וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד: החילוץ הדרמטי של ספינת הפאר - בחצי דקה

בתום יממה הצליחו צוותי הצוללנים והמהנדסים לייצב את הספינה הענקית, שמשקלה 114,500 טונות, לאחר כמעט שנתיים שצפה על צדה. את המבצע המוצלח חגגו הצוותים על כוס בירה

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

מהנדסים באיטליה הצליחו לייצב את ה"קוסטה קונקורדיה", ספינת התענוגות שעלתה על שרטון והתהפכה על צדה ליד האי ג'יליו שמול טוסקנה לפני 20 חודשים, בפרויקט חסר תקדים. הם הסבירו כי בתום המבצע שהחל אתמול (שני) וארך כמעט יממה, הם הצליחו להגיע ליעד שהציבו לעצמם – השבת הספינה למצב מאונך. לצורך המבצע המורכב השתמשו המהנדסים בכבלים ובתיבות מתכת מלאות מים.

32 בני אדם מצאו את מותם על סיפונה של ה"קוסטה קונקורדיה" בינואר 2012, ובמסגרת ייצוב הספינה קיוו באיטליה לאתר את גופותיהם של שני קורבנות שלא נמצאו מאז. בתום המבצע המוצלח, בשעות הבוקר המוקדמות, חגגו צוותי המהנדסים והצוללנים מחוץ לאחד הברים המקומיים והרימו כוס בירה.

מבצע לחילוץ הספינה הטבועה קוסטה קונקורדיה מול חופי איטליה, ספטמבר 2013. AP
המהנדסים השתמשו בכבלים ובתיבות מתכת מלאות מים. הקוסטה קונקורדיה בתום המבצע/AP

השלב הראשון של מבצע החילוץ יצא לדרך אתמול בבוקר, אחרי שלוש שעות של עיכוב שנבע ממזג אוויר גרוע וסופות ברקים באזור. מהנדסים הפעילו על הספינה לחץ של 6,000 טונות בצדה השקוע, והצליחו להניף אותה מהסלע שעליו הייתה תקועה.

מדובר באחד המבצעים הגרנדיוזיים והמורכבים ביותר מסוג זה אי פעם – כלי השיט העצום שוקל 114,500 טונות, וחלקו היה שקוע במי הים התיכון 18 חודשים. כמו כן, מדובר היה בניסיון ראשון להרים כלי שיט גדול כל כך הנמצא קרוב כל כך לחוף. עד כה נאמד הפרויקט בכ-800 מיליון דולרים, והסכום צפוי לעלות עוד יותר בהמשך.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מבצע לחילוץ הספינה הטבועה קוסטה קונקורדיה מול חופי איטליה, ספטמבר 2013. AP
צד הספינה שהיה שקוע במים במשך קרוב לשנתיים/AP

תהליך הרמת הספינה, הנקרא באנגלית parbuckling, נעשה כאמור בעזרת כבלים ותיבות מלאות מים שסייעו לייצב את כלי השיט. אחר כך רוקנו המהנדסים את התיבות מהמים, ואלה התמלאו באוויר. הפעולה נעשתה באיטיות רבה על מנת שלא לגרום נזק לגוף הספינה. אנשי איכות הסביבה באיטליה הזהירו לפני תחילת המבצע כי אם הניסיון השאפתני ייכשל, עלולים חומרים רעילים להיפלט למי הים התיכון. למרבה השמחה, הפעולה הצליחה, וכעת צפויה הספינה להישאר במקומה למשך כמה חודשים, שלאחריהם תובל מהמקום ותפורק.

עוד בנושא
ניצול הקונקורדיה: מקווים למצוא זכרונות
קפטן ה”קוסטה קונקורדיה”: דעתי הוסחה משיחת טלפון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully