וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרבה כרישים בחופי ישראל": מה גרם הפעם לתקיפה?

אירוע נשיכת כריש בחופי הים התיכון לא התרחש בישראל מימי המנדט הבריטי ומומחה דואג להבהיר כי "סוגי הכרישים בישראל אינם מסוכנים". אם כך, מה גרם לנשיכת הצעיר באשדוד?

צילום: שי מכלוף, אבי כהן; עריכה: יאיר דניאל

האירוע שבו הותקף אתמול (ראשון) בבוקר צעיר בן 26 בידי כריש מול חופי אשדוד, נחשב לאירוע חריג בחופי הים התיכון של ישראל, שלא התרחש כ-70 שנה. מאז הותקף שוטר בריטי בידי כריש בחופי תל אביב, לפני קום המדינה, לא תועד מקרה דומה. לטענת ד"ר אביעד שיינין, ממרכז התחום הימי ב"מארג", "אני מבין שהייתה כאן סיטואציה מאוד ספציפית, שניסו להוציא כריש מכלוב של דגים. יכול להיות שבמהלך הניסיון שלו להימלט מהכלוב, הוא תקף את הצעיר. התקיפה נבעה מהרצון להימלט מהסכנה שהוא היה בה".

צעיר ננשך ע"י כריש ליד נמל אשדוד, ספטמבר 2013. דייב בוימוביץ'
"סוגי הכרישים הנפוצים בישראל אינם מסוכנים, מדובר באירוע חריג". נמל אשדוד/דייב בוימוביץ'

לדברי שיניין, ישנם כמה מיני כרישים שנפוצים בים התיכון "אבל הם לא תוקפים אנשים". תקיפת הכריש האחרונה בישראל התרחשה בשנות ה-80, אז ננשכה תיירת מגרמניה מול חופי אילת ונפצעה קשה ברגלה. מומחים לבעלי חיים ימיים הסבירו כי מרבית הכרישים נמצאים במרחק של כעשרה קילומטרים מקו החוף, ובהתאם תקיפת הצעיר אירעה בחוות דגים שממוקמת במרחק 11 קילומטרים ממנו.

"יש הרבה כרישים, דולפינים ודגי טונה באזור הכלובים באשדוד. הסיבה לכך נעוצה בכמות הגדולה יחסית של האוכל שמצוי שם, בשל גידול הדגים", מסביר ד"ר שיניין. במקרה הזה היה צורך להוציא את הכריש מכלוב הדגים כדי שלא יגרום לנזק במקום, וייתכן שכשתוצאה מכך הכריש חש מאוים - ותקף. חשוב לסייג את המקרה הנוכחי, כי מדובר באירוע מיוחד וחריג. הכרישים הנפוצים בחופי ישראל אינם מסוכנים לבני אדם", הבהיר שיניין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"אם אתה רוצה לאכול דגים, צריך לגדל אותם"

חבריו של הפצוע סיפרו כי הגיעו לכלובים על מנת לחלץ את הכריש שנכנס למקום דרך חור בכלוב הדגים, וזאת על מנת למנוע ממנו לאכול דגים הגדלים במקום. במהלך הניסיון להוציא את הטורף הימי מהכלוב, הוא תקף את הצוללן שהיה מולו, ככל הנראה מפני שחש מאוים. לדברי חבריו של הפצוע, הם נתקלים בכרישים לעתים קרובות לדמי ועצם המפגש איננו אירוע חריג.

"יש הרבה עבודות מסוכנות ואם אתה רוצה לאכול דגים, אז צריך לגדל אותם", אמר אחד העובדים. "הם שם כל הזמן, האוכל שלהם זה דגים והם לא תוקפים בני אדם. רק כשהם מרגישים סיכון או במים עכורים הם תוקפים". באשר לעבודה עצמה, ציין העובד: "כל מה שאנחנו עושים זה ברמת הבטיחות הגבוהה ביותר ומדובר בצוללנים מנוסים שעוברים הכשרות כל הזמן. גם היום לא היה שום דבר חריג ואנחנו עובדים עם בעלי חיים ודברים כאלו יכולים לקרות. ניסנו בסך הכל להוציא את הכריש כדי להגן על הדגים בלי לפגוע בו וזו לא פעם ראשונה שאנחנו עושים את זה. מכל דבר לומדים בחיים ואם נעשה אותו הדבר אז לא למדנו כלום. צריך לבדוק וללמוד מכל דבר, אבל לא טעינו".

לצד זאת, מומחה בתחום ציין כי ייתכן שהצוות "לא ידע איך להתמודד עם הכריש שנתקע בתוך הכלוב". לדבריו, "יכול להיות שבמקרה כזה עדיף להרוג את הכריש כדי להימנע מתקיפה על ידו כיוון שהוא ירגיש סיכון. יהיו חייבים לבצע בדיקה מקיפה על ההתנהלות של הצוללנים במקרה הנוכחי", הוסיף.

בעקבות האירוע עדכן מינהל הבטיחות במשרד הכלכלה את כל ארגוני הצוללנים כי עליהם לחדד את הנהלים בנושא כדי למנוע פגיעות דומות. ורדה אדוארדס, ראש מינהל הבטיחות במשרד, אמרה כי הדרישות והאתגרים העומדים בפני העוסקים בענף "הולכים ונעשים מסובכים וקשים יותר, והמשימה לשמור על בריאותם של הצוללים התעסוקתיים נעשית מורכבת יותר בהתאמה".

משרד הכלכלה מסר כי כמו כל תאונת עבודה, גם תאונה זו תיבדק. מהמשטרה נמסר כי הם בודקים את המקרה ובסיום הבדיקה תגובש החלטה אם מדובר בתאונת עבודה או ברשלנות, ובהתאם לממצאים יחליטו על המשך הטיפול במקרה.

עוד בנושא
"הצעיר ניסה לשחרר את הכריש מהכלוב - וננשך"
צעיר ננשך על ידי כריש מול חוף אשדוד, מצבו בינוני

(עדכון ראשון: 22:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully