וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על ראש הלפיד בוער הג'וינט

ירון לרמן

2.9.2013 / 11:34

יאיר, בחייך, כולנו יודעים שעישנת גראס - אז אולי במקום להכחיש הגיע הזמן לעשות את המעשה הבוגר, ולהכיר בכך שמדובר במעשה נורמטיבי. אם תקדם לגליזציה - יסלחו לך על השקר

סביר להניח שלא רבים הופתעו מהעדויות החדשות על כך שיאיר לפיד עישן בעבר קנאביס, אולי הדבר שכן הפתיע זו העדות שלפיד עצמו היה זה שסיפק את ה"חומר", ולפחות לפי העדויות מדובר היה אף ב"חומר" מאוד איכותי. לפיד החליט לפני הבחירות להכחיש את המעשה, את זה ניתן להבין בגלל הרצון להראות מבוגר אחראי על מנת לקרוץ לקהל הבוחרים הגדול. אבל עכשיו, אחרי הבחירות, הגיע הזמן לגלות מנהיגות ויושרה ולהודות בפומבי במעשה.

לפיד הוא כמובן לא היחידי מבין חברי הכנסת שעישן קנאביס (מריחואנה). חברי הכנסת תמר זנדברג ומיקי רוזנטל הודו בפומבי שבעברם עישנו, וישנם עוד רבים וטובים מנבחרינו (בהם שר בכיר) שלקחו "שאכטה" או שתיים בעבר ובטוח שחלקם לוקח גם היום. בידי "עלה ירוק" יש עדויות לגבי לפחות 18 כאלה. זה רק מעיד יותר על כך שמדובר במעשה נורמטיבי לחלוטין, שאין שום הצדקה לראות בו עבירה פלילית.

אני בטוח שלפיד לא באמת חושב שצריך היה להכניס אותו לכלא על מעשיו כשהיה צעיר, ואני בטוח שהוא גם לא חושב שצריך להכניס לכלא את הצעירים שכיום מעשנים גראס (מעל ל-400 אלף על פי נתוני הרשות למלחמה בסמים - וכנראה הרבה יותר מכך בפועל).

להפסיק לממן את חיזבאללה וחמאס

מכל הסיבות הללו, עצוב להיווכח היום, שמונה חודשים אחרי הבחירות, שדוקא לפיד ו"יש עתיד", שסחפו את קולות הצעירים החילונים, הם אלו שמתעמרים בהם בצורה הכי קשה. "יש עתיד" היא המפלגה שמביעה את ההתנגדות התקיפה ביותר כיום ללגליזציה של הקנאביס, ומשרד הבריאות בראשות השרה יעל גרמן פועל בתקיפות נגד הגראס הרפואי. וכל זאת שעה שארצות הברית, שלפיד נחשב לאחד ממעריציה הבולטים, מצויה בעיצומה של מגמת הקלה בעניין הסמים הקלים. בשתי מדינות, וושינגטון וקולרדו, אף חלה כבר לגליזציה מלאה של קנאביס.

כעת הגיעה שעת מבחן ללפיד: האם הוא יעדיף לשמור על שתיקה רועמת עד שסערה תחלוף, או שיבחר לצאת באומץ מהארון ולהודות בפומבי שהוא אכן עישן גראס. יתרה מזאת, ללפיד יש עכשיו הזדמנות לשנות את החוק: הרי הוא זה שטען שהוא נגד לגליזציה של הקנאביס כי "זה לא חוקי" (טיעון מעגלי אינסופי), אז הנה כעת, לפיד עומד בראש מפלגה של 19 חברי כנסת שיכולה להפוך את זה לחוקי. אולי אפשר סוף-סוף להפסיק עם הצביעות? אולי עכשיו אפשר להפסיק להתעלל בחולים ולאשר גראס רפואי לכל מי שצריך, ובקלות? אולי אפשר סוף-סוף להפסיק לממן את החיזבאללה והחמאס העוסקים בהברחות הגראס הלא חוקי? אולי באמת כבר הגיע הזמן שהמשטרה תתעסק עם פשיעה אמיתית ולא עם אנשים שלא פגעו באחרים?

אמינות היא ערך שלפיד התגאה בו לפני הבחירות. הוא קרא לזה "פוליטיקה חדשה". אך התדמית הזו הולכת ומתמוססת. לאחרונה נחשף למשל כי עליית מחירי האלכוהול לא הייתה הכרח מה-OECD, כפי שלפיד טען, וגם הבור התקציבי ששר האוצר טען שלא ידע עליו - מסתבר שהיה ידוע לו עוד בתקופת הבחירות. התעקשותו הנמשכת כי לא עישן גראס, חרף העדויות המצטברות, מטילה צל כבד על יושרתו - אבל גם מעניקה לו הזדמנות לנהוג באומץ. אם יבחר להיות אמיץ, בסופו של דבר לפיד יהיה זה שיביא את בשורת הלגליזציה. אני בטוח שהציבור יסלח לו.

ירון לרמן הוא יו"ר עלה ירוק – הרשימה הליברלית, וחבר הפורום הרעיוני של התנועה הליברלית החדשה

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully