וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: 36% מילדי מזרח ירושלים לא מסיימים תיכון

2.9.2013 / 6:00

לפי דוח עמותת עיר עמים, אחוז הנשירה בבתי הספר במזרח העיר גבוה פי חמישה מאשר במגזר היהודי. עוד מצביע הדוח על מחסור ב-2,200 כיתות. עיריית ירושלים: "הדוח מסולף ומנותק"

עמותת עיר עמים והאגודה לזכויות האזרח מפרסמת הבוקר (שני) את הדוח השנתי שלהן בנושא החינוך במזרח ירושלים. כמו בכל השנה, הדוח מצביע על כשלים במערכת החינוך של העיר ועל פערים משמעותיים בין מערב למזרח. עיקרי הדוח מצביעים על מחסור ב-2,200 כיתות לימוד ועל בנייה של 150 כיתות בלבד בחמש השנים האחרונות, למרות פסיקת בג"ץ שחייבה את עיריית ירושלים להשלים את בניית הכיתות החסרות עד 2016. יצוין שבעתיד ייבנו 332 כיתות נוספות, אולם גם מספר זה אין בכוחו למחוק את הפער.

בוסתן "גן המלך" בשכונת סילוואן, אוקטובר 2010. מגד גוזני
בג"ץ חייב את העירייה להשלים את בניית הכיתות. סילוואן שבמזרח ירושלים/מגד גוזני

הדוח אף חושף כי אחוזי הנשירה מבתי הספר העל יסודיים לירושלים המזרחית עומדים על 13% וכי לא קיימת תכנית לצמצום התופעה. לשם השוואה, מהדוח עולה כי "בשנת 2011 נרשמו בחינוך העל-יסודי העברי הכלל-ארצי 2.6% נשירה, בחינוך הערבי הכלל-ארצי 4.6% ובמערב ירושלים כ- 1% בלבד". הנשירה מתרחשת בעיקר בחטיבה העליונה: 10% מהילדים במזרח ירושלים בכיתות ח' וט' לא למדו בשום מוסד חינוכי בשנת תשע"ג, בכיתה י' הוכפל המספר ל-20% מסך ילדי השנתון, ואילו בכיתה י"א 30% לא חבשו את ספסל הלימודים.

"פערים עמוקים בין שני חלקי העיר"

על פי מחברי הדוח, "הנשירה המצטברת על פני שנות הלימודים השונות מביאה לכך ש- 36% מילדי וילדות ירושלים המזרחית אינם מסיימים 12 שנות לימוד". על פי נתוני מנהל חינוך ירושלים (מנח"י), ב-30% מבתי הספר העל-יסודיים בירושלים המזרחית כלל לא מופעלת תכנית למניעת נשירה, ואילו ב-44% מופעלת תכנית אחת בלבד. בשנת תשע"ב, השתתפו 225 תלמידים יהודים בירושלים בתכנית ארצית למניעת נשירה, לעומת 100 תלמידים פלסטינים בירושלים. זאת אף ששיעור התלמידים הפלסטינים מסך התלמידים שתחת אחריות מנח"י מגיע ל-56% (44% הנותרים הם תלמידי בתי הספר במערכת הממלכתית והממלכתית-דתית).

עוד מצביע הדוח על פערים משמעותיים בכוח האדם המקצועי במערכת החינוך בין מערב למזרח העיר. בעוד שבמערב העיר פועלים 250 יועצים חינוכיים, בחלק המזרחי פועלים רק 29. כך למשל, במזרח העיר פועלים חמישה מפקחי חינוך, לעומת 18 במערב העיר. מהדוח עולה כי מצב היועצים החינוכיים קשה אף יותר - בכל מערכת החינוך במזרח ירושלים מועסקים 29 יועצים חינוכיים, לעומת כ-250 יועצים במערב העיר.

בעיר עמים מוסיפים כי "הדוח השנה חושף תמונת מצב קשה ופערים עמוקים בין שני חלקי העיר. הדוח קובע חד-משמעית כי עיריית ירושלים והרשויות לא עומדות בקצב הנדרש לאור פסיקת בית המשפט העליון ליצירת תשתית הולמת לקליטת תלמידי ירושלים המזרחית במערכת החינוך הרשמית עד 2016, ולא עושים מספיק בשביל לסגור את הפער הקיצוני והמחסור הקשה של 2,200 כיתות לתלמידים הפלסטינים תושבי העיר".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
בוסתן "גן המלך" בשכונת סילוואן, אוקטובר 2010. מגד גוזני
סילוואן/מגד גוזני

עו"ד אשרת מימון, מנהלת פיתוח מדיניות של עיר עמים מסכמת: "אנחנו עומדים בפתחן של הבחירות המקומיות. לצערנו, במקום לטפל בפערים הקיימים, מטים המועמדים לראשות העירייה את לבם ואת משאביהם לדרישות הימין הלאומני בירושלים. החיים בירושלים לא יכולים עוד להוסיף ולהתקיים כאשר במקביל להתרגשות הורים במערב העיר מיום הלימודים הראשון של ילדיהם, מטרים ספורים משם תוהים הורים בירושלים המזרחית האם בכלל יימצא מקום לילדיהם בבית ספר".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "צר לנו שעיר עמים בוחרת בכל שנה למחזר את אותו הדוח המסולף והמנותק מהמציאות במטרה לקבל מעט חשיפה תקשורתית, ומתעלמת מהצעדים העמוקים והרחבים שמובילה העירייה במזרח העיר לצמצום הפערים שנוצרו ב- 40 השנים. ההשקעה העירונית הרחבה משתקפת בסקר מכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון בשיתוף המרכז הפלסטיני לדעת קהל ואוניברסיטת פרינסטון, אשר קובע כי ישנה עליה דרמטית של 19% בשביעות הרצון של התושבים משירותי העירייה, וכי ישנה עלייה של 30% בשביעות הרצון של תושבי מזרח העיר ממתן אישורי הבנייה במזרח העיר. השנה תחנוך העירייה 121 כיתות חדשות שנבנו למערכת החינוך במזרח העיר. בנוסף, כ-250 כיתות נוספות לשימוש גני ילדים ובתי ספר למגזר הערבי מצויות בשלבי תכנון וביצוע שונים".

לקריאה נוספת
זכאות לבגרות: העשירים בראש, החרדים נותרים מאחור
משרד החינוך: שיעור הזכאות לבגרות עלה ל-49.8%
בכירה במשרד החינוך: "מסמכים רשמיים - בעברית בלבד"

לפניות לכתב: talk2yaira@walla

וואלה! סקול – ללמוד באינטרנט בכל מקום בכל זמן ובקצב שלך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully