וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה גנז אלקין דוח של משרד החוץ על החרם האירופי?

10.9.2013 / 8:09

לטענת סגן השר, הדוח שבדק את החלטת האיחוד להחרים את ההתנחלויות "לא מאפשר הפקת לקחים". בכירים במשרד: הדוח "גרם לו להתעצבן" כי הוא מטיל אחריות על הדרג המדיני

בשעה שהעולם כולו סוער בשל האירועים בסוריה, במשרד החוץ הישראלי מתחוללת סערה מקומית, על רקע התנהלותו של סגן השר, זאב אלקין: אמש (שני) הודיע אלקין במפתיע כי החליט לגנוז דוח בדיקה פנימי בנושא החרם האירופי על ההתנחלויות, שהגיש לו מנכ"ל משרד החוץ, רפי ברק. "הוא לא עונה על השאלות המרכזיות שביקשתי לקבל עליהן תשובות ברורות, ולא מאפשר הפקת לקחים לעתיד", הסביר אלקין על הדוח שהוגש לו, בהודעה שפרסם בשעות הערב. אלקין הנחה את ברק להמשיך בתהליך הבדיקה ולהגיש דוח חדש בנושא. ההחלטה עוררה תרעומת בקרב עובדי משרד החוץ.

הרקע לסערה הוא "המחדל המדיני" סביב החלטת האיחוד האירופי להחרים מוסדות ישראליים מעבר לגבולות 1967, שהתקבלה לפני כחודשיים. ההחלטה הדרמטית, שעשויות להיות לה השפעות כלכליות מרחיקות לכת על ישראל, תפסה את הדרג המדיני בירושלים בהפתעה גמורה. משרד החוץ לא נקט צעדים מקדימים כדי למנוע אותה, בין השאר מכיוון שבכירי המשרד למדו על קיומה ימים ספורים בלבד לפני שהתקבלה. גם לאחר שבמשרד החוץ למדו על ההחלטה, הדרג המדיני לא עודכן כראוי, ושרים בכירים בממשלה למדו על ההחלטה מכלי התקשורת.

בעקבות שורת המחדלים, ביקש סגן השר אלקין ממנכ"ל המשרד לנהל בדיקה פנימית בנושא ולהעביר לו דוח עם ממצאים לגבי האופן שבו התרחש המחדל, והפקת לקחים שתמנע מקרים דומים בעתיד. גורמים בכירים במשרד אמרו לוואלה! חדשות כי מסקנות הבדיקה "גרמו לאלקין להתעצבן", מכיוון שהטילו חלק מהאחריות למחדל על הדרג המדיני, במסגרת בחינה כוללת של יחסי ישראל עם האיחוד האירופי. "אלקין החליט לגנוז את הדוח כי הוא מחפש שעיר לעזאזל בדרג המקצועי של המשרד", אמר פקיד בכיר, שמכיר את ממצאי הבדיקה.

משלחת מהאיחוד תגיע לדון ב"ריכוך" ההנחיות

במקביל לסערה הפנימית במשרד, תגיע היום לישראל משלחת מצומצמת מטעם שירות החוץ של האיחוד האירופי, כדי לערוך שיחות הכנה לקראת חידוש המשא ומתן בין ישראל לאיחוד על הצטרפות ישראל לפרויקט המחקר והפיתוח שלו, "אופק 2020". הצטרפותה של ישראל לפרויקט היוקרתי, שבמסגרתו אמורים גופי אקדמיה ומחקר בישראל לקבל תקציבים בשווי מאות מיליוני שקלים, מוטלת בספק לאור המדיניות החדשה של האיחוד בנושא ההתנחלויות. זאת מכיוון שממשלת ישראל לא תהיה מוכנה לחתום על סעיף שקובע כי ההסכם לא חל על מוסדות ישראליים מעבר לגבולות 1967.

המשלחת מבריסל כוללת גם את הדיפלומט האוסטרי כריסטיאן ברגר, מנהל האגף למזרח התיכון במשרד החוץ של האיחוד האירופי, שנחשב למי שיזם והוביל את ההנחיות החדשות. המשלחת תיפגש עם גורמים בכירים במשרד החוץ במטרה לנסות לגבש נוסחה "מרוככת" להנחיות האירופיות – כזו שתאפשר לישראל להצטרף ל"אופק 2020". במשרד החוץ מקווים כי הפגישות שייערכו בירושלים יאפשרו לישראל ולאיחוד האירופי להתגבר על המחלוקת הפוליטית ולהתחיל לדון בהיבטים המקצועיים של הצטרפות ישראל לתכנית המחקר והפיתוח. ביום חמישי הקרוב תצא לבריסל משלחת בראשות סמנכ"ל אירופה במשרד החוץ, רפי שוץ, והסמנכ"לית לענייני כלכלה, אירית בן-אבא, כדי לקדם את המגעים בנושא.

בירושלים שאבו עידוד רב מהתייחסותו של שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, למדיניות האירופית החדשה בנושא ההתנחלויות. בפגישה שערך עם שרי החוץ של מדינות האיחוד האירופי בסוף השבוע, אמר קרי כי החרם האירופי "מזיק לתהליך השלום", וקרא לשרי החוץ של האיחוד לרכך את ההנחיות החדשות כדי לצמצם את הפגיעה הכלכלית בישראל. קרי חזר על דבריו במסיבת עיתונאים שערך שלשום בלונדון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully