר באמריקנים לא להקל את הסנקציות על איראן, למרות הרטוריקה הפייסנית כביכול שנשמעת מטהראן בימים האחרונים. האמריקנים, מצדם, יעלו מחדש את הדרישה להתקדמות בחזית הפלסטינית.

עוד על נסיעת נתניהו לארה"ב:
ההפתעה שריגשה את נתניהו בזמן הטיסה לניו יורק
מהמרגל ועד רוחאני: "הימים הדרמטיים" של נתניהו
נתניהו יציג דוח: לאיראן יש מספיק אורניום לפצצה

הפגישה החשובה מבין השלוש תהיה, כמובן, פגישת נתניהו-אובמה. מערכת היחסים בין שני המנהיגים ידעה לא מעט עליות ומורדות בארבע השנים האחרונות. נקודת המשבר הקשה ביותר הייתה במאי 2011 – אז נתפס ראש הממשלה כמי ש"מטיף מוסר" לנשיא האמריקני במהלך פגישה בחדר הסגלגל. הפגישה שתתקיים היום בוושינגטון ודאי לא תהיה "קלה לעיכול" עבור שני הצדדים, אבל בישראל לא מעוניינים לחזור אחורנית. נתניהו לא יטיף לאובמה מוסר. עם זאת, הוא בהחלט יזהיר את הנשיא האמריקני מפני תחבולה איראנית, יתריע בפניו שרוחאני מנסה "להפיל בפח" את מדינות המערב, ויפציר בו לא להקל את הסנקציות על איראן כל עוד אין הוכחות מוצקות לכך שהאיראנים חדלו לחלוטין להעשיר אורניום במתקנים הגרעיניים השונים שלהם. הוא יאמר דברים לא קלים, או כפי שהבטיח ערב טיסתו – "את האמת לגבי מסך העשן" של טהראן.

"שהאיראנים יציגו קבלות במקום צ'קים ללא כיסוי"

גורם מדיני ישראלי סיכם את הדרישה שיציג נתניהו במילים הבאות: "שהאיראנים יציגו קבלות במקום לפזר צ'קים ללא כיסוי". לכאורה, ישראל וארצות הברית מסכימות על הנקודה הזו – גם אובמה הבהיר, יותר מפעם אחת, שאיראן תישפט על פי מעשיה ולא על פי מילותיה. אלא שבפועל, בישראל חוששים שהרטוריקה המתונה של רוחאני תוביל לכך שהאופציה הצבאית האמריקנית תרד מהפרק. חשש נוסף הוא שבמסגרת מהלך דיפלומטי ארוך טווח, יוסרו מעל איראן הסנקציות, שגובשו לאחר שנים של עמל דיפלומטי ומודיעיני. במצב כזה, האיראנים יוכלו להמשיך להעשיר אורניום מבלי לשלם על כך מחיר של ממש, ולהגיע עד ל"נקודת הסף" שממנה יתאפשר להם, ברגע שיחליטו על כך, לייצר פצצה גרעינית.

מרבית פגישתם של אובמה ונתניהו תוקדש לסוגיה הזו, אבל היא בהחלט לא תהיה הסוגיה היחידה שתעמוד על הפרק. בנאומו באו"ם בשבוע שעבר, הצהיר אובמה כי שתי המטרות החשובות ביותר של מדיניות החוץ האמריקנית במזרח התיכון בזמן הקרוב יהיו פתרון משבר הגרעין האיראני, ופתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הוא הסביר כי שתי הסוגיות נתפסות על ידי ממשלו כאינטרס ביטחוני של ארצות הברית. אובמה צפוי להעלות את הנושא הפלסטיני בפגישתו עם נתניהו, אבל ישאיר את עיקר העבודה בחזית הזו לסגנו ביידן ולשר החוץ שלו.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

בהקשר זה, הצהיר קרי לפני כמה ימים שהחל מהשבוע צפויה "עליית מדרגה" במשא ומתן הישראלי-פלסטיני, כולל מעורבות גדולה יותר של ארצות הברית במגעים. גורמים המעורים במשא ומתן העריכו כי במסגרת עליית המדרגה יוקמו צוותי עבודה מצומצמים לסוגיות הליבה של הסכסוך, יוגבר הקצב שבו מתקיימות הפגישות וברובן ינכחו השליח המדיני האמריקני מרטין אינדיק וסגנו פרנק לוונסטיין. כמו כן, צפוי בקרוב גל שני של שחרור אסירים פלסטינים ותיקים.

ההתקדמות במשא ומתן יכולה לשמש כ"אשראי מדיני" עבור נתניהו בבואו לדון עם אובמה בסוגיה האיראנית. היא בוודאי תסייע לו יותר מהכותרות על לכידת המרגל האיראני בתל אביב, שמתאימות יותר כ"גימיק" לנאומו בעצרת האו"ם מאשר לדיון אסטרטגי רחב. כדי לשכנע את אובמה לאמץ עמדה קשוחה ולא מתפשרת בנושא האיראני, יצטרך נתניהו לגייס תחמושת כבדה יותר. התחמושת הזו קיימת במחסנים, השאלה היא אם ראש הממשלה באמת יבחר להשתמש בה.

עוד במהדורה:

הבעיה שמטרידה באמת את אובמה: התקציב האמריקני תקוע בגלל הדרישה של הרפובליקנים לדחות את תוכנית הבריאות המפורסמת של אובמה בשנה. הנשיא והדמוקרטים כמובן מתנגדים ואם הם לא יגיעו לפשרה של הרגע האחרון, אין תקציב שנתי וממחר בבוקר הממשל האמריקני משותק. חישבנו כמה זה עומד לעלות.

גיא לוזון ממשיך בשרשרת ההצלחות שלו בבלגיה: אתמול שוב נצחה הקבוצה ליאז' 5:0 בליגה הבלגית. כשמונה הקיץ לתפקיד לא היה אחד שלא הרים גבה, ועכשיו לוזון מוכיח שצוחק מי שצוחק אחרון, ונהנה מחיבוק התקשורת הבלגית.

יום הולדת שמח גוגל: לפני 15 שנה אם רצינו לדעת משהו, היינו מחפשים באנציקלופדיה או בודקים בספר טלפונים. אלא שאז גוגל באה לעולם, הביסה את כל המתחרות והשתלטה על חיינו. איך הושלמה המהפכה? התשובות על פי גוגל.

התחזית: היום עלייה בטמפרטורות, מגמת ההתחממות תמשך גם מחר, וביום רביעי כבר יהיה חם מהרגיל בעונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully