וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סתמו את הפה לשוללי התחממות כדור הארץ

אופיר פז-פינס

27.9.2013 / 22:40

לאחר שדוח האו"ם קבע כי האדם הוא האשם באסון הקרב ובא, מזהיר אופיר פינס, בעבר יו"ר ועדת הגנת הסביבה, כי שעון החול מתקתק, ומצר על כך שמנהיגי העולם - וישראל - מתעלמים

לפני כשש שנים השתתפתי בפאנל בנושא התחממות כדור הארץ, ואמרתי שקיימת סכנה שכדור הארץ יתחמם ב-2 מעלות צלזיוס עד סוף המאה. אני זוכר שבסוף הדיון ניגש אליי אחד מחוקרי הסביבה הבולטים בארץ ואמר לי שאם אני רוצה שייקחו אותי ברצינות, אז הוא ממליץ לי לא להשתמש בנתון הזה כי הוא מופרך והזוי... מעניין מה הוא יאמר היום לנוכח קביעת IPCC, הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי אקלים של האו"ם, שמעריך כי הטמפרטורה על פני כדור הארץ תעלה בין 0.3% ל-4.8% (!!!), תלוי בפעולות שיינקטו על ידי האנושות עד סוף המאה. הדוח הזה, שפורסם היום (שישי), שם למעשה סוף לוויכוחים בנושא, וקבע חד משמעית כי כדור הארץ מתחמם - והאדם אשם בכך.

חשיבותו העיקרית של המחקר הנוכחי, שארך שנים והשתתפו בו מיטב המדענים בעולם, הוא בכך שהוא סותם את הפה, פשוטו כמשמעו, לכל מכחישי התחממות כדור הארץ לסוגיהם. אמנם תמיד, כמו במקרה הקרינה מהטלפונים הסלולריים, יישארו כמה חכמולוגים שינסו בכל דרך לעוור את עיניי הציבור, ובמניפולציה צינית לנטוע ספק בליבו. אבל בגדול - הוויכוח תם. סוף-סוף הוא מאחורינו, ואין לנו צורך לכלות את כוחותינו בוויכוחי סרק עם אינטרסנטים חמדנים שמנסים לעכב את העולם ולמנוע ממנו להציל את עצמו. כעת העולם יוכל לפנות אנרגיות לטובת ההתמודדות עם העניין עצמו.

וישראל? כאחרונת המדינות בעולם השלישי

האמת חייבת להיאמר: האנושות נמצאת בסכנה קיומית של ממש. התחממות כדור הארץ על פי התחזיות הגבוהות של 4.8% תגרום נזקים אדירים, בלתי הפיכים, לעולם ולאנושות, וללא פחות קורבנות ממלחמות ומגיפות. האנושות צריכה להתגונן, וקשה לה. קשה לה מאוד - כי ההתגוננות קשורה בנקיטת צעדים קשים, כואבים ויקרים מכול הבחינות. ההתגוננות גם חייבת להיות כוללת, משום שלהתחממות כדור הארץ אין גבולות. כולם חשופים לאסונותיה, ומשום כך כל מדינות העולם והארגונים הבינלאומיים חייבים ליטול חלק בתכנית הבינלאומית להפחתת גזי החממה.

מכנס קיוטו ועד היום, העולם לא באמת הצליח לייצר תכנית בינלאומית אפקטיבית שביכולתה להתמודד בהצלחה עם האיום. רוב מדינות העולם - לרבות ארצות הברית, סין, רוסיה והודו, ולהוציא קבוצת מדינות קטנה באירופה - עדיין רואות גם כיום קודם כל את האינטרסים הפנימיים שלהן, לפני האינטרס הגלובלי של כולם. לא, הן לא מתנגדות לפעולה יזומה וכואבת נגד התחממות כדור הארץ, אבל הן מעדיפות שמדינות אחרות יעשו זאת ולא הן. הסיבות והתירוצים רבים. ראשית, האי-שיוויון בין המדינות על פני כדור הארץ; מלבד זאת קיימת מחלוקת לגבי העיתוי, ההיקף, המיקום וההשפעות - בקיצור, אינסוף סיבות מדוע לא לשתף פעולה ולגרור רגליים. וכך, האנושות מוצאת עצמה חסרת אונים מול חולשת האו"ם ורפיסות המנהיגות, שלא מסוגלת להתעלות ולהפנים את גודל הסכנה. חלקם אומרים, "זה לא יהיה במשמרת שלנו, שהבאים אחרינו יתמודדו עם זה", וחלקם סתם נכנעים לאינטרסים המיידיים של קבוצות לחץ ואינטרס.

כך או כך, שעון החול מתקתק ואין מושיע. אין ספק כי גם נשיא ארה"ב ברק אובמה, מנהיג העולם החופשי, לא גילה מנהיגות ולא קידם באמת בקדנציה הראשונה שלו בבית הלבן את סדר היום הזה, למרות שהתחייב לציבור על כך בטרם בחירתו. נראה מה יעשה בעקבות הדוח הזה, בקדנציה השנייה והאחרונה שלו.

וישראל? חלם זה כאן. ישראל מתנהגת כאחרונת המדינות בעולם השלישי. היא לא שומעת, לא רואה ולא מדברת. גם מעט ההתקדמות שנרשמה על ידי הממשלה בקדנציה הקודמת נמחקה כלא הייתה, בהינף הגרזן התקציבי בממשלה הנוכחית. התקציב הרב-שנתי שהועמד בזמנו לטובת הפחתת פליטת גזי החממה בוטל לחלוטין, והפרויקטים של הפקת חשמל נקי מאנרגיות מתחדשות באמצעות פאנלים סולאריים, אנרגיית רוח ופסולת - מדשדשים. לנוכח גילוי הגז הטבעי, ישראל נסוגה לאחור והחליטה שאין לה כסף להשתתף במאמץ העולמי להפחתת פליטת גזי החממה ועצירת התחממות כדור הארץ - למרות שכשזה יקרה, קו החוף בישראל יינזק קשות וכל מישור החוף יהיה בסכנה קיומית. אבל אנחנו - לא רואים, לא שומעים ולא מדברים. אלא ששלושת הקופים, במודל הישראלי, גם לא חושבים. ולא לחשוב ב"מדינת הסטארט-אפ" זה ממש פשע לאומי.

בואו נקווה שהדוח הזה יזעזע במשהו את אמות הסיפים ויגרום לאדונים הנכבדים נתניהו ולפיד להבין שהם מוכרחים לגלות אחריות כלפינו וסולידריות כלפי העולם. גם אם הם חושבים שהעולם תמיד נגדנו, זה לא הזמן והנושא לבוא חשבון.

השר והח"כ לשעבר אופיר פינס שימש בין היתר כיו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת; כיום מרצה למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב

לכל הטורים של אופיר פז-פינס בוואלה! דעות

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully