וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט: המשטרה פועלת בניגוד לחוק בעיר העתיקה

23.9.2013 / 12:24

בעקבות מעצר צעירה בשער האריות בירושלים בחשד שירקה לעבר ערבי, קבע בית המשפט המחוזי כי אין כל הבדל חוקי בין חלקיה השונים של הבירה. המשטרה: "המעצר נעשה על פי כל דין"

מעצרה של נערה בת 16 בעיר העתיקה בירושלים בשבוע שעבר הוביל לדיון בבית המשפט המחוזי בעיר, אשר קבע כי מדיניות המשטרה בעיר העתיקה, המחמירה בחשד לעבירות משום היותה "שטח נפיץ", אינה חוקית. ההחלטה ניתנה במסגרת ערר שהוגש לבית המשפט כנגד תנאי הרחקתה של הצעירה החשודה בכך שירקה לעבר אזרח ערבי והלמה על מכוניתו בעיר העתיקה.

הנערה נעצרה זמן קצר לאחר שביצעה על פי החשד את המעשה והובאה לתחנת המשטרה בעיר העתיקה. שם, הציע לה קצין משטרה לחתום על צו הרחקה ל-15 ימים מהעיר העתיקה. הנערה בתגובה הכחישה את המעשה המיוחס לה וסירבה לחתום על תנאי ההרחקה, ולאחר מכן נכלאה במגרש הרוסים. בדיון שנערך למחרת בבוקר בבית משפט השלום בעיר התברר כי שוטרת דרשה מהצעירה להתפשט ולערוך עליה חיפוש בעירום, ואף איימה כי אם הצעירה תסרב לחיפוש, היא תשתמש בשוקר חשמלי. בסיום הדיון הורחקה הנערה מהעיר העתיקה לבקשת המשטרה.

בדיון שנערך בערר שהוגש לבית המשפט המחוזי בעיר על החלטת בית משפט השלום, הודה נציג המשטרה כי המדיניות בעיר העתיקה שונה מהמדיניות אותה נוקטת המשטרה בשאר חלקי הארץ, והיא מחמירה יותר עקב הגדרתו של האזור "שטח נפיץ". הערר התקבל ושופט המחוזי משה דרורי הורה לשחרר את הנערה ללא תנאי.

האזור בו נעצרה הצעירה בעיר העתיקה בירושלים

"מדיניות המשטרה אינה מתיישבת עם הדין"

השופט מתח ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה בנושא: "כאשר נחקק בשנת 1967 הסעיף שהחיל את החוק הישראלי במזרח ירושלים, לא נקבעה כל הבדלה בין החלקים השונים של מזרח העיר, וגם כאשר הכנסת חוקקה את חוק יסוד: ירושלים בירת ישראל, לא נקבע הבדל בין מערב העיר ומזרחה, ובתוך מזרח העיר, בין העיר העתיקה לבין מה שמחוצה לה".

השופט קבע כי על המשטרה חלה החובה לדאוג לזכות הגישה וחופש התנועה, גם באזור העיר העתיקה, למרות היותו נפיץ, לפי דברי המשטרה, והדגיש כי "מדיניות המשטרה, אם היא אכן כזו, אינה מתיישבת עם הדין במדינת ישראל".

במהלך הדיון התגלה כי המשטרה הטעתה את בית משפט השלום לגבי עברה הפלילי של הנערה שלא היה קיים. השופט קיבל את טענות המשטרה כי הדבר אירע בשגגה, אך ביקש כי הדברים יגיעו לידיעת מפקד המחוז. "אין מדובר בעניין שהוא פעוט ערך, שכן ההבדלה בין אזרח שומר חוק, לבין בעל עבר פלילי היא חשובה. סיווג אדם כבעל עבר פלילי כאשר אינו כזה מהווה פגיעה בשמו הטוב", קבע השופט.

משטרת ירושלים: "נפעל בנחישות למניעת פרובוקציות"

עו"ד איתמר בן גביר שייצג את הנערה מטעם עמותת "חוננו" מסר בתגובה: "אם הצעירה לא הייתה מתעקשת, לא היינו מגיעים לרגע שבו נציג המשטרה מודה בצורה מפורשת כי משטרת ירושלים מנהלת מדיניות מפלה, פוליטית, ולא מתחשבת בזכויות אדם של יהודים בעיר העתיקה. אנחנו הרבה שנים טוענים לכך, אבל זו הפעם ראשונה שנציג רשמי של מדינת ישראל מודה בנתון החמור הזה".

בן גביר הוסיף כי "זהו אותו שופט שקבע כי לאנשי השמאל זכויות להפגין בשכונת שמעון הצדיק בירושלים, ואני מקווה שכפי שהמשטרה הפנימה את החלטתו של השופט דרורי באשר לזכויות ההפגנה של השמאל, תפנים את ההחלטה החשובה הזאת, ותבין, כפי שכתב השופט, כי זכויות האדם לא נעצרות בחומות העיר העתיקה".

ממשטרת ירושלים נמסר בתגובה: "מעצרה של הצעירה שנעצרה בשער האריות לאחר שירקה על ערבי והלמה על מכוניתו נעשה על פי כל דין ובהתאם להחלטות שהתקבלו על ידי שופטי בית המשפט העליון. לאור הרגישות הקיימת סביב הר הבית ובשעריו, משטרת ירושלים תמשיך ותפעל בנחישות למניעת הפרות סדר ופרובוקציות מכל צד שהוא".

לקריאה נוספת
כוננות חג בבירה: מתפרעים יידו אבנים בהר הבית
אחרי ההקפאה: הטייזר חוזר לשימוש מלא במשטרה
עוד "תג מחיר": צמיגי 6 מכוניות נוקבו בבית צפאפא

לפניות לכתב יאיר אלטמן - talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully