וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנג'לינה ג'ולי נאבקת באונס, המשמש כנשק בסוריה

וויליאם הייג ואנג'לינה ג'ולי

18.9.2013 / 11:00

השחקנית המפורסמת שמשמשת כשגרירה של רצון טוב באו"ם חברה לשר החוץ הבריטי ויחד השיקו יוזמה למאבק בתופעת התקיפה המינית במהלך המלחמה בסוריה. "להפסיק סבל של מיליונים"

בכל יום מתפרסמים דיווחים על הפשעים המחרידים המתרחשים בסוריה, אולם כעת מאשר האו"ם כי גם תקיפות מיניות ואונס משמשים ככלי ענישה במלחמה נגד נשים, גברים וילדים, במהלך פשיטות על בתים וחקירות, בנקודות ביקורת, במתקני ריתוק ובבתי מעצר.

הדוח האחרון של האו"ם כלל תיאור של אם שנאנסה ונאלצה לבשל ולנקות עבור שוביה, אשר איימו לרצוח את ילדיה. בדוח מובא גם סיפורו של סטודנט באוניברסיטה שנאנס מפני שאחיו היה מבוקש על ידי הממשלה. דוגמאות אלה הן רק קצה הקרחון. פחד, בושה ומאבק להישרדות מונעים מאנשים לספר על הזוועות.

השימוש באלימות מינית ככלי נשק קיים כמעט בכל משבר גדול, מבוסניה ועד רואנדה. אונס מסוג זה משמש כחלק מטקטיקה צבאית, ונועד להשיג מטרות פוליטיות: השפלת מתנגדים, שעבוד קבוצות אתניות שונות או הפחדתן עד כדי כניעה. במקרים מסוימים משמש האונס להדבקת נשים בנגיף האיידס או לפגיעה בגופן כך שלא יוכלו להביא ילדים לעולם.
האונס נפוץ כל כך משום שקל להסתיר אותו והוא פוגע באוכלוסיות החלשות ביותר. כאשר ביקרנו ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו פגשנו אם שבתה בת החמש נפגעה.

זעם מוסרי

הילדה צעירה מכדי שקולה יישמע, אבל הסבל שלה ושל מיליוני קורבנות אחרים מסביב לעולם צריך להיות קריאה לפעולה. מדינות העולם חתמו על אמנות שהוציאו את השימוש במוקשים מחוץ לחוק ושצמצמו את הסחר בנשק לא חוקי. הסכמים כאלו נחשבו פעם לבלתי אפשריים. נקודת המוצא של כולם הייתה זעם מוסרי שהוביל לפעולה כלל עולמית. זהו הזמן לעשות דבר דומה מול השימוש באונס כנשק ונגד אלימות מינית.

אנג'לינה ג'ולי. GettyImages
אנג'לינה ג'ולי/GettyImages

מהות הבעיה טמונה בפטירה מעונש. עשרות אלפי מקרי אונס במדינה אחת מסתיימים במספר בודד של משפטים. הגברים שאונסים אסירים במתקני כליאה בסוריה חושבים שיצליחו לחמוק מעונש מפני שזה מה שההיסטוריה מלמדת אותם. גורם חשוב נוסף הוא חוסר היכולת להעניק תמיכה לשורדים, שעומדים בפני חיים של דחייה, מחלות, וטראומה בנוסף לכל מה שמעבירים אותם האנסים.

החלטנו לעבוד יחד בנושא מפני ששנינו ראינו כיצד אלימות מינית ממוטטת את חייהם של השורדים ומשפחותיהם. אנחנו רוצים להעלות את המודעות לצורך הדחוף בפעולה. אנחנו קוראים לממשלות בכל העולם להתאחד כדי להכחיד את התופעה של שימוש באונס ככלי נשק.

השקנו את היוזמה בשנה שעברה, ואנחנו אסירי תודה על האופן בו הגיבו מדינות רבות. בוועידת ה-G8 שנערכה בלונדון באפריל, בה השתתפו שתי המדינות שלנו, ניתנה התחייבות היסטורית לפעול בנושא. ביוני אימצה מועצת הביטחון של האו"ם ברוב גורף החלטה המחזקת את פעולות האו"ם בנושא. 45 חברות של האו"ם המחישו את תמיכתן על ידי עזרה במימון ההחלטה - שיא של השנים האחרונות.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מורדים סורים בעיר א-רקה שבצפון סוריה. ספטמבר 2013. רויטרס
"תקיפות מיניות ואונס משמשים ככלי ענישה במלחמה". מורד סורי בצפון המדינה/רויטרס

בשבוע הבא תתקיים בניו יורק העצרת הכללית של האו"ם, הכנס הגדול ביותר של מנהיגי עולם. במהלך העצרת, ב-24 בספטמבר, תוצג "ההצהרה להתחייבות לשים קץ לשימוש באלימות מינית ככלי נשק". היא נכתבה בשיתוף עם השליחה המיוחדת של האו"ם למאבק באלימות מינית, ותריסר מדינות מהמזרח התיכון, אירופה, אפריקה ואסיה שמנהיגיהן הצטרפו אלינו למאבק. ההצהרה תעניק לכל מדינה בעולם את ההזדמנות להציג את עמדתה בנושא.

ראיות יהיו קבילות

כל המדינות שתומכות ביוזמה יסכימו, בפעם הראשונה, ששימוש באלימות מינית בעת מלחמה מהווה הפרה חמורה של אמנת ז'נבה. המשמעות היא שחשדות יכולים להיבדק בכל העולם. ההצהרה מכילה התחייבות שלא לאפשר חנינה לעברייני מין בהסכמי שלום, כך שיהיה בלתי אפשרי לטאטא את הפשעים הללו מתחת לשטיח ומנהיגים צבאיים ילמדו לקחת אחריות על מעשיהם.

ההצהרה מבטיחה גם כי עד אמצע 2014 תתפרסם אמנה חדשה שתוודא כי ראיות יהיו קבילות בבית משפט וששורדים ושורדות יזכו לצדק, ותבטיח את הביטחון והכבוד של הקורבנות שיעמדו בלב החקירות של פשעי מין באזורי מלחמה. ההצהרה כוללת גם תנאים לשיתוף נשים בחיי היום יום, להגנת פליטים ולאימון כוחות משטרה וצבא. המדינות שיחתמו עליה יאפשרו הגנה מפני אלימות מינית באזורי סכסוך ועבודה הומינטרית, ויעזרו לחזק את יכולת האכיפה של מדינות בסכנה לפגיעות מיניות.

אנחנו מאמינים שכל החברות בקהילה הבינלאומית יכולות לתמוך בצעדים הללו. לפיכך, אנחנו מקווים שרוב הממשלות בעולם יחתמו על ההצהרה ושיחד נוכל ליישם את ההתחייבויות הללו. אם נעשה זאת, תהיה זו נקודת ציון ביחס הבינלאומי כלפי אונס ואלימות מינית והסוף להעלמת העין.

יש עוד הרבה חוסר צדק בעולם שצריך לטפל בו, אבל לא נוכל יותר לסבול אונס והתעללות במאות אלפי נשים, גברים וילדים. אנחנו מקווים שבני אדם ברחבי העולם יצטרפו אלינו וינקטו עמדה זהה.

אנג'לינה ג'ולי היא "שגרירת רצון טוב" של נציבות האו"ם למען פליטים

וויליאם הייג הוא שר החוץ של בריטניה


לקריאה נוספת:
”ערבי-ישראלי נהרג כשנלחם לצד המורדים בסוריה”
19 חודשי מאסר לישראלים שהבריחו אסיר לסוריה
שינוי עמדות ישראלי ביחס לסוריה? ”אסד צריך ללכת”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully