וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו זה רשמי: יש התחממות גלובלית - ובני האדם אשמים

דוח האום נותן רוח גבית לארגונים הסביבתיים, כשהוא קובע ש-95% שהאנושות אחראית לתהליך שמביא לאסונות טבע, עליית פני הים והכחדת מינים. עם זאת, בשנים האחרונות - נסיגה

דוח האו"ם קובע – 95% שבני האדם הם הסיבה המכריעה להתחממות הגלובלית החל משנות ה-50. דוח של הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי אקלים של האו"ם, המתפרסם היום (שישי) בשטוקהולם בירת שוודיה, בחן את העדויות הפיזיות מאחורי ההתחממות הגלובלית. ראשית, טען הפאנל כי ההוכחות לקיומו של התהליך ההרסני, על הקרקע, באוויר ובמים "אינן ניתנות להפרכה", ובהמשך, קבע הפאנל כי בסבירות כמעט-ודאית, בני האדם הם שאחראים לו.

הדוח מהווה אבן דרך מכריעה עבור אלה הטוענים כי בני האדם עומדים מאחורי התהליך, שבבסיסו עליית הטמפרטורה בכדור הארץ, שתביא לנסיגת קרחונים, עליית פני הים, הגדלת התדירות והעוצמה של אסונות טבע ובהמשך גם הכחדת מינים. עשויות להיות לו השלכות הרות גורל על מדיניות וחקיקה סביבתית בעולם כולו, ועל כן גם השלכות כלכליות רחבות היקף.

נזקים מרעידת האדמה והצונאמי שפקדו את יפן. רויטרס
יש התחממות גלובלית - ואנחנו אשמים. הצונאמי ביפן, 2011/רויטרס

לצד זאת, טוען הדוח, שעיקריו הודלפו בחודש שעבר, כי ב-15 השנים האחרונות נרשמה נסיגה מסוימת בקצב עליית הטמפרטורות, אך החוקרים טוענים כי מדובר עדיין בפרק זמן קצר מדי כדי לבחון האם התהליך אכן נמצא בנסיגה. בתום שבוע של דיונים ומשא ומתן בין נציגי המדינות השונות החברות בפאנל, גובש לסוף התקציר הסופי, המהווה אולי את המסמך החשוב ביותר שפורסם בתחום אי פעם.

בקרוב כבר לא נמצא את נמו: העולם מתחמם

בדוח נכתב באופן מפורש כי ההתחממות הגלובלית היא לא תהליך שחוזר על עצמו, וכי קצב עליית הטמפרטורות הוא כזה שלא נמצא לו אח ורע באלף השנים האחרונות. החוקרים טוענים כי ככל הנראה, העשורים האחרונים הם החמים ביותר שנרשמו על כדור הארץ לפחות מאז המאה ה-15. "ההערכות שלנו קובעות כי האטמוספירה ומי האוקייאנוס התחממו, כמות השלג והקרח ירדה, קו פני המים עלה וריכוזי הגזים הרעילים עלו", אמר שין דהא, אחד מראשי הפאנל. הדוח קובע, כאמור, כי בני האדם הם האחראים העיקריים להתחממות הגלובלית, וקוראים לשינוי משמעותי במדיניות פליטת הגזים הרעילים לאוויר.

הצפות בניו אורלינס בגלל הוריקן קתרינה. DAVID J. PHILLIP, AP
הצפות בניו אורלינס לאחר הוריקן קתרינה/AP, DAVID J. PHILLIP

הדוח מזהיר כי גובה פני הים עלול להאמיר במטר כמעט עד סוף המאה, אם קצב פליטתם של גזי החממה ימשיך להתגבר. ממצאי הפאנל, שזכה ב-2007 בפרס נובל לשלום לצד אל גור, מתפרסמים אחת לחמש או שש שנים מאז 1988, והם בעלי השפעה אדירה על התכנון והמדיניות של ממשלות ברחבי העולם ועל החלטות שהשלכותיהן מסתכמות במיליארדים רבים של דולרים.

הדוח הקודם, שפורסם ב-2007, הצביע על ראיות חד-משמעיות להתחממות הכדור, אולם היה נחרץ פחות בסימון הגורם האחראי לכך. לעומת זאת, המסמך הנוכחי, שעיקריו הודלפו בחודש שעבר, קובע בסבירות של 95% לפחות כי בני האדם הם הגורם המרכזי לתהליך. מאז המהפכה התעשייתית במאה ה-18, מעריכים כי האוקיינוסים קלטו יותר מ-140 מיליארדי טונות של פחמן דו-חמצני עקב שריפת דלקים ופחם לצורך הפקת אנרגיה. "סביר מאוד שההשפעה האנושית על האקלים תרמה למעלה ממחצית מהעלייה בטמפרטורה הגלובלית מ-1951 עד 2010", נכתב במסמך. "יש ודאות גבוהה שפעילות האדם הביאה להתחממות האוקיינוס, להמסת שלגים וקרחונים, לעליית מפלס הים ולשינויי אקלים קיצוניים במחצית השנייה של המאה ה-20".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully