וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם מדיני: "האירופים הבינו שהחלטת החרם מוגזמת"

17.9.2013 / 10:00

במשרד החוץ מעריכים כי בשבועות הקרובים תושג "פשרה יצירתית" שתאפשר לישראל להצטרף להסכם המחקר והפיתוח האירופי. זאת, מבלי לחתום על סעיף שמבדיל בין ישראל להתנחלויות

האם האיחוד האירופי יסכים למתן את החרם על ההתנחלויות? גורמים במשרד החוץ מעריכים כי בעקבות מאמץ דיפלומטי משמעותי שהפעילה ישראל בנושא, בגיבוי ארצות הברית, המדיניות האירופית החדשה, שקובעות כי כל הסכם עתידי בין האיחוד לבין ישראל יכלול סעיף שמחריג מוסדות מעבר לקו הירוק, תיאכף "בפרשנות מקלה".

בין השאר, מעריכים בירושלים כי האיחוד לא ידרוש מישראל לחתום על סעיף שיקבע מפורשות שההתנחלויות אינן חלק ממדינת ישראל כתנאי להצטרפותה להסכם המחקר והפיתוח היוקרתי "אופק 2020". עם זאת, גורם מדיני הדגיש בשיחה עם וואלה! חדשות כי האיחוד לא צפוי לשנות את נוסח המדיניות נגד ההתנחלויות, ולכן יידרשו "פתרונות יצירתיים ומקוריים" שיאפשרו לישראל להצטרף להסכם.

אחד ה"פתרונות היצירתיים" שנשקלים זכה לכינוי "פתרון המיקוד". במסגרת ההנחיות החדשות של האיחוד, כל מוסד ישראלי שיקבל תקציבים מהאיחוד יידרש להוכיח שהוא אינו נמצא בשטחים ואינו מקיים פעילות כלשהי מעבר לקו הירוק. הסעיף הזה גרם לכאב ראש גדול בירושלים, שכן הוא מחריג בפועל את ההתנחלויות משאר המדינה. כעת עלתה האפשרות שבמקום לחתום על סעיף שמצהיר כי המוסד אינו נמצא מעבר לקו הירוק, המוסדות הישראליים יידרשו אך ורק לסמן את מספרי המיקוד האזורי שלהם. ישראל תעביר לאיחוד האירופי רשימה של מספרי מיקוד שנמצאים מעבר לקו הירוק, וכך יוכלו האירופים להבדיל בעצמם, ביתר קלות, בין מוסדות הפועלים אך ורק בישראל ה"לגיטימית" לבין מוסדות הפועלים מעבר לקו הירוק.

ההתנחלות מודיעין עילית. AP
האירופים יוכלו להבדיל בין מוסדות הפועלים בישראל ה"לגיטימית" לבין מוסדות הפועלים מעבר לקו הירוק. ההתנחלות ביתר עילית/AP

"האירופים מבינים שההנחיות החדשות הלכו רחוק מדי", ציין גורם מדיני בכיר בשיחה עם וואלה! חדשות. "הם רצו לשלוח מסר ברור בנושא ההתנחלויות, אבל לא תיארו לעצמם שכתוצאה מכך ישראל לא תוכל להצטרף להסכם המחקר והפיתוח. הניסוח שפורסם היה מוגזם. בישראל זה נתפס כחרם לכל דבר, גם אם בפועל אין להם כל כוונה להחרים אותנו, רק לחדד את העמדה הידועה שלהם בנושא ההתנחלויות".

בשעה שבירושלים מעריכים כי יימצא פתרון למשבר, גורמים דיפלומטיים אירופיים ממשיכים למתוח ביקורת חריפה על ההתנחלויות. אמש אמר שגריר נורבגיה בישראל, בראיון לפרשן עקיבא אלדר באתר "אל מוניטור", כי עמדתו של האיחוד האירופי בעניין החוק הבינלאומי לא אמורה להפתיע איש. "אנחנו מצדדים ביישומם המלא של שלטון החוק, של זכויות האדם ושל החוק הבינלאומי", אמר. השגריר, סוון סבייה, הבהיר עם זאת כי ארצו "מתנגדת לכל חרם על ישראל". בירושלים מקווים להשתחל אל תוך הרווח שבין שתי ההצהרות הללו – בין העמדה הנחרצת של אירופה נגד ההתנחלויות, לבין חוסר הרצון להצטייר כיבשת שמחרימה את ישראל. זהו רווח צר, אבל באמצעות פתרונות יצירתיים אולי ניתן יהיה להידחק לתוכו.

עוד על החרם האירופי:
למה גנז אלקין דוח של משרד החוץ על החרם האירופי?
שגריר האיחוד: החרמת ההתנחלויות תרמה למשא ומתן
ראשי האקדמיה: בלי סיוע אירופי המחקר בישראל יקרוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully